بیماری های نوزاد, نوزاد

علت دل درد نوزاد، علائم و درمان

5 benh thuong gap o tre so sinh - علت دل درد نوزاد، علائم و درمان
اگر نوزادتان اخیرا بهانه گیر شده است، ممکن است دل درد داشته باشد. به زمان هایی که احساس ناراحتی می کند توجه کنید و به علائم دیگر مانند تب، اسهال و استفراغ نیز توجه کنید. این اطلاعات به شما و پزشک کمک می کند علت ناراحتی نوزاد را بفهمید.
شرایط زیر رایج ترین دلایل دل درد نوزاد می باشد:
قولنج و دل درد نوزادان
قولنج یکی از دلایل دل درد نوزاد می باشد. قولنج برای توصیف گریه های غیر قابل کنترل نوزاد سالم استفاده می شود. اگر فرزند شما زیر 5 ماه است و به طور مداوم و غیرقابل کنترل گریه می کند (سه ساعت پشت سر هم یا سه روز در هفته برای حداقل سه هفته) و هیچ دلیلی برای گریه های او وجود ندارد، قولنج کرده است. در واقع هیچ درمانی برای قولنج وجود ندارد. اما خبر خوب این است که نوزادانی 3 تا 4 ماه که از قولنج رنج می برند در 5 ماهگی بهبود می یابند.
درد گاز و دل درد نوزادان
درد گاز یکی از مشکلات رایج در نوزادان سه ماهه است که به دلیل رشد اتفاق می افتد. همچنین در نوزادان بین 12-6 ماه نیز رایج است زیرا شروع به امتحان غذاهای جدید می کنند.
یبوست و دل درد نوزادان
رایج ترین مشکل در نوزادانی که شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند یبوست است. اگر فرزند شما نسبت به قبل حرکات شکمش کمتر شده است و در سه روز گذشته مدفوع نکرده است و یا هنگامی که مدفوع می کند اذیت می شود دچار یبوست شده است. نشانه دیگر یبوست، مدفوع سفت و خشک است که به سختی خارج می شود.

اگر فرزند شما غذاهای جامد می خورد، می توانید با تهیه کردن غذاهایی که باعث شل شدن مدفوع شود به او کمک کنید (جو، زردآلو، هلو، آلوبخارا و نخود سبز) و از غذاهایی که باعث یبوست می شود (موز، سیب، هویج، برنج و کدو) اجتناب کنید. نوشیدنی بیشتری به فرزندتان بدهید. ورزش نیز به افزایش حرکات روده کمک میکند. فرزندتان را به پشت بخوابانید و با پاهای او حرکات دوچرخه انجام دهید.

ریفلاکس و دل درد نوزادان
بعضی نوزادان بعد از غذا خوردن استفراغ می کنند. اگر فرزند شما اغلب این مشکل را دارد ریفلاکس معده دارد. ریفلاکس زمانی اتفاق می افتد که دریچه بین معده و مری به درستی کار نمی کند و غذا و گاز از معده به گلو برمی گردد. ریفلاکس باعث سوزش گلو و قفسه سینه می شود.  اگر فرزند شما ریفلاکس دارد با پزشک مشورت کنید. پزشک راه هایی برای کاهش علائم به شما پیشنهاد می دهد.
آنفولانزای معده و دل درد نوزادان
اگر فرزند شما اسهال و استفراغ میشود، آنفولانزای معده نامیده می شود. این بیماری دومین بیماری در امریکا بعد از سرماخوردگی است.  اگر فرزند شما آنفولانزای معده داشته باشد، تب می کند، اشتهایش را از دست می دهد و اسهال و استفراغ می شود. بنابراین نوشیدنی کافی به او بدهید تا بدنش کم آب نشود. اگر فکر می کنید بدن فرزندتان کم آب شده است به پزشک مراجعه کنید.
عفونت های دیگر و دل درد نوزادان
سرماخوردگی و آنفولانزا موجب دل درد نوزاد می شود. زیرا مخاط ایجاد شده در طول سرماخوردگی وارد گلو می شود و باعث اذیت معده می شود. برخی کودکان برای خروج مخاط از سیستم استفراغ می کنند. این اتفاق جالب نیست اما بهترین راه برای خروج مخاط است.عفونت مجاری ادرار و عفونت گوش نیز باعث دل درد و اسهال و استفراغ می شود.
حساسیت غذایی و دل درد نوزادان
حساسیت غذایی باعث اسهال، استفراغ و دل درد می شود. اگر فرزند شما مدفوع خونی دارد نیز به دلیل حساسیت غذایی می باشد.  اگر فرزند شما به غذایی حساسیت دارد، سیستم ایمنی بدن با غذا مانند مهاجم خارجی برخورد می کند و علائم حساسیت نمایان می شود. اگر نوزاد مشکل تنفسی دارد یا صورت و لب هایش متورم شده است یا اسهال و استفراغ می شود با اورژانس تماس بگیرید. اگر دو ساعت بعد از مصرف غذایی خاص علائم بالا را نشان می دهد با پزشک تماس بگیرید.
همچنین تحمل نکردن لاکتوز (هنگامی که بدن آنزیمی که لاکتوز (قند اولیه در شیر) را هضم می کند نداشته باشد) در نوزادان به صورت نادر اتفاق می افتد. این مسئله در کودکی و در سنین ده به بالا بروز می کند.
انسداد روده و دل درد نوزادان
اگر فرزند شما در یک لحظه خوب است و سپس احساس درد می کند، پاهایش را بالا می برد و به شدت گریه می کند و اگر این علائم شدت می یابد و استفراغ می کند به پزشک مراجعه کنید.
این علائم نشانه بیماری های گرفتگی و انسداد می باشد؛ مانند تنگی پیلور (هنگامی که عضلات منتهی به معده ضخیم شده و غذا از آن عبور نمی کند) یا درهم رفتگی (هنگامی که قسمتی از روده با قسمت دیگر برخورد دارد و روی هم قرار گرفته است).
مسمومیت غذایی و دل درد نوزادان
اگر فرزندتان ماده ای سمی قورت داده است ماند قرص، ماده شیمیایی و یا گیاه دل درد و اسهال و استفراغ می شود. همچنین می تواند مسمومیت ناشی از سرب (از خاک، آب یا رنگ های قدیمی) باشد. در این حالت حتما به پزشک مراجعه کنید.
بیماری حرکتی و دل درد نوزادان
اگر در هنگامی که در ماشین یا وسیله نقلیه هستید فرزندتان احساس ناراحتی می کند یا حالت تهوع دارد، بیماری حرکتی دارد. کارشناسان معتقند این بیماری زمانی اتفاق می افتد که بین چیزی که نوزاد می بیند و چیزی که قسمت های حساس به حرکت بدن او (مانند گوش داخلی یا برخی اعصاب) حس می کند تفاوت وجود داشته باشد. در طول سفر بایستید و اجازه دهید فرزندتان هوای آزاد بخورد. مطمئن شوید معده اش خالی نیست. هیچ دارویی بدون تجویز پزشک به فرزندتان ندهید.
منبع:سلامت بانوان اوما
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.