نوزاد, نوزاد نارس

نقش تغذیه در بهبود نوزاد نارس

aaaaaaaa 1 - نقش تغذیه در بهبود نوزاد نارس

تولد نوزادان زودتر از موعد طبیعی یکی از مهم ترین دغدغه ها و نگرانی های زوج ها به ویژه مادران جوانی است که در انتظار تولد فرزندشان به سر می برند چرا که تولد زودهنگام نوزاد و تکامل نیافتن اندام های او از جمله مهم ترین عوامل بروز این نگرانی است زیرا مقاومت و ایمنی بدن نوزاد را در برابر بیماری ها و عفونت های احتمالی به حداقل می رساند و در شرایطی خاص خطر مرگ را نیز برای نوزاد به همراه دارد. اگر چه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان نگهداری و مراقبت از نوزادان نارس با کمک دستگاه میسر شده اما چه بهتر که ما به فکر باشیم و با رعایت نکاتی ساده اما کاربردی احتمال تولد نوزاد نارس را در خانواده مان به حداقل برسانیم و با خاطری آسوده روز ها و ماه های بارداری را برای تولد نوزادی سالم و طبیعی در کنار اعضای خانواده مان سپری کنیم. با مرور نکات زیر علاوه بر آشنایی با شیوه های پیشگیری از تولد نوزاد نارس با نشانه های نوزاد نارس و روش های مراقبت از او آشنا می شوید.

از عوارض زایمان زودرس چه می دانید
بر اساس مطالعات حدود ۷۰ درصد نوزادان به جای تولد در زمان طبیعی، ۳۷ هفتگی، در هفته ۳۴ یا ۳۶ بارداری مادر متولد می شوند. این نوزادان که در گروه نوزادان نارس قرار می گیرند در مقایسه با نوزادان دیگر در هفته اول تولد ۶ برابر و در سال اول تولدشان ۳ برابر نوزادان معمولی با خطر آسیب پذیری و مرگ روبه رو هستند. احتمال ابتلا به مشکلات و اختلال های تنفسی در این نوزادان زیاد است. تنظیم دمای بدن نوزادان نارس در مقایسه با نوزادان طبیعی سخت تر است و این گروه ممکن است در روند رشد مغزی شان با مشکل روبه رو شوند. از این رو زایمان زودرس می تواند عوارض متعدد و نگران کننده ای برای والدین نوزاد به همراه داشته باشد که با رسیدگی و مراقبت به موقع از نوزاد احتمال بروز این اختلال ها در بدن نوزاد به حداقل ممکن می رسد.

چرا نوزادتان نارس می شود
عوامل مختلفی موجب زایمان زودرس در زنان و تولد نوزاد نارس می شود که از میان آن ها می توان به بیماری های مادر قبل و حین دوران بارداری به ویژه بیماری های عفونی اشاره کرد. در کنار این موارد اضافه وزن بیش از حد مادر در دوران بارداری، استعمال دخانیات، مسمومیت و رژیم غذایی مادر از جمله دیگر مواردی است که در صورت بروز می تواند موجب نارس شدن نوزاد شود. از این رو پیش از بارداری لازم است با مشاوره با متخصص زنان و زایمان به منظور بررسی این احتمال ها مطالعه و تحقیق انجام گیرد تا از تولد نوزاد نورس پیشگیری شود.

افسردگی شایع ترین دلیل زایمان زودرس
افسردگی و استرس از جمله شایع ترین عوامل خارجی است که موجب بروز زایمان زودرس می شود. براساس نتایج تحقیقات، مادرانی که دوران بارداری خود را با نگرانی، افسردگی و استرس پشت سر می گذارند احتمال بروز این اختلال را در نوزادشان افزایش می دهند چرا که این حالات روحی موجب افزایش هورمون استرس در زنان باردار می شود و احتمال زایمان زودرس را در آن ها بالا می برد. شب بیداری، شب کاری، تنش ها و فشار کاری زنان باردار در برخی از مشاغل مانند پرستاری نیز می تواند احتمال بروز این عارضه را در زنان باردار افزایش دهد و احتمال تولد نوزاد را پیش از تکامل اندام های درونی بدن به ویژه اندام های تنفسی در هفته های ۳۴ و ۳۵ بالا ببرد؛ اختلالی که بروز آن موجب آسیب پذیری نوزاد شده و نیاز به مراقبت های ویژه از نوزاد را ضروری می کند.

بیماری های شایع نوزادان نارس و کم وزن
اختلال ها و مشکلات متعددی متناسب با هفته تولد نوزاد نارس ممکن است در بدن او دیده شود که از میان آن ها می توان به مشکلات تنفسی مانند خونریزی ریوی، اختلال در تشکیل نسج ریه، کاهش یا افزایش فشار خون، مجرای شریانی باز، کم خونی، اختلالات انعقادی خون، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، دفع گلوکز در ادرار و ناشنوایی اشاره کرد. بروز هر یک از این اختلال ها در سیستم تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی، اعصاب و کلیه ها می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را در نوزاد تقویت کند ضمن آنکه در برخی موارد وجود مشکلات موازی در کنار هم خطر مرگ نوزاد را نیز به همراه خواهد داشت.

