مادر در دوران شیردهی, نوزاد

شیرخشک نوزاد، سوالات متداول

Baby formula ring 0032711339128 - شیرخشک نوزاد، سوالات متداول
1. آيا براي مصرف شير خشک نيازي به آب جوش است؟ اگر چنين است، براي چه مدت؟
اگر کودک شما، کمتر از يک سال دارد، پيشنهاد مي شود که براي مخلوط کردن شير خشک، از آب جوش استفاده کنيد.

2. براي مخلوط کردن شير خشک از چه نوع آبي استفاده کنم؟

تنها از آب سرد شير استفاده کنيد. هر صبح بگذاريد آب به مدت دو دقيقه بجوشد تا آلاينده هاي موجود در آن (مثلاً مس يا سرب) از بين برود.

اما آب غير کربناتي مانند آب سرچشمه طبيعي که از زير زمين بيرون مي آيد، بايستي به لحاظ باکتريايي بي خطر باشد. و بتوان آن را در زماني که داراي کمترين ميزان نمک و نيترات است، مورد استفاده قرار داد.آبي که امکان دارد به صورت طبيعي داراي سطوح بالاي نيترات، آرسنيک، فلوريد و ديگر فلزهاي سنگين يا داراي سطوح بالاي باکتري باشد را استفاده نکنيد.از آب معدني (که داراي مقدار بالايي سديم و مواد معدني است)، آب گازدار و آب کربناتي استفاده نکنيد.

3. تا چه زماني مي توان شير خشک را دريخچال، در دماي اتاق و يخ زده نگه داشت؟

•منجمد کردن پيشنهاد نمي شود. انجماد شير خشک مي تواند به تغيير ويژگي مانند تجزيه چربي منتهي گردد. انجماد تاريخ انقضاي شير خشک را تمديد نخواهد کرد.

•پس از آماده کردن شير خشک شما مي توانيد آن را در دماي 4-2 درجه سانتيگراد ولي نه بيشتر از 24 ساعت ذخيره کنيد.

•شير آماده شده نبايستي بيش از دو ساعت در دماي اتاق بماند. اگر شيشه را گرم کرديد، پس از يک ساعت آن را دور بريزيد.

•پس از تغذيه با شيشه ، باقيمانده آن را بايستي دور ريخت و نمي توان براي تغذيه بعدي ذخيره کرد و در يخچال نگه داشت.کوتاهي در پيروي از اين دستورالعملها مي تواند آسيب شديدي به کودک شما برساند.

4. بهترين راه براي گرم کردن شير خشک چيست؟

•اگر شما شير خشک را گرم مي کنيد، پيش از دادن آن به کودک، براي اطمينان دماي آن را آزمايش کنيد.

•براي گرم کردن شير خشک از مايکرو ويو استفاده نکنيد، امکان دارد به سوختگيهاي شديدي منتهي گردد.

شايد غذاهاي کودک در دماي اتاق مصرف شود يا گرم شود. کودک شما شايد داراي اولويت باشد. اگر شما شير خشک ببلاک را گرم مي کنيد، ما پيشنهاد مي کنيم شيشه را در يک ظرف آب گرم قرار داده يا زير آب شير گرم بگيريد.

5. آيا مي توان شيشه کودک را بيش از يک بار در حين تغذيه گرم کرد؟

دوباره گرم کردن پيشنهاد نمي شود. باقيمانده شير خشک را براي پرهيز از خطر آلودگي پس از يک ساعت دور بريزيد. امکان دارد دوباره گرم کردن بر ترکيب غذايي شير خشک تاثير بگذارد.

6. چه مدتي مي توان کودک را با شير خشک تغذيه کرد؟

طيف شير خشک ببلاک و آپتاميل براي 6 ماه اول ،ببلاک 1و آپتاميل1، 12-6 ماهه ببلاک و آپتاميل 2 و 2-1 ساله ، ببلاک و آپتاميل 3، است. تنها در زمانيکه کودک از شير مادر محروم مي باشد و تغذيه از شير مادر امکان پذير نيست، اين کار مي تواند منبع غذايي انحصاري را براي 6 ماهه ها فراهم کند.
بيشتر کودکان برخي غذاهاي جامد را در حدود 6 ماهگي آغاز مي کنند و شير خشک منبع مهم مواد غذايي را فراهم می کند.ما ببلاک و آپتاميل را به عنوان جايگزيني براي شير گاو درست مي کنيم، ببلاک وآپتاميل آهن و مواد غذايي ديگري را که شير گاو فاقد آنهاست، فراهم مي نمايد.

7. اگر پيمانه خود را از دست بدهم، چه بايد بکنم؟

براي اطمينان از اينکه کودک شما سطوح مطلوبي از کالري و مواد غذايي را دريافت مي کند، اندازه گيري دقيق با پيمانه موجود در قوطي صورت مي گيرد. بنابراين اگر پيمانه گم شود، بهترين کار خريد يک قوطي از همان نوع و مارک پودر و استفاده از پيمانه قوطي جديد مي باشد.

