زایمان, سزارین

مرگ و میر مادران حین سزارین، آمار کشور

عمل لاپاروسکوپی 3 - مرگ و میر مادران حین سزارین، آمار کشور
محمدجواد کبیر عصر امروز در آئین افتتاح سامانه قرارداد بیمه سلامت با بخش مامایی که در شهرستان گرگان برگزار شد، اظهار کرد: رونمایی از اجرای طرح پایلوت خدمات مراقبتی زیرپوشش سازمان‎های بیمه‎گر یک اتفاق ارزشمند است.

وی تصریح کرد: خدمات سلامت باروری در کشور پس از یک دوره تلاطم و تغییر و تحولات، ما را به زمره کشورهایی برد که سزارین به عنوان ریزفاکتور خطر جزو کشورهای پرمسئله قرار داد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت آمار سزارین در کشور بیش از 50 درصد بود کشور می‎تواند با وجود نیروهای فارغ‎التحصیل در معرض خطر ناشی از زایمان باشد، بیش از 85 درصد مرگ و میر در داخل بیمارستان اتفاق می‎افتاد که عمده مرگ‎ها زمانی بود که خانم‎ها در حال سزارین بودند.

کبیر با اشاره به اینکه کشورهای در حال توسعه باید در حوزه سلامت گام‎های اساسی بردارند، گفت: از سال 1384 برنامه پزشک خانواده و خدمات نظام ارجاع در روستاها راه‎اندازی شد و ماما برای سلامت مادران باردار انتخاب شدند.

وی اظهار کرد: مجموعه خدماتی که باید در بسته خدمات مامایی باشد با مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمع‎بندی و به هیأت دولت ارائه و مصوب شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: ابزاری تولید کردیم که نظام ثبت و گزارش‎دهی ماماها و خدمات مراقبین در مطب را به ثبت برساند و اطلاعات را منتقل کند تا نظام پرداخت استوار بماند.

کبیر با اشاره به اینکه انعطاف لازم خیلی بالا است، افزود: ما خیلی تعصب نداریم که با چه چارچوبی این کار انجام شود تمام تلاش ما این است که ارائه خدمات کمی و کیفی در حوزه سلامت بارداری به نحو مطلوب انجام شود.
* همتی: حدود 510 پست جدید در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی ایجاد شد

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی کشور نیز در این مراسم گفت: ما در شرایطی هستیم که وفاق و همدلی در سازمان‎های بیمه گر وجود دارد، استقبال خوبی از این طرح شد، ثبت در سامانه در سه استان به خوبی در حال انجام است و 370 ماما در این سامانه ثبت‎نام کردند.

محمدعلی همتی با اشاره به اینکه مراقبت‎های دوران بارداری از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است، افزود: در سازمان تامین اجتماعی توجه به زایمان طبیعی و کاهش سزارین مورد توجه است، خوشبختانه در بیمارستان‎های تامین اجتماعی سزارین نسبت به کل کشور 9 الی 10 درصد کاهش یافته است، زایمان بدون درد، زایمان در آب، اتاق‎های زایمان اختصاصی در حال توسعه است.

وی اظهار کرد: در سازمان تامین اجتماعی بر اساس وظایف جدید «اتاق‎های LDR» حدود 510 پست جدید در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی ایجاد شد که طی آزمونی که به زودی انجام می‎شود به استخدام سازمان درمی‎آیند.

منبع:فارس
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.