دندان نوزاد, نوزاد

علائم رویش دندان در نوزادان، راه های کاهش درد

نوزادان با 20 دندان نهفته در لثه‌های‌شان به دنیا می‌آیند. این دندان‌ها از پنج الی شش ماهگی به بعد شروع به رشد می‌کنند و از لثه‌ها بیرون می‌آیند. البته این سن متغیر است. برخی کودکان دندان‌های‌شان از سه ماهگی از لثه بیرون می‌زند؛ در حالی‌که این سن در برخی دیگر 12 ماهگی است. حتی گاه این دندان‌ها قبل از تولد نوزاد از لثه بیرون می‌آیند!
هر یک از دندان‌های کودک به تدریج و در طول چند هفته یا چند ماه از لثه بیرون می‌آیند. معمولا اولین دندان‌هایی که رشد می‌کنند، دو دندان جلوی پایینی هستند. بعد نوبت دندان‌های جلویی بالاست. پس از درآمدن این چهار دندان، سایر دندان‌ها در اطراف از لثه بیرون می‌آیند.
ممکن است فاصله بین دندان‌ها در ابتدا زیاد باشد؛ اما نگران نشوید، هنگامی که همه دندان‌ها از لثه بیرون می‌آیند، خود به خود مرتب می‌شوند.

نشانه‌های رویش دندان
رویش دندان‌های کودک چند نشانه دارد :
آب دهان کودک بیش از حد معمول می‌شود. برخی معتقدند علت این است که ترکیبات موجود در آب دهان باعث تسکین لثه‌ها می‌شود، اما باید توجه داشت که ترشح زیاد آب دهان ممکن است باعث ایجاد خراش و زخم روی پوست صورت شود.
کودکانی که دندان‌های‌شان در حال درآمدن است، اشیا را بیش از حد معمول در دهان‌شان می‌گذارند؛ چرا که گاز زدن اشیا فشار دندان‌ها را بر لثه کاهش داده و لثه‌ها را آرام می‌کند.
گاه لثه‌ها و حتی گونه‌های کودک قرمز و ملتهب می‌شود.
ممکن است فرزند شما در ناحیه لثه احساس درد کند و به همین دلیل کمی بد‌خلق شود.
برخی والدین معتقدند درآمدن دندان‌ها باعث تب و کم آبی بدن می‌شود، اما متخصصان هنوز نتوانسته‌اند رابطه‌ای قطعی و مستقیم بین این دو امر پیدا کنند. ممکن است کودک به دلایل دیگری در این دوران دچار تب شود.

چگونه می‌توانید به فرزندتان کمک کنید؟
اقدامات زیر می‌تواند در کاهش درد بسیار موثر باشد:
چیزی به دست کودک‌تان بدهید تا با لثه‌هایش آن را بجود. معمولا یک پارچه تمیز نمدار یا یک دندانی نرم و بهداشتی می‌تواند برای این کار مناسب باشد.
برخی کودکان دوست دارند یک جسم خنک روی لثه‌های‌شان بگذارند؛ به همین دلیل بهتر است دندانی فرزندتان را قبل از اینکه به او بدهید مدتی در فریزر بگذارید یا پوره یا ماست خنک به او بدهید.
اگر فرزند شما درد دارد، کمی ژل مخصوص در آمدن دندان‌ها مستقیما روی لثه‌های او بمالید. از آنجا که این ژل، لثه را به مدت تقریبا 20 دقیقه بی‌حس می‌کند، بهتر است آن را قبل از دادن غذا روی لثه‌های کودک نمالید، زیرا ممکن است نتواند به درستی سینه یا شیشه شیر را بمکد. قبل از استفاده از این ژل، حتما دستورالعمل مندرج روی بسته محصول را مطالعه کنید.
در صورت درد بیش از حد، می‌توانید به کودکانی که بیش ازسه ماه دارند، زیر نظر پزشک کمی مسکن مخصوص کودکان  بدهید. حتما قبل از دادن مسکن، اطلاعات درج شده روی بسته محصول را به دقت مطالعه کنید.

سایر نکات
اگر کمی کبودی یا قرمزی روی لثه کودک مشاهده کردید، نگران نشوید. این قرمزی طبیعی و ناشی از رویش دندان‌های کودک و فشاری است که دندان‌ها به لثه می‌آورند. برای از بین بردن این لکه‌ها لازم نیست کاری بکنید، آنها با درآمدن دندان‌ها ناپدید می‌شوند.
اگر سن فرزند شما بیش از 14 ماه است و هنوز دندان‌هایش در نیامده‌اند، ممکن است یک مشکل جدی وجود داشته باشد. در این حالت حتماً با یک متخصص کودک مشورت کنید.

منبع:زندگی آنلاین
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.