تاثیرات لالایی ها, نوزاد

لالایی هوش کودک را بالا می‌ برد؟

برای نوزادان 1eee - لالایی هوش کودک را بالا می‌ برد؟

لالایی خواندن باعث تحریک حواس مختلف کودک و در نتیجه رشد و تحول مغز او می‌شود.

سیدعبدالله احمدی‌قلعه اظهار کرد: لالایی، آواز عشق و آرامش و امنیت است و همیشه با یک تماس فیزیکی و رابطه عاطفی همراه است که به ‌اندازه لطافت نغمه آن ارزش دارد، در واقع مادر در حالی که کودک خود را در آغوش می‌گیرد و به آرامی تکان می‌دهد با نغمه خود حس شنوایی فرزندش را تحریک می‌کند. همچنین فضای مهرآمیزی که به وجود می‌آورد زمینه‌ساز تحریک حواس مختلف کودک و در نتیجه رشد و تحول مغز او می‌شود.

این روان‌شناس ادامه داد: با شنیدن صدای مادر، کودک نیز صداهایی از خود درمی‌آورد و با او ارتباط برقرار می‌کند، تحقیقات نشان می‌دهد هر چقدر بیشتر برای کودک آواز خوانده شود او اصوات معنادار بیشتری از خود درمی‌آورد. بهتر است مادران بدانند صداهایی که از کودک‌شان شنیده می‌شود اولین کلمات او محسوب می‌شود و کودک فقط با شنیدن آواز دیگران خوشحال نمی‌شود، بلکه هرگاه خودش هم بتواند نغمه‌هایی ادا کند برایش بسیار جالب و مسرت‌بخش است.

احمدی‌قلعه در ادامه تصریح کرد: لالایی‌هایی که با عواطف و احساسات همراه است کودک را قادر می‌سازد احساسات مختلفی را تجربه کند، بنابراین کودکانی که در دوره شیرخوارگی تجارب لالایی زیادی دارند از نظر احساسی رشد بیشتری نسبت به دیگر کودکان دارند.

وی با تاکید بر اینکه لالایی نقش چشم‌گیری در رشد و تکامل عقلانی، روانی، جسمانی و سلامت نوزاد دارد، افزود: کودکانی که با آواز آرام‌بخش مادران‌شان به خواب می‌روند، خواب آرام، لذت‌بخش و عمیق‌تری را تجربه می‌کنند، در واقع روان‌شناسان معتقدند استفاده از موسیقی، شعر و کلام آهنگین توانایی هوش کلامی را در نوزادان تقویت کرده و موجب می‌شود این دسته از نوزادان سریع‌تر زبان باز کنند و دایره لغات گسترده‌تری داشته باشند، از این رو مادران حین خواندن لالایی بهتر است از واژگان متنوعی استفاده کرده و نیم‌کره چپ مغز فرزندشان را برای تکلم سریع‌تر آماده کنند.

منبع:ایسنا

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.