توصیه معنوی, قصد بارداری

اعمال مذهبی در بارداری

afsane pakro hejab doa - اعمال مذهبی در بارداری
پرسش: لطفا در مورد اعمال مذهبی که در بارداری خوب است انجام دهیم منو راهنمایی کنید.

پاسخ: در این رابطه با اعمال عبادی در ایام بارداری، مطالبی به استحضار می رسد که برگرفته از روایات است. امیدواریم مورد توجه تان واقع گردد.
1- مادر خوب است حتی المقدور با طهارت و رو به قبله نشست و برخاست داشته باشد، و از گفتار بی مورد پرهیز نماید. استغفار و توجه قلبی و دائمی به خداوند متعال در طهارت قلب و روح فرزند مؤثر است.
2- مداومت به قرائت قرآن در ایام بارداری.
3- انجام واجبات دینی به ویژه نماز در اول وقت مواظبت گردد. نوافل و نماز شب، حتی قضاء آن حتی المقدور به جا آورده شود.
4- روزانه صدقه به فقراء داده شود؛ و ثواب آن هدیه به مادر حضرت ولی عصر(عج)حضرت نرگس خاتون اهدا گردد.
5- شركت در مجالس اهل بیت (علیه السلام) و فرستادن صلوات در طول روز.
6- سوره مباركه “یس” در هر روز و سوره “واقعه”، سورة “توحید” حداقل 10مرتبه، در شبها قرائت شود. شبهای جمعه سوره “ص” خوانده شود.
7- انجام غسل های مستحبی، مخصوصاً غسل جمعه فراموش نشود.
8- جنین از پنج ماهگی قادر است صداها را بشنود. به همین علت، به خصوص، بعد از 5 ماهگی، قرائت قرآن اثر بسزایی در طفل دارد.
برای پس از تولد کودک هم توصیه های عبادی آمده است:
1- پس از تولد بچه را غسل داده، در گوش راست او اذان، و در گوش چپ او اقامه خواند؛ و با تربت امام حسین (علیه السلام) كه در آب فرات و یا آب شیرین حل شده، كام طفل را گشوده شود.
2- سعی شود با وضو به طفل شیر داده شود.
3- از ماه های اول تولد، در مواقع مناسب، پدر و مادر با صدای بلند قرآن قرائت نمایند، و یا اینكه نوارهای ترتیل با صدایی آرام و دلنشین برای نوزاد پخش شود. قابل توجه است كه لازم نیست نوزاد بیدار باشد.
در كتاب “ریحانه بهشتی یا فرزند صالح”، توصیه های عبادی و خوراكی را در ایام بارداری به طور مفصل ذكر كرده است. مثلا در این کتاب آمده است که در ماه اول، در روزهای پنج شنبه و جمعه سوره “یس” و “الصافات” سفارش شده است. روزهای جمعه قبل از صبحانه انار شیرین بخورد، قبل از طلوع كمی از تربت سیدالشهداء بخورد، در نمازهای یومیه قبل از نماز حتماً اذان و اقامه را بگوید، و دست روی شكم خود بكشد، هر روز دو عدد خرما را سوره قدر بر آنها بخواند و ناشتا بخورد.
و همینطور برای هر ماه اعمال و مطالبی را ذكر كرده است كه برای اطلاعات بیشتر به آن كتاب مراجعه نمائید.(“ریحانه بهشتی یا فرزند صالح”، نوشته سیما رنجبر، انتشارات نور الزهرا)
البته عمده روایات این مباحث را مرحوم مجلسی در بحارالانوار ـ (ج101، ص77، ابواب اولاد و احكام آنها) ـ و همچنین کتاب “حلیة المتقین” ـ (ص145) ـ آورده است.

منبع:تبیان
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.