آمادگی برای زایمان, زایمان

چگونه زایمان راحتی داشته باشیم؟

Pregnant Woman Doing Yoga - چگونه زایمان راحتی داشته باشیم؟
 مزایای تمدد اعصاب در حین زایمان
برخی از کاربردهایی را که تکنیک های ریلکسیشن در زندگی روزمره دارد، در زایمان هم از خود نشان میدهند:

آرامش از خسته و فرسوده شدن ماهیچه های شما خصوصاً ماهیچه بزرگ رحم جلوگیری میکند.
به شما کمک میکند تا بهتر با استرس های زایمان کنار بیایید و لذت بیشتری از این تجربه ببرید.
به شما کمک میکند تا انرژی خود را ذخیره کنید تا احتمال نیاز به استفاده از دارو یا سایر مداخله های پزشکی جهت تقویت انقباض ها در به دنیا آوردن کودک کمتر شود.
به شما کمک میکند تا ارتباطّ موثرتری با پرستاران خود برقرار کرده و آنچه آنها به شما میگویند را متوجه شوید.

و مورد دیگری که به اندازه موارد فوق اهمیت دارد این است که:
تمدد اعصاب حتی به کودک شما کمک میکند تا بهتر از پس زایمان برآید. اگر در حالت آرامش قرار داشته باشید هورمون های استرس از خون شما به خون او منتقل نشده و موجب افزایش ضربان قلب او نمیشوند. همچنین ریلکس ماندن بدین معناست که عمیقتر نفس میکشید که در نتیجه اکسیژن بیشتری به کودک شما میرسد.
آیا واقعاً می توان در زمان زایمان آرام و راحت بود؟
قطعاً این کار ساده نخواهد بود! اما چند تکنیک ساده میتوانند به شما کمک کنند تا موفق شوید، خصوصاً اگر حمایت و کمک عاشقانه همسر یا همراه خود را در زمان زایمان داشته باشید. مکرراً نشان داده شده که پشتیبانی مناسب از مادر در زمان زایمان در بین سایر عوامل، مهم ترین عاملی است که به تنهایی میتواند تجربهای مثبت از زایمان را برای مادر به جای گذاشته و نتایجی مثبت را نیز برای نوزاد به ارمغان آورد.ممکن است ریلکس شدن در هنگام انقباض ها را بسیار دشوار بیابید، اما به خاطر داشته باشید که اکثر خانمها در فاصله بین انقباض ها هیچگونه درد و ناراحتی احساس نمیکنند. در نتیجه فاصله بین انقباضها میتواند زمانی ایدهآل برای شما باشد تا بدن خود را چک کنید، خصوصاً اندامهایی را که میدانید سفت و منقبض شدهاند و آنها را شل و رها کنید. (قسمت “بدن خود را بشناسید” که در ادامه همین مقاله آمده است، با دقت مطالعه نمائید) همراه شما میتواند با ماساژ دادن، دلگرمی دادن و تشویق کردن به شما کمک کند. تمرکز بر نفس کشیدن هم در طول انقباضها و هم مابین آنها نیز میتواند به شما کمک کند. برخی از خانمها زایمان در آب را بسیار آرامش بخش تر از زایمان عادی یافته اند، پس میتوانید درباره امکان “زایمان در آب” با ماما یا پزشک خود صحبت کنید.

محیط مناسب را انتخاب کنید

اولین گام در جهت تمدد اعصاب این است که محیط مناسب را برای زایمان خود فراهم آورید، و این بدان معنی است که دقیقاً در مورد جایی که میخواهید نوزادتان متولد شود فکر کنید. دلیل علمی و قانع کنندهای وجود ندارد که گمان کنیم ایمن ترین محل برای تولد هر نوزادی در بیمارستان و تحت مراقبت و نظر یک مشاور است. در واقع برخی شواهد علمی وجود دارند که نشان میدهند اگر محیط زایمان از لحاظ فنی در سطح بسیار پیشرفته نباشد احتمال استفاده از مداخلههای پزشکی یا دارو کمتر شده و احتمال اینکه مادر و نوزاد با سلامت کامل فیزیکی و روحی از مرحله زایمان عبور کنند بیشتر میشود. پس میتوانید به این مطلب فکر کنید که آیا بیمارستان برای شما یک گزینه مناسب است یا اینکه میخواهید نوزاد خود را در زایشگاه محلی و یا بیمارستان معمولی به دنیا بیاورید.