بهبود روند رشد نوزاد نارس با مهر مادر
یکی از مهم ترین مواردی که در بهبود روند رشد نوزاد نارس بسیار اهمیت دارد برقراری ارتباط عاطفی میان کودک و مادرش است. نوزادان نارس غالبا پس از تولد در دستگاه نگهداری می شوند تا علاوه برقرار گرفتن در محیطی سلامت با دمایی مناسب دیگر علائم حیاتی بدنشان نیز به خوبی تحت کنترل قرار گیرد. از این رو در این شرایط امکان برقراری رابطه نزدیک و انتقال مهر و محبت مادری به نوزاد از راه تماس و در آغوش کشیدن او میسر نمی شود. به همین دلیل بسیاری از متخصصان اطفال در سراسر جهان به این باور رسیده اند که پس از سپری شدن دوره خطر به محض آنکه امکان خروج نوزاد از دستگاه وجود داشته باشد مادران می توانند از شیوه کانگورویی برای مراقبت از نوزادشان استفاده کنند. در این شیوه متخصص به مادر آموزش می دهد که نوزادش را به صورت عمودی و باشیوه ای خاص در آغوش بکشد تا به این ترتیب علاوه بر تامین دمای مورد نیاز بدن نوزاد از طریق دمای بدن مادر امکان شیر دادن به نوزاد و برقراری رابطه عاطفی، حسی و تماسی با او بیشتر شود. به اعتقاد بسیاری از متخصصان در سراسر جهان برقراری رابطه عاطفی و در آغوش کشیدن نوزاد نارس می تواند تاثیر زیادی در تسریع روند درمان او داشته باشد.

نوزادان نارس سبک ترند
نوزادانی که زود تر از زمان طبیعی متولد می شوند در مقایسه با نوزادان طبیعی وزن کمتری دارند. اگر وزن متوسط نوزاد طبیعی را هنگام تولد ۵/۲ تا ۵/۳ کیلوگرم در نظر بگیریم، نوزادان نارس اغلب وزنی کمتر از ۲ کیلوگرم دارند و متناسب با هفته تولد آن ها جثه و وزن شان متفاوت است. بنابراین هر چه نوزاد زود تر به دنیا بیاید جثه کوچک تر و وزن کمتری دارد و اندازه سر او نسبت به بقیه بدنش بزرگ تر بوده و میزان چربی پوست او نیز کمتر است به گونه ای که پدر و مادر می توانند عروق خونی زیر پوست نوزاد را به راحتی مشاهده کنند. البته این روند با ادامه مراقبت های پزشکی، همراهی والدین و تغذیه مناسب کودک با شیر مادر مرتفع شده و در هفته ها و ماه های بعدی نوزاد به مرور به شرایط طبیعی خود نزدیک می شود.

اهمیت تغذیه در نوزادان نارس
از آنجا که روند رشد نوزاد نارس پس از تولد باید با همان روند داخل رحمی ادامه پیدا کند، تغذیه نوزاد اهمیت زیادی پیدا می کند تا روند وزن گیری نوزاد در هفته به صورت طبیعی ادامه پیدا کند. از این رو نوزادان نارس معمولا از راه مجاری بینی یا با تزریق وریدی تغذیه می شوند و این شیوه تا زمانی که نوزاد به تکامل برسد و بتواند بدون نیاز به دستگاه و کمک نفس بکشد یا با مکیدن شیر مادرش را مصرف کند، ادامه پیدا می کند. پس از سپری شدن این دوران با افزایش توانایی نوزاد در مصرف شیر مادر، تغذیه او با شیر مادر که بهترین غذا برای نوزاد محسوب می شود، آغاز می شود. اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر به این دلیل زیاد است که شیر مادر موجب حفاظت بیشتر نوزاد در برابر عفونت ها و بیماری های احتمالی می شود.

چگونه نوزادی طبیعی داشته باشیم
برای پیشگیری از تولد نوزاد نارس نکات پر اهمیتی وجود دارد که رعایت کردن آن ها می تواند تا حد زیادی از تولد نوزاد نارس پیشگیری کند و احتمال تولد نوزاد را در زمانی زود تر از زمان طبیعی به حداقل ممکن برساند. در طول دوران بارداری ارتباط خود را با پزشک تان قطع نکنید. به او مراجعه کنید و روند رشد جنین و علائم عمومی بدن خود و جنین تان را بررسی کنید. قبل از مصرف هرگونه دارو حتی مسکن ها با پزشک تان مشورت کنید و از مصرف داروهای شیمیایی و طبیعی بدون مشاوره با پزشک یا متخصص طب سنتی پرهیز کنید.

رژیم غذایی خود را دست کم نگیرند و مصرف خوراکی ها و مواد غذایی سالم به ویژه گوشت ماهی که سرشار از امگا۳ است را فراموش نکنید. وزن خود را در شرایط طبیعی نگه دارید و مراقب باشید که در دوران بارداری بیش از حد دچار اضافه وزن و چاقی نشوید. از استعمال سیگار و قرار گرفتن در محیطی که در آن افراد سیگاری حضور دارند، پرهیز کنید.

منبع:شهرزاد

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.