رشد نوزاد, نوزاد

خواب نوزاد و نشانه های کم خواب شدن او

364 1 - خواب نوزاد و نشانه های کم خواب شدن او

بعضي والدين گاهي شاكي مي شوند كه كودكشان خيلي كم يا خيلي زياد مي خوابد. اكثر متخصصان نوزادان و كودكان بر اين عقيده اند كه ميزان خواب، اهميت چنداني ندارد، در عوض آنچه مهم است اينكه هر كودك برحسب نيازهاي جسمي به اندازه و با كيفيت بخوابد. خواب خوب تاثير بسزايي در رشد كودك داشته و نه تنها به برطرف شدن خستگيهاي جسمي و عصبي روزانه او كمك ميكند بلكه در يادگيري و به خاطر سپاري مسائل در طول روز هم مؤثر است.

نوزادان حين خواب گاهي صداهايي شبيه گريه از خود درمي آورند

نوزادان و كودكان وقتي خواب هستند صداهاي مختلفي را از خود درميآورند. غُر زدن يا گريه خطر گونه حتي طي خواب كاملا طبيعي است و والدين نبايد دخالت كنند و اين را پاي گرسنگي يا ناراحتي فرزندشان بگذارند. گريه از سرگرسنگي يا ناراحتي كاملا مشخص است و مادر را متوجه خواهد كرد، در غير اين صورت نبايد نوزاد را به خاطر صداهايي كه درميآورد از خواب بيدار كرد. معمولا كودكان خر و پف نميكنند اما نوعي خرناس به خصوص دارند كه اين نشانه بيماري نيست. خر و پف مثل آنچه در بزرگسالان هست در كودكان شايع نيست اما اگر وجود داشته باشد، نشانه مشكل حلق و بيني است كه بايد در اين رابطه با پزشك مشورت كرد.

نوزادان و كودكان در هر سني به چه ميزان خواب نياز دارند؟

در هفته اول حيات به ويژه چند روز اول، نوزادان به ميزان قابل توجهي مي خوابند و تقريبا مي توان گفت ميزان نياز آنها به خواب 14 تا 16 ساعت است و 6 تا 7 بار خوابيدن و بيدار شدن را تجربه مي كنند. هرچه سن بيشتر مي شود مثلا در هفته چهارم، مقدار خواب ممكن است بسيار متغير باشد. يعني ممكن است كي نوزاد بسيار خواب آلود بوده و زياد بخوابد و یک نوزاد كم خواب باشد. در اين سن بين 9 تا 15 ساعت خواب طبيعي است. به مرور كه سن بالاتر مي رود، ساعت خواب نيز كاهش پيدا مي كند و كودكان هوشيارتر ميشوند، البته باز هم نمي توان ميزان معيني براي خواب تعيين كرد يعني بر فرض یک كودك 4 ساله به 10 ساعت خواب نياز دارد. ممكن است كودكي بسيار هوشيار بوده و كم بخوابد و كودك ديگر خواب آلوده تر باشد. نمي توان استانداردي براي ساعات خواب كودك درنظر گرفت. خواب نوزادان بسيار سبك است و فاز خواب سبك كه بدنشان در آن حركت زيادي دارد و چشما نشان تكان مي خورد بسيار طولاني تر از فاز خواب سنگين است. یک فاز بينابين هم دارند. يعني نوزادان غالبا يا در خواب سبك هستند يا فازي مابين خواب سبك و سنگين و خواب عميق بسيار كوتاهي دارند. در ضمن سيكل خواب نوزادان كوتاه تر از سيكل خواب افراد بالغ بوده و هر سيكل خواب بين 50 تا 60 دقيقه بيشتر دوام ندارد درحالي كه سيكل خواب بالغان حدود 5/ 1 ساعت است. هر چه كودكان بزرگتر ميشوند مسلما سيكل خواب آنها طولاني تر و عميقتر ميشود.

نشانه هاي خواب آلوده بودن نوزادان

سيگنال هاي خوابيدن یک كودك با كودك ديگر متفاوت است. از جمله نشانه هاي معمولي مي توان به تمايل نداشتن به بازي يا برقراري ارتباط عاطفي و چهره به چهره، شل شدن و تنبل شدن، ماليدن چشمها و… اشاره كرد. اگر در اين زمان والدين اجازه خوابيدن به كودك ندهند، اختلال در خواب به وجود ميآيد و تكرار آن سبب بدخوابي مي شود. نوزادان در حال تكامل روحي و جسمي هستند و خوردن مقدار بسيار زيادي شير و هضم و جذب آن از كارهاي اصلي نوزاد است كه انرژي زيادي مي طلبد. همين شير خوردن نوزاد را خسته مي كند و نياز او را به خوابيدن افزايش ميدهد. حين خواب تمامي اطلاعاتي كه نوزاد كسب كرده دسته بندي شده و به او در آموختن زبان و درك محيط اطراف كمك ميكند. متأسفانه والدين گاهي به نوزادان و كودكان اجازه داشتن وقت كافي براي پردازش آموخته ها را نميدهند و با بدخواب كردن آنها در روند تكاملي آنها اختلال ايجاد ميكنند.

