هغته به هفته بارداری

هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری

قد و وزن نوزاد

در هفته سی و سوم بارداری، قد کودک تقریباً 43-44 سانتی متر به اندازه یک آناناس است. وزن آن تقریباً 1900-2000 گرم است.(هفته به هفته بارداری)

هیجان رشد کودک شما باید در اوج خود باشد. چون الان خیلی بزرگ شده و خیلی قد بلند شده.(حاملگی)

در هفته 33 بارداری، مایع آمنیوتیک کافی است. کاهش این مایع وضعیت سالمی نیست. کودک شما به تنفس منظم و انجام حرکات تنفسی با بلعیدن مایع آمنیوتیک ادامه می دهد. با این حال، همچنان بیشتر اکسیژن خود را از جفت دریافت می کند.

سلول های مغز هنوز در حال رشد هستند. رشد سلول های مغز برای توانایی های آنها پس از تولد بسیار مهم است.(هفته سی و سوم بارداری)

در هفته سی و سوم بارداری موهای نازکی به نام لانوگو که مدت زیادی روی بدن نوزاد بوده تا حد زیادی ریزش کرده است. لایه Vernix Caseosa که روی سطح پوست کودک شما تشکیل شده است کاملاً ضخیم شده است و اکنون بدن کودک شما را به اندازه کافی گرم نگه می دارد.

رنگدانه هایی که به پوست او رنگ می دهند بسیار بهبود یافته اند.

در هفته 33 رحم، موهای کودک کاملاً رشد کرده است. ممکن است کودک شما نیز بدون مو باشد. نوزادانی که بدون مو به دنیا می‌آیند احتمالاً تا سن 1 سالگی موهای نسبتاً کمی دارند و بعد از 1 سالگی شروع به رشد می‌کنند.

در هفته سی و سوم بارداری، انتظار می رود که کودک شما سرش را به سمت پایین بچرخاند (وضعیت سفالیک). اما اگر کودک شما هنوز برنگشته است، نگران نباشید. احتمال برعکس شدن آن تا هفته سی و هشتم وجود دارد. 96 درصد از نوزادان هنگام تولد سرشان به پایین است.

حرکات کودک 33 هفته ای

فضای کودک شما به طور فزاینده ای محدود می شود. به همین دلیل، ضربات ریز اما قدرتمند و حرکات کششی بدن او می تواند بیشتر و بیشتر به شما آسیب برساند. می توانید در حالی که هق هق گریه خود را احساس می کنید، لذت زیادی ببرید.

در هفته سی و سوم بارداری، نوزادان به حرکت بازوها، پاها، بدن و سر خود ادامه می دهند.

او به مکیدن انگشت شست یا دیگر انگشتان خود ادامه می دهد تا ماهیچه های مکیدن خود را توسعه دهد. بنابراین عضلات صورت پس از تولد قادر به مکیدن سینه مادر می شوند.

تصویرسونوگرافی

week33 1 uai 258x173 - هفته سی و سوم بارداری

در تصاویر سونوگرافی هفته 33 بارداری، صورت نوزاد به وضوح دیده می شود. همچنین می بینید که با افزایش قد و افزایش وزن، فضای او باریکتر شده است.

اگر تا به حال همه چیز خوب پیش رفته باشد، تعداد زیادی معاینه سونوگرافی نخواهید داشت، اما اگر مشکلاتی وجود داشته باشد، پزشک شما درخواست معاینات سونوگرافی مکرر می کند. می‌توانیم موقعیت‌هایی را که پس از 30 هفته به معاینه مکرر سونوگرافی نیاز دارند، به شرح زیر فهرست کنیم:

– ردیابی حرکات کودک،

– نظارت بر رشد کودک،

– وضعیت کودک،

– افزایش تعداد و مدت انقباضات کاذب (انقباضات برکستون هیکس)

– خونریزی، درد در ناحیه لگن و شکم،

– جفت هنوز داخل یا نزدیک دهانه رحم است (جفت سرراهی)،

– بارداری بیش از 40 هفته (سونوگرافی + پیگیری NST).

تغییرات در بدن مادر(هفته سی و سوم بارداری)

33 هفته چند ماه است؟ شما در هفته دوم از ماه هشتم بارداری خود هستید.

ممکن است در هفته سی و سوم بارداری احساس انقباضات کاذب داشته باشید. اگر انقباضات کاذب شما شروع به آزار می کند، با پاهای خود استراحت کنید یا وضعیت خود را تغییر دهید و کمی آب بنوشید.

