نوزاد, ویتامین ها و مکمل ها

زمان دادن قطره آهن به نوزاد

f BABY11m c11e883 - زمان دادن قطره آهن به نوزاد
بسیاری از مادران تمایل دارند از ترکیب‌هایی استفاده كنند که حاوی ویتامین A+D و آهن است اما باید گفت متاسفانه با توجه به اینکه نیاز کودک به ویتامین ثابت است اما مقدار آهن با وزن تغییر می‌کند. دكتر سید مرتضی صفوی؛ متخصص تغذیه در این باره توضیحاتی را ارائه نموده اند:

با توجه به شرایط کشور ما ایران مکمل‌ های دارویی برای کودکان شامل ویتامین و آهن است و ویتامین‌های موردنیاز، شامل A و D هستند. ثابت شده که دادن مولتی‌ ویتامین لزومی ندارد و حتی اگر بقیه ویتامین‌ها زیر 6 ماه به شیرخوار داده شود، احتمال بروز آلرژی‌های گوارشی در سن بلوغ را افزایش می‌دهد. استفاده از مكمل روی هم اگر نتایج بررسی‌هایی که در حال اجراست مثبت باشد، از 6 ماهگی شاید تجویزش برای تعدادی از کودکان لازم باشد. معمولا پس از 14روزگی به نوزادان ویتامین A+D داده ‌می‌شود و در صورت لزوم می‌توان بعد از 6 ماهگی مولتی‌ویتامین به کودک داد. مکملی که انتخاب می‌شود باید از نوعی باشد که 1500 واحد ویتامین A و 400 واحد ویتامین D داشته باشد.

مكمل آهن را چگونه باید مصرف كرد؟
مکمل آهن را باید از 6 ماهگی آغاز کرد. میزان نیاز کودک با توجه به وزن روزانه 1 تا 2 میلی‌گرم است. از آنجا كه نوع قطره‌های آهن موجود در بازار متفاوت است بهتر است نوع فروس‌سولفات آن را انتخاب كنید. بقیه موارد که به‌خصوص در مورد بی‌اثربودن آنها بر دندان تبلیغ می‌شود جذب خوبی در روده ندارند و آهن خون را به اندازه کافی بالا نمی‌برند. فروس‌سولفات با وجود مزه بد، جذب بهتری دارد. بسیار مهم است که مادرها دادن مکمل‌ آهن را به موقع و به اندازه شروع و نوع درست را انتخاب کنند. نباید به دلیل ترس از سیاه‌شدن دندان و یا  تنبلی از این کار خودداری کرد زیرا عوارض کمبود آهن بسیار بیشتر از عوارض سیاه‌شدن دندان شیری است. حتی برای پیشگیری از سیاه‌شدن دندان می‌توان بلافاصله بعد از دادن مکمل آهن، به کودک آب داد و دندان‌های او را شست. ولی شیردادن به او کار صحیحی نیست زیرا جذب آهن را مختل می‌کند. با توجه به اینكه ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد می‌توان بعد از دادن قطره آهن مقداری ماده غذایی حاوی ویتامین C به کودک بدهیم.
منبع:کودک سالم
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.