8. چه مقدار از شير خشک را بايستي براي تغذيه کودک استفاده کرد؟

مقدار غذايي که کودک شما نياز دارد و هر چند وقت يک بار به آن نياز دارد، در واقع به سن، مرحله رشد و وزن او بستگي دارد. اينها چند راهنمايي کلي مي باشند.

9. آيا مي توان پس از گذشت تاريخ انقضاي شير خشک که روي قوطي حک شده، از آن استفاده کرد؟

استفاده از هر محصول تاريخ گذاشته پيشنهاد نمي گردد. اين پيشنهاد بر اساس دو نگراني است که محتواي مواد غذايي شير خشک و کيفيت فيزيکي آن مي باشند.
محتواي مواد غذايي عنوان شده روي برچسب را نمي توان پس از گذشت انقضاي آن تضمين کرد. شير خشک اغلب منبع انحصاري مواد غذايي براي بسياري کودکان مي باشد و بي نهايت اهميت دارد که همه نيازهاي غذايي اين جمعيت به سرعت در حال رشد برآورده شود.
زماني که تاريخ انقضاي اين محصول گذشته است، کيفيت فيزيکي اين محصول مي تواند به صورت قابل توجهي کاهش يابد. در مورد شير خشکهاي مايع، امکان تجزيه بخش چربي وجود دارد که ممکن است به پولکهاي سفيد شناور روي غذا منتهي گردد. در مورد پودر، ممکن است قابليت مخلوط شدن غذا کاهش يابد و شايد پس از گذشت تاريخ انقضاي آن بوي بدي از آن بلند شود.

10. تفاوت بين شير خشک مايع و پودر چيست؟

شير خشکها به چندين شکل متفاوت پودر، مايع غليظ و مايع آماده براي تغذيه، موجود مي باشند. شکلهاي متفاوت داراي دستورالعملهاي آماده سازي متفاوت هستند که در يک برچسب مي آيند. همه شکلهايي که شما به کودک مي دهيد، رژيم متعادلي از مواد غذايي که کودک نياز دارد، مي باشد. در ايران تنها شکل پودري موجود مي باشد. اما در اينجا توضيح هر يک را خواهيد يافت:
شير خشک آماده براي تغذيه شکلي از شير خشک که راحت بوده و نيازي به افزودن آب ندارد. شير خشک مايع غليظ که با مقدار برابر آب ترکيب مي شود. شير خشک پودري مقرون به صرفه ترين شکل که پيمانه هاي پودر با آب ترکيب مي شوند.
بهداشت، آماده سازي، رقيق سازي، استفاده و ذخيره سازي مناسب در زمان تهيه شير خشک، حايز اهميت مي باشد. از پزشک نوزاد بپرسيد که کدام نوع شير خشک براي کودک شما مناسب است.

11.چگونه مي توان گفت که آيا کودک تحمل شير خشکي که به او داده مي شود را ندارد؟

همه کودکان گريه مي کنند، پريشان مي شوند يا معده آنها پر گاز مي شود يا گهگاه اسهال مي گيرند. اينها تمام مشکلات تغذيه رايج هستند. با اين وجود، مي توانند همچنان شما و کودکتان را بيچاره کنند.
اگر کودک شما داراي يکي از اين نشانه ها يا بيشتر مي باشد، بهترين کار تماس با پزشک خودتان است. او قادر خواهد بود راههايي را براي کمک به کودک شما ارايه نمايد.

12. چگونه مي توان به کودک نفخ دار خود کمک کرد؟

اينها راههاي ديگري هستند که مادران براي تسکين کودکان خود يافته اند. با اميدواري، يک يا دو تا از آنها به احساس بهتر کودک شما کمک خواهد کرد.
•او را به صورت بي خطر در يک پتو يا رو انداز قنداق کنيد. سپس او را محکم بگيريد و او را به آرامي تکان دهيد.
•با او راه برويد.
•او را در صندلي ماشين بنشانيد و راه ببريد.
•نگذاريد او براي مدت زيادي گرسنه بماند. يک سي دي آرامش بخش بگذاريد. شايد موسيقي به انحراف توجه او کمک کند.
•از ماما يا ناظر سلامت خود بخواهيد تکنيکهاي متفاوت گرفتن باد را نشان دهد.گاهي کودک شما در اثر يک حساسيت به يک پروتئين در شير دچار نفخ شده است. اگر اين مورد است، شايد پزشک کودک شما يک شير خشک ضد حساسيت پيشنهاد کند. اين ضد حساسيت است و به لحاظ باليني در خصوص کاهش علايم گاز معده به دليل حساسيت به پروتئين شير گاو به اثبات رسيده است.

