بعد از زایمان, زایمان

مراقبت از مادر پس از زایمان، چگونه؟

از مادر پس از زایمان - مراقبت از مادر پس از زایمان، چگونه؟

صرف نظر از اینکه نوزاد در بیمارستان ، زایشگاه یا منزل به دنیا آمده باشد ، والدین در برخورد با مشکلات پس از زایمان باید بیشتر به خود متکی باشند تا کمک های حرفه ای . مراقبت های پس از زایمان شامل مراحل زیر می باشد :
مادر بلافاصله پس از زایمان باید مرتب ادرار کند. چون مثانه پر مانع از منقبض شدن رحم می گردد . زنان برای رهایی از سوزش میتوانند ادرار خود را رقیق کنند.این کار با استفاده از بطری تاشونده ای که آب گرم را در هنگام ادرار بر روی پرینه اسپری می کند امکان پذیر است. همچنین زنان میتوانند زیر دوش ، در حالی که آب بر بدنشان جاری است ادرار کنند.

علایم التهاب ناحیه ادراری :

درجه حرارت بالا ، سوزش هنگام ادرار ( که بیشتر مربوط به داخل مثانه است تا در پرینه ) و پرینه ملتهب هستند. این علایم باید مورد توجه قرار گیرد و درمان شود.تا چند روز پس از زایمان احتمالا روده مادر کار نمی کند. در این زمان احتیاجی به تنقیه نیست و تخلیه فوری روده ضروری نمی باشد. علاوه بر این تنقیه ممکن است مضر باشد.استفاده از آب آلو ، انواع فیبرها و مایعات مدفوع را نرم می کنند. بواسیر ( هموروئید ) که غالبا در طول حاملگی تشدید می گردد معمولا پس از زایمان خود به خود از بین می رود.رحم باید هر 15 تا 30 دقیقه تا چند ساعت پس از زایمان و سپس هر یک ساعت تا پایان روز مورد معاینه قرار گیرد. اگر رحم مانند یک توپ نرم بوده و سفت نباشد باید آن را ماساژ داد تا سفت شود.اگر ماساژ کارساز نبود باید به پزشک یا ماما اطلاع داده شود. در هنگام انقباضات پس از زایمان باید از مادر مراقبت کامل به عمل آید.

به این انقباضات، پس درد می گویند. معمولا زمان تغذیه نوزاد به سفت شدن رحم و میزان خونریزی پس از زایمان بستگی دارد. رحم باید طوری مورد رسیدگی قرار گیرد و کوچک شود که در حدود روز دهم پس از زایمان در داخل شکم احساس نگردد.خونریزی از واژن نباید بیشتر از یک قاعده گی طبیعی باشد. همچنین نباید به رنگ سبز یا تیره بوده و یا بوی عفونت بدهد.تا روز دهم زایمان معمولا ترشحی به رنگ صورتی کم رنگ تا قهوه ای دیده میشود. در دو هفته اول باید از نوار بهداشتی به جای تامپون استفاده شود چون آلودگی میتواند از طریق تامپون وارد مهبل و رحم گردد.هنگامی که مادر قدرت ایستادن پیدا کرد میتواند دوش بگیرد. مرسوم است تا دو هفته پس از زایمان برای استحمام از وان استفاده نشود تا از ورود عفونت به داخل رحم جلوگیری شود .البته صحت این امر هنوز ثابت نشده است. درد پرینه ممکن است با نشستن در وان آب گرم ( با 2 سانتی متر آب ) چند بار در روز ، کاهش یابد.افزودن دانه کامفری ( در فروشگاه های مواد گیاهی موجود است ) به آب برای تسریع در بهبودی رحم اغلب توسط ماما توصیه میشود اما اثر آن به طور قطع ثابت نشده است.مالیدن یخ به داخل واژن در طول 24 ساعت اول زایمان به کاهش موقتی تورم آن کمک میکند. یخ خرد شده را داخل دستکش پلاستیکی ریخته و سپس آن را درون یک گاز استریل بپیچید و روی واژن قرار دهید.

گاز کتانی استریل سرما را جذب می کند. اثر بی حس کننده های موضعی به شکل کرم ، اسپری یا لوسیون در تخفیف درد موثر است. استفاده از حلقه های اسفنجی یا پلاستیکی نیز در هنگام نشستن بسیار متداول است.مطالعات نشان می دهد که آنزیم های پپتیدی خوراکی در کاهش تورم و درد ناشی از نشستن و راه رفتن موثرند اما مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.اما برخلاف اقداماتی که گفته شد معالجه با انرژی الکترومغناطیسی و فراصوتی بی اثر و گران است در مورد معالجات دارویی موجود استامینوفن و لیبوپروفن احتمالا ایمن ترین و موثرترین داروها هستند تمرینات ورزشی که قبلا به آنها اشاره شده است نیز همگی مفیدند به شرطی که به تدریج و براساس میزان نیروی جسمانی مادر انجام شوند.

 

منبع: کودک آنلاین

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.