اگر میخواهید یا باید در بیمارستان زایمان کنید، سعی کنید اتاق زایمان را تا حد امکان راحت و دلپذیر نمایید. در مورد اطاق خصوصی با پزشک یا مامای خود صحبت کنید و اگر این امکان وجود دارد اجازه بگیرید تا قبلا یک نمونه از اطاق های مخصوص زایمان را در بیمارستان ببینید. ممکن است دوست داشته باشید لوازم شخصی مانند چند بالش اضافی، دستگاهی برای پخش موزیک آرامش بخش و دلخواه یا سایر وسایلی را که با آن تمرین کرده اید مانند توپ های زایمان و غیره را با خود به بیمارستان ببرید. در مورد این امکان هم بهتر است از قبل سوال کنید.تا زمانی که امکان دارد لباسهای خودتان را بپوشید، یک تاپ گشاد با شلوار کشدار مخصوص دویدن یا یک پیراهن گشاد و بلند میتواند مناسب باشد.یکی از متخصصان مطرح زایمان معتقد است خانمها باید در محیطی کودکان خود را به دنیا بیاورند که مشابه با همان محیطی باشد که کودک را حامله شده اند؛ یعنی محیطی با نور کم، دنج، راحت و خصوصی. بهتر است در این باره هم فکر کنید!

بدن خود را بشناسید

در دوران بارداری هرگاه دچار استرس میشوید، چند لحظه صبر کرده و بررسی کنید کدام یک از اندامهای شما سفت و منقبض شدهاند. آیا هنگام نگرانی اخم میکنید؟ دندانهای خود را به هم میساییده یا شکم درد میگیرید. آیا گردن و شانه های شما منقبض و دردناک میشوند؟ اینها همگی نشانه آن هستند که ماهیچه های شما در وضعیت تنش و فشار قرار دارند که منجر به دردناک و خسته شدن آنها خواهد شد.یک نفس عمیق بکشید و همین طور که بازدم را بیرون میدهید اجازه دهید این عضله ها آرام شوند تا به جای سفتی و انقباض، شُل و نرم بشوند. این تمرین را مرتب تکرار کنید: نه تنها زمانی که تنش و فشار و استرس را احساس میکنید بلکه پیش از موقعیتهایی که میدانید استرس ایجاد میکنند نیز از این تکنیک استفاده نمایید. بدین صورت هنگامی که زمان زایمان فرا میرسد شما به طور اتوماتیک میتوانید اندام های تحت فشار و تنش در بدن خود را شناسایی کرده و آنها را ریلکس کنید. این کار میتواند تأثیرات شگفتانگیزی نیز بر فشار خون شما داشته باشد.در زمان زایمان در ابتدای هر انقباض یک نفس عمیق بکشید و هنگامی که بازدم خود را بیرون میدهید سعی کنید ریلکس کنید. سپس بر یک کلمه یا عبارت تمرکز کنید که میتواند راهی برای پرت کردن حواس شما باشد. عبارت “نو- زاد” یا نامی را که برای او انتخاب کرد اید، را زیر لب و در هنگام تنفس زمزمه کنید. یا عبارت “ری- لکس” را مرتب تکرار نمایید. سعی کنید حرکت نوزاد به سمت لگن خود را تصور کنید. تفکرات مثبت را به طرف او بفرستید، به او منتقل کنید که دوستش دارید و اینجا هستید که به او کمک کنید.

شما قادر به تمدد اعصاب نخواهید بود اگر:

ندانید چه اتفاقی دارد برای شما میافتد.
ندانید پرستاران، ماماها و پزشکان چه کار میکنند.
احساس کنید حرفهایی رد و بدل میشود که شما در جریان آن نیستید.
اگر در مورد برخی از جنبههای زایمان خود اطمینان ندارید.
اگر از پیش آمدن مشکلی برای سلامتی خود یا نوزادتان میترسید.
از مامای خود بخواهید که برایتان توضیح دهد چه اتفاقی دارد میافتد. از او بپرسید که آیا فکر میکند نوزاد شما سالم است یا خیر. همین که از او بشنوید همه چیز روبراه است قادر خواهید بود آرام شوید. اطمینان حاصل کنید که همراه شما در هنگام زایمان میداند یکی از مهمترین نقشهای او این است که شما را در جریان اتفاقاتی که میافتد قرار دهد.می توانید یک برنامه دلخواه برای زایمان تان آماده کنید و هنگامی که برای زایمان میروید آن را به مامای خود نشان بدهید. از او بخواهید به شما کمک کند تا بهترین زایمان ممکن برای شما تدارک دیده شود. اگر او در هنگام زایمان به هر دلیلی حاضر نبود اطمینان حاصل کنید که همراه شما طرح زایمان را به مامای بعدی که از شما مراقبت میکند نشان میدهد و پشتیبانی او را نیز به دست آورید.
منبع:ایران نی نی
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.