رشد نوزاد, نوزاد

دنیای كودک در سه ماهگی (2)

istock 000060125898 small 20151214150329.jpg q75dx720y432u1r1ggc  - دنیای كودک در سه ماهگی (2)

در مطلب قبل تا راهنمای خواب کودک خواندیم، در این مطلب برای راهنمایی های بیشتر برای ارتباط و برنامه روزانه کودک، با ما همراه باشید.

برنامه روزانه عادی
7 صبح : تعویض پوشک و آماده کردن نوزاد برای شیر دادن. شیر دادن.
8:45 – 9 صبح: خواب
10 – 10:45 صبح: بیدار کردن نوزاد از خواب
11 صبح: شیر دادن
12:45 ظهر: خواباندن کودک در تختش
2:45 بعد از ظهر: بیدار کردن کودک و تعویض پوشک
3 بعد از ظهر: شیر دادن به کودک و بازی با او
5:45 – 6 بعد از ظهر: حمام
6:30 – 6:45 شب: شیر دادن به کودک.

همیشه در این زمان به کودک مقداری بیشتر شیر دهید، حتی اگر از شیر خودتان به او می‌‌دهید و این‌کار برایتان دشوار است. به کودک در اتاقی که قرار است در آن بخوابد شیر دهید و اتاق را نیمه تاریک و ساکت کنید تا او برای خواب آماده شود. پس از آرام شدن کودک، اتاق را ترک کنید و چراغ‌‌ها را نیز خاموش کنید. بهتر است فرزندتان را عادت دهید خودش بخوابد (بدون اینکه او را تکان دهید و یا بغل بگیرید) زیرا در اینصورت، اگر فرزندتان در طول شب از خواب بیدار شود، خودش می‌‌تواند دوباره و بدون حضور شما بخوابد. برای كودكان، عادت کمی زمان می‌‌برد.

11 شب: شیر دادن به کودک. پوشک فرزندتان را تعویض کنید تا او بیدار شود و بهتر شیر بخورد. اتاق را نیمه تاریک و ساکت نگهدارید تا پس از خوردن شیر، او دوباره بخوابد.
4 – 4:30 صبح: شیر دادن به نوزاد. پس از اینکه سن فرزندتان از سه ماه و نیم گذشت، شما می‌‌توانید به مرور او را تشویق کنید تا صبح بدون اینکه برای شیر خوردن بیدار شود بخوابد.

نکاتی برای داشتن ساعات خواب آرام
اتاق فرزندتان را نیمه تاریک نگهدارید تا او همچنان خواب‌آلود بماند و کاملا بیدار نشود. شما باید کاری کنید که پس از اینکه اتاق را ترک می‌‌کنید، او بتواند دوباره بخوابد. در نتیجه بهتر است تا می‌‌توانید تماس چشمی با او برقرار نکنید، اتاق را تاریک نگهدارید و با او بازی نکنید. پس از هر بار شیر دادن به کودک، حتما باد گلوی او را بگیرید. كودكان معده‌‌های کوچکی دارند و باید حتما هر دو ساعت یکبار شیر بخورند. با افزایش سن کودک، این ساعات نیز به تدریج افزایش می‌‌یابند. خواندن لالایی می‌‌تواند به آرام شدن كودكان شما کمک کند. اگر كودك  در اتاق شما می‌‌خوابد، این کار به آرامش خود شما نیز کمک خواهد کرد. برای فرزندتان کتاب بخوانید و تصاویر کتاب را به او نشان دهید، حتی اگر او متوجه نمی‌شود. او عاشق شنیدن صدای شماست. همچنین عادت کردن به خواندن کتاب باعث می‌‌شود کودک با لغات متنوعی که تکرار می‌‌شوند زودتر آشنا شود و در نهایت به رشد توانایی‌‌های زبانی او کمک خواهد کرد. به‌طور خلاصه می‌‌توان گفت هیچ‌گاه کتاب خواندن برای كودك زود نیست.

منبع:کودک سالم

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.