از كجا بفهميم كودك ما كم خواب شده؟

كودكان دچار كم خوابي، هميشه خواب آلوده اند و كمتر هوشيار به نظر مي رسند. خيلي از پزشكان توصيه مي كنند نوزادان را هر 2 تا 3 ساعت يك بار براي خوردن شير بيدار كنيد. اگر نوزادي برحسب فيزيولوژيك بدن به 4 تا 5 ساعت خواب نياز داشته باشد، بعد از 2 ساعت بيدار كردن او در سيكل خوابش اختلال ايجاد ميشود. اين موضوع، هم بر تغذيه او اثر مي گذارد و هم روند تكاملي خواب و بيداري او را بر هم ميزند. اين نوزادان معمولا به دليل محروميت از خواب هميشه خواب آلوده هستند. اگر والدين مزاحم نوزاد نشوند او بعد از گذراندن سيكل كافي خواب، هوشيار خواهد بود. درحالي كه اگر مدام در خواب او اختلال ايجاد كنند در نهايت مجبور به، به كار گرفتن سياستهايي براي خواباندن او ميشوند. مثلا مجبور ميشوند شرايط خاصي براي خواب او مهيا كنند.

توصيه به آن دسته از والدين كه فرزندشان بد ميخوابد

بچه ها وقتي خسته هستند، ميخوابند. فقط والدين بايد متوجه باشند وقتي كوچولو خسته است و ميخواهد بخوابد مزاحم خواب او نشوند. هيچ تدبير خاصي براي خواباندن كودكان لازم نيست. همين كه مزاحم او نشويم كافي است. مشكلي كه اكثر والدين دارند اين است كه وقتي بچه ميخواهد بخوابد، حالا به دلايل مختلف، با او بازي ميكنند تا بيدار بماند و اين، خواب كودك را به هم ميريزد و سبب بدخوابي ميشود. يكي از توصيه هاي ما به والدين براي اينكه فرزندشان خواب خوبي داشته باشد اين است كه بعد از تولد نوزاد به تدريج او را با سيكل شبانه روزي تاريكي و روشنايي آشنا كنند. خود نوزاد طي دوران بارداري و هورمو نهايي كه در بدن مادر ترشح ميشده اين سيكل را رعايت ميكرده. بعد از تولد اگر همه چيز طبيعي باشد، نوزاد با خوابيدن والدين ميخوابد و با بيداري آنها بيدار ميشود. متأسفانه در فرهنگ ما ايرانيها آنچه متداول شده اينكه خودمان كاري ميكنيم كه نوزاد مهارت اوليه را از دست بدهد. مثلا توصيه ميشود اگر فرزندتان در طول روز ميخوابد، نيازي نيست كه همه جا را ساكت كنيد. اين موضوع ميتواند سبب بدخوابي كودك شود. از سوي ديگر شب كه موقع خواب است نبايد تلويزيون را با صداي بلند نگاه كرد. اين موضوع باز هم سبب بدخوابي كودك ميشود زيرا در شب، كودك علاوه بر تاريكي به سكوت هم براي خوابيدن نياز دارد. براي آنكه كودك خواب خوبي داشته باشد و بدخواب نباشد، والدين بايد شيوه و سبك زندگيشان را تغيير دهند و طبيعي تر كنند. گاهي والدين حتي شبها هم چراغ را روشن ميگذارند تا كودك بخوابد. اين عادت اشتباهي است و باعث ميشود سيكل روز و شب كودك به هم بريزد. تلاش اضافي براي خواباندن كودك لازم نيست. همين كه والدين مزاحم كودك نشوند و خيلي به خود و كودك سخت نگيرند و به نيازها و فيزيولوژيك او توجه كنند، كافي است.

بهترين حالت براي خواباندن يك نوزاد به كدام سمت است؟

خواباندن به پشت و به شكم ميتواند احتمال مرگ ناگهاني را افزايش دهد. در چند ماه اول تولد هم نيازي به متكا نيست و اگر نوزاد را در سطح صاف بخوابانند بهتر است. به پشت خواباندن ميتواند تا حدي سبب صاف شدن پشت جمجمه نوزاد شود كه مسئله قابل توجهي نيست زيرا جمجمه كودك با بزرگ شدن تغيير شكل پيدا كرده و عادي ميشود. در مورد نوزاداني كه مبتلا به ريفلاكس هستند توصيه ميشود نيمه نشسته يا به پشت بخوابند مگر اينكه در موارد خاصي پزشك تصميم بگيرد نوزاد را بايد به شكم خواباند.

منبع:برترین ها

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.