تاثیرات لالایی ها, نوزاد

برای کودک تان کتاب بخوانید چون …

برای نوزادان 8 - برای کودک تان کتاب بخوانید چون ...

هیچ گاه برای خواندن کتاب زود نیست. حتی باید بدانید، جنین ها هم در داخل رحم، صدای مادر را تشخیص می دهند – پس چرا کتاب خوانی را از همان دوران بارداری آغاز نکنید؟

بر اساس تحقیقات موسسه آمریکایی پزشکی کودک، به محض تولد نوزاد، حتما کتاب خواندن برای او را آغاز کنید. او متوجه کلمات و معانی آنها نمی شود، اما صدای شما را می شنود و اصوات گوناگون را تشخیص می دهد. این کار باعث پرورش مهارت شنیداری کودک می شود.

در ضمن، مهم نیست فرزند شما چند سال دارد، کتاب خواندن برای کودک بهترین فرصت برای در آغوش گرفتن و ایجاد رشته های الفت و مهربانی است. اگر از همان ابتدا کودک خود را به مطالعه کتاب عادت دهید، کتاب به جزوی جدانشدنی از زندگی او تبدیل خواهد شد و از آن لذت خواهد برد.

چرا کتاب خواندن برای کودک مفید است؟

کتاب خوانی برای کودک باعث می شود تا به طور همزمان، دایره لغات، تصویرسازی و مهارت های ارتباطی او تقویت شود. در حقیقت، هر چه زودتر سعی کنید با فرزند خود صحبت کنید، همان قدر برای رشد و پرورش او بهتر است.

گزارش دادن در مورد همه چیز به کودک، همچون بیان نام اعضای بدن او هنگام استحمام یا توضیح در مورد همسایه خود هنگام عبور از مقابل خانه آنها بهترین راه برای ارتباط برقرار کردن با کودک است. کتاب خواندن نیز یکی دیگر از روش های بسیار جالب برای تنوع بخشیدن به تعاملات گفتاری شما با یکدیگر است.

کتاب خواندن برای کودک او را با داستان های مختلف، اعداد، رنگ ها و اشکال آشنا می کند و اطلاعات مفیدی در مورد دنیای اطراف به او می دهد. این کار همچنین مهارت های لغوی و حافظه کودک را نیز افزایش می دهد. در نتیجه این کار هنگامی که او فقط یکسال دارد، تقریبا همه صداها و حروفی که برای صحبت به زبان مادری خود نیاز دارد را یاد گرفته است. هر چه کودک کلمات بیشتری بشنود، بهتر صحبت خواهد کرد.

برای نوزاد خود چه کتاب هایی باید بخوانم؟

در چند ماه نخست، نوزاد فقط لحن صحبت های شما را متوجه می شود، نه محتویات آن را. به همین دلیل، تکرار برای او بسیار مفید است زیرا کمک می کند تا مهارت های زبانی او رشد کند. برای اینکه روند کتاب خواندن برای نوزاد جذاب باشد سعی کنید با لحن متفاوت و تغییر صدای خود برای شخصیت های مختلف داستان استفاده کنید. اما برای اینکه بدانید چه نوع کتابی برای نوزاد خود بخوانید، می توانید از انواع مجله ها یا کتاب های داستانی که مدت هاست می خواهید مطالعه آن را تمام کنید، استفاده کنید.

همچنین، نوزاد شما از تماشای تصاویر و صفحه های رنگی نیز لذت می برند به همین دلیل، سعی کنید کتاب های مقوایی مخصوص کودکان با تصاویر رنگی و بزرگ برای آنها بخرید و بخوانید.

مهم ترین مساله در این میان این است که کودک از چیزهایی که عاشقشان است – آغوش و صدای شما و کتاب – لذت می برد. این به او می فهماند مطالعه کتاب کاری دوست داشتنی و مهم است.

