زایمان, زایمان زودرس ودیررس

ترس از زایمان، کابوس می بینم

shutterstock 169361465 practiceforrealthi1ng mita stock images - ترس از زایمان، کابوس می بینم
تولد بیش از یک فرآیند بیولوژیکی، طبیعی است؛ تولد یک خلق بنیادین، مقدس و عاشقانه است. زندگی بخشیدن یک سلوک برای بسیاری از زنان است که در آن ضمن به حیات در آوردن یک روح جدید، قدرت‌های پنهان خود را نیز باز می‌شناسند. این مسیر منجر به تحولات عمیق در آنان می‌گردد. حتی اگر از قبل فرزند دیگری داشته‌اید، کاملا طبیعی است اگر همزمان با نزدیک شدن زمان تولد فرزندتان دچار ترس از زایمان، احساس نگرانی و حتی سردرگمی شده باشید.

با این حال چیزی در حدود 10 درصد از خانم‌های باردار چنان احساس نگرانی نسبت به تولد فرزندشان در خود احساس می‌کنند که این حس بر زایمان‌شان تاثیر می‌گذارد. اگر شما نیز جز این دسته باشید، با اضطراب فلج کننده، نگرانی شدید، همراه با علائمی مثل تپش قلب، سرگیجه، تنگی نفس و یا نوسان در تپش قلب مواجه هستید. همچنین ممکن است با کابوس‌ و ناتوانی در تمرکز بر روی مسائل مربوط به بارداری مواجه باشید.

توجه داشته باشید که کمی استرس و ترس از زایمان برای شما خوب است. این ترس اندورفین را به جریان خون شما وارد می‌کند و شما را برای مواجهه با چالش‌ها آماده می‌کند. با این حال اگر بیش از اندازه ترسیده باشیدف عملکرد سیستم‌های بدن‌تان و ماهیچه‌ها مختل می‌شود. اگر ترس شما نسبت به زایمان شما را در وضعیت دائمی وحشت نگه داشته است، این ترس‌ها را با پزشک‌تان مطرح نمایید. پزشک‌تان موارد سوء تفاهم را برای شما برطرف می‌کند و برای رفع نگرانی‌های شما پیشنهادات مناسبی ارائه می‌کند.

راه های مقابله با ترس از زایمان

بهترین راه برای مواجهه با زایمان این است که از آن نترسید. درست است بخشی از پروسه‌ی زایمان با ناراحتی و درد همراه است. اما راه‌های بسیاری برای کنترل درد وجود دارد. شما نیز مثل تمامی نسل‌های گذشته از آن جان به در خواهید برد و در پایان روز، فرزندتان را در آغوش خواهید گرفت. اکنون به راه‌هایی برای کاهش ترس‌تان نیاز دارید.

دلیل ترس‌تان را مشخص کنید: به عنوان مثال اگر سابقه‌ی سقط جنین یا تولد فرزندی مرده، زایمان سخت فرزند قبلی، یا شنیدن داستان‌های دردناک زایمان افراد دیگر را دارید، بهتر است اطلاعات دقیق و واقعی نسبت به پروسه‌ی زایمان به دست اورید و از سلامت بارداری‌تان اطمینان حاصل نمایید. نگرانی‌هایتان را در مورد داروها، عمل سزارین و سلامت فرزندتان یادداشت نمایید. این تفکرات وحشت‌آور را با پزشک‌تان در میان بگذارید، او می‌تواند راهکارهای مناسبی برای مقابله با این مسائل پیشنهاد دهد.

صحبت با یک مشاور را مد نظر قرار دهید: تحقیقات نشان داده است زنانی که با ترس شدید نسبت به زایمان به مشاور مراجعه می‌نمایند، درد زایمان کوتاه‌تری را سپری می‌کنند و کمتر مجبور به عمل سزارین می‌گردند. پزشک شما می‌تواند شما را به مشاور مناسب معرفی نماید.
در نهایت از داستان‌های منفی و سیاه دوری نمایید. از برنامه‌های ترسناک تلویزیون در مورد زایمان بپرهیزید و اگر دوستان‌تان شروع به تعریف داستان‌ مشقت‌های زایمان‌شان سرگرم نمایند، از آنها بخواهید تا موضوع صحبت را تغییر دهند. روش‌ها ریلکسیشن را بشناسید و تا حد امکان از آنها برای ایجاد آرامش در خود استفاده نمایید.
منبع:مجله اینترنتی ستاره
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.