13. چه کار کنيم تا کودک خود را وادار به باد گلو زدن کنيم؟

شما مي توانيد او را در طي تعويض سينه و در پايان تغذيه اش، وادار به بادگلو زدن کنيد. هر مادري روش دلخواه خود را دارد که فهميده بهترين راه براي کودک او چيست، اما در اينجا برخي پيشنهادها وجود دارد:
•کودک خود را روي شانه خود قرار دهيد، با بازويتان از زير او را در همان وضعيت نگه داريد. در حاليکه کودک شما به صورت عمود قرار گرفته، اين وضعيت را ادامه دهيد، اين يک وضعيت خوب براي بادگلو زدن مي باشد. پشت او را با دست ديگر بماليد يا نوازش کنيد.
•کودک را به صورت عمودي در آغوش خود بنشانيد، بازوي خود را دور او حلقه کنيد. اجازه دهيد کودکتان به آرامي به طرف جلو تکيه کند، به طوريکه شکمش در مقابل بازوي شما قرار بگيرد. اين وضعيت به آرامي شکم او را تحت فشار گذاشته که امکان دارد به باد گلو کردن کمک کند. پشت او را با دست ديگر بماليد يا نوازش کنيد.
•صورت کودک را در آغوش خود بگذاريد. با يک دست او را محکم نگه داريد و با دست ديگر به آرامي پشت او را بماليد يا نوازش کنيد.در پايان غذا خوردن، کودک خود را در آغوش بگيريد، شايد يک آروغ خواب آلود را در پاسخ دريافت نماييد.

14.چگونه مي توان از بالا آوردن کودک جلوگيري کرد؟

امکان دارد شما قادر به جلوگيري از بالا آوردن کودکتان نباشيد، اما مي توانيد اين موارد و ميزاني که او سرفه مي کند را از طرق زير کاهش دهيد:
•تا جايي که امکان دارد هر وعده غذايي را آرام و آسوده ميل کنيد.•از وقفه در طي يک وعده غذايي مانند سر و صداهاي غير معمولي يا روشن کردن چراغها خود داري نماييد.•در زمانيکه او به شدت گرسنه است و گريه مي کند، سعي نکنيد به او غذا بدهيد (اول او را براي کاهش مقدار هوايي که اوفرو مي برد، آرام کنيد).•در طول تغذيه هر سه تا چهار دقيقه او را وادار به آروغ زدن کنيد.•پس از اينکه او غذا خورد، با او بازي نکنيد يا او را بالا نيندازيد.•کودک خود را در يک وضعيت عمود غذا دهيد (نه خوابيده) و به سرعت روي شکم خوابندن شايد به او کمک نمايد.•راه حل بالا آوردن متوالي مي تواند شامل استفاده از تغذيه جامد باشد.اگر شما درباره بالا آوردن کودک خود نگرانيد، ما پيشنهاد مي کنيم که اين مسئله را با پزشک او مطرح نماييد.

15. کودک من به پروتئينهاي شير حساسيت دارد، چه محصولي را بايستي به او بدهم؟

ببلاک HA وآپتاميل HA يک شير خشک ضد حساسيت مي باشد که براي پيشگيري از حساسيت پيشنهاد مي شود. پروتئين آن Whey است و در مقايسه با پروتئين ديگر شير خشکها با يک مزه قابل قبول تجزيه مي شود. همچنين حاوي پره بيوتيکهايي است که يک حفاظت دوچندان را در برابر حساسيت به شير گاو ايجاد مي کند.

16. چه نوع شير خشکي را بايستي استفاده کرد؟

در اين روزها بسياري غذاهاي متفاوت – در تنوع گسترده اي از قيمتها – موجود هستند که در ابتدا مي توانند فرآيند انتخاب را کمي دشوار گرداند.
انواع زياد شير خشک در بازار شامل:
•شير خشکهاي مبتني بر شير گاو که بخش عظيمي از شير خشکها را تشکيل مي دهد. به سفارش AAP به بيشتر شير خشکها مبتني بر شير گاو آهن افزوده شده است.
•شير خشکهاي مبتني بر سويا (براي کودکاني که شايد دچار عدم تحمل لاکتوز يا حساسيت به شير گاو باشند) گاهي آهن افزوده شده است.
•شير خشکهاي ضد حساسيت، براي کودکاني که نمي توانند شير خشکها اصلي را تحمل نمايند. در حدود 30 تا 40% از نوزاداني که نسبت به شير گاو حساس هستند به پروتئين شير خشکها سويا نيز حساسيت دارند. اين پروتئينها در اين غذاهاي ضد حساسيت، به آمينو اسيدهاي تشکيل دهنده خود شکسته مي شوند و بنابراين راحت تر گوارش مي شوند.

17.آيا همه شير خشکها، يکسان هستند؟

همه شيرهاي توليد شده بايد استانداردهاي اکيد غذايي وزارت غذا و دارو (FDA)، وزارت بهداشت و سلامت، مجموعه قوانين را برآورده کنند. اما، چند جزء اصلي وجود دارد که براي ارتقاي کيفيت يک شيرخشک به صورت انتخابي به آن افزوده شده و آن را نزديکتر به شير مادر مي گرداند.

براي کمک به تصميم گيري شما براي انتخاب يکي از آنها، از پزشک فرزند خود درباره اينکه کدام مارک براي کودک شما بهترين است، سئوال کنيد. مارکي که شما انتخاب مي کنيد، بايستي همه نيازهاي رشد و پيشرفت سالم نوزادان شما را تامين نمايد.

منبع:کودک و مادر
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.