لازم نیست همه کتاب را یک جا و به طور کامل برای کودک بخوانید. همین که چند دقیقه با صدای بلند برای او بخوانید نیز کفایت می کند.

چه نوع کتاب هایی برای کودکان بزرگ تر مناسب است؟

اجازه دهید کودکتان در این رابطه قضاوت کند. کودکان از اینکه آنها را بیرون می برید بسیار خوشحال می شوند. کتاب هایی با تصاویر رنگی و عبارت های گیرا نمونه های مورد پسند آنها هستند. برخی از کودکان از کتاب هایی با عکس های زیاد و برخی دیگر کتاب هایی با سرگرمی های داخلی را دوست دارند و انتخاب می کنند. شاید کودک شما کتاب های شعرهای کودکانه را دوست داشته باشد. به خاطر سپردن اینگونه شعرها بسیار آسان است و شما می توانید در طول روز آنها را با صدای بلند برای فرزندتان بخوانید.

پس از کشف کتاب مورد علاقه کودک خود، سعی کنید نوع دیگری را نیز برای او بخرید. کودکان از کتاب های مختلف با مضامین متفاوت کاملا استقبال می کنند.

کتاب های کاغذی معمولی به سادگی زیر دست و پای کودک پاره می شوند. بنابراین سعی کنید کتاب های مقوایی با صفحه های ضخیم برای او خریداری کنید.

کتاب های صوتی و دیگر رسانه های دیجیتال چه تاثیری بر کودک دارند؟

کودکان تمایل دارند با کلماتی که بیان می شوند نوعی ارتباط احساسی برقرار کنند. بنابراین، تا حد امکان آنها را از کتاب های صوتی و رسانه های دیگر همچون کامپیوتر، تلویزیون و رادیو دور کنید. کارشناسان توصیه می کنند وسایلی همچون تلویزیون و دیگر رسانه های دیجیتال برای کودکان بالای دوسال مناسب است و تا پیش از آن سن نباید استفاده شوند.

قرار دادن کودکان در مقابل رادیو و تلویزیون باعث بیگانگی کودکان می شود. برنامه های تلویزیون چیز مفیدی برای نوزادان زیر دوسال ندارند. همچنین تاثیری که بازی، توضیح و معرفی اسباب بازی ها و خواندن کتاب برای آنها دارد را نیز ندارند.

آیا جایز است از همان ابتدا اصوات و حروف را به کودک آموزش داد؟

هنگام خواندن کتاب برای کودک به بزرگ ترین لذت دنیا که در آغوشتان نشسته است توجه کنید نه آموزش الفبای زبان. توجه و تاکید بر نحوه بیان کلمات و حروف و تلاش برای آموزش آنها به کودک لذت کتاب خوانی را از بین می برد.

وقتی زیاد برای کودک خود کتاب بخوانید، او در زمان لازم می تواند ارتباط میان اصوات و کلمات را تشخیص دهد. در این زمان، آموزش لذت بردن از مطالعه کتاب به کودک بسیار بیشتر از آموزش اصوات و الفبا برای او مفید و لازم است.
کودکان چگونه از کتاب خوانی بهترین استفاده را می کنند؟

نوع رابطه ای که شما با فرزند خود دارید تعیین کننده حداکثر استفاده ای است که کودک می برد. به کودک خود کمک کنید تا با داستان کتاب ارتباط برقرار و آن را در زندگی واقعی درک کند.

به طور مثال، اگر در داستان کتاب یک توپ زرد وجود دارد، به توپ قرمزی که در خانه دارد اشاره کنید و از او بپرسید: «توپ زرد یا توپ قرمز را بیشتر دوست داری؟» و بلافاصله به او پاسخ دهید که: «من فکر می کنم تو توپ قرمز را بیشتر دوست داری زیرا می توانی با آن در خانه بازی کنی.»

منبع:مجله اینترنتی برترین‌ها

%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C %D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C %D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%86 8 300x300 - برای کودک تان کتاب بخوانید چون ...

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.