نگران انقباضات برکستون هیکس نباشید. برعکس، می توان گفت که این انقباضات ریز طبیعی بدن را برای انقباضات واقعی زایمان آماده می کند. حتی اگر ممکن است هفته ها طول بکشد، ممکن است در واقع نشانه آن باشد که زایمان شما به طور خود به خود شروع می شود. این واقعیت که زایمان خود به خود شروع می شود یک مزیت بزرگ است. مهمترین این مزایا این است که هورمون های تولد شروع به ترشح می کنند. از بین این هورمون ها، اکسی توسین هورمونی است که شروع کننده زایمان است.از آنجایی که این هورمون هورمون عشق نیز هست، پذیرش و پیوند با نوزاد برای مادر آسان تر می شود. هورمون اندورفین باعث می شود در هنگام زایمان کمتر احساس درد کنید. هورمون پرولاکتین به شما این امکان را می دهد که بلافاصله پس از تولد به نوزاد خود شیر بدهید. به این ترتیب از مشکلات خروج شیر از پستان که اغلب بعد از سزارین با آن مواجه می‌شویم، جلوگیری می‌شود.

به همین دلیل کارشناسانی که طرفدار زایمان طبیعی هستند; اگر هیچ مانعی برای سلامتی وجود نداشته باشد، آنها از سزارین های برنامه ریزی شده پس از شروع انقباضات واقعی زایمان حمایت می کنند.

علائم زایمان زود راس(هفته 33 حاملگی)

رشد کودک شما تا حد زیادی در هفته 33 بارداری کامل می شود. 3 هفته مانده تا او بتواند بدون کمک نفس بکشد، اما همچنان باید برای احتمال زایمان زودرس آماده باشید. علائم زایمان زودرس عبارتند از:

-دردی شبیه درد قاعدگی

– حالت تهوع و اسهال

– درد و احساس فشار در ناحیه کمر

– درد در ناحیه لگن و کشاله ران

– ترشحات قهوه ای رنگ و گاهی ژلاتینی،

– خروج مایع آمنیوتیک

– خون ریزی.

اگر یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا شاید پزشک شما بتواند با مداخله زودهنگام شروع زایمان را متوقف کند. از آنجایی که هر روزی که کودک در رحم رشد می کند ارزشمند است، هر چه بعد از این علائم زایمان خود را دیرتر شروع کنید، بهتر است. البته اگر سلامت نوزاد در خطر باشد، پزشک زایمان را به تعویق نمی اندازد.

در موارد زایمان به تعویق افتاده، پزشک ممکن است به شما استراحت دهد یا از شما بخواهد در بیمارستان بمانید. آمیزش جنسی در این دوران اکیداً ممنوع است زیرا ایراد دارد. داروهایی که انقباضات را متوقف می کنند ممکن است قابل اعتماد نباشند، و اگر پزشک شما چنین مداخله ای را توصیه کند، باید مزایا و معایب آن را یاد بگیرید و دوره ای را با پزشک خود دنبال کنید.

مواردی که باید به آن توجه کرد(هفته 33 حاملگی)

اگر قبلاً ترجیحات تولد خود را انجام نداده اید، اکنون زمان آن است که این کار را انجام دهید. اول از همه باید تصمیم بگیرید که در بیمارستان دولتی یا خصوصی زایمان کنید. شرایط در بیمارستان های دولتی در سال های اخیر از بیمارستانی به بیمارستان دیگر متفاوت بوده است. روش های زایمان دوستدار مادر اکنون در برخی از زایشگاه ها شروع شده است. تعداد بیمارستان های دوستدار مادر در کشور ما بیش از 30 بیمارستان است و قرار است این تعداد افزایش یابد. برنامه تولد دوستدار مادر؛ این به مادران این امکان را می دهد که مطابق با طبیعت خود زایمان کنند. برای اینکه آنها به طور غریزی زایمان کنند، شرایط محیطی (دما، نور، اتاق تولد شلوغ و غیره) نزدیک به ایده آل تنظیم می شود. در این بیمارستان ها اطمینان حاصل می شود که مادر در محیطی مشابه با مادران دیگر انقباضات را تجربه نکند تا بتواند روی زایمان تمرکز کند. پدران مجاز به حضور در تولد هستند. اتاق های مخصوص زایمان نیز در برخی بیمارستان ها تدارک دیده شده است. برخی از بیمارستان های دولتی اکنون حتی امکانات زایمان در آب دارند.دوره های آمادگی زایمان در چنین بیمارستان های دولتی نیز بسیار جامع است. افزایش این فرصت ها و موارد مشابه در کاهش نرخ سزارین در کشور ما بسیار موثر خواهد بود. هنگام انتخاب یک بیمارستان دولتی، می توانید از روش های زایمان دوستدار مادر نیز سوال کنید. می توانید با مادران باردار که در این بیمارستان ها زایمان کرده اند صحبت کنید و نظر آنها را جویا شوید.

متاسفانه هنوز هیچ بیمارستان خصوصی در کشور ما عنوان دوستدار مادر را دریافت نکرده است. با این حال تعداد پزشکان خصوصی که زایمان های دوستدار مادر را انجام می دهند روز به روز در حال افزایش است. این پزشکان تیمی را تشکیل می دهند که از زنان باردار در هنگام تولد حمایت می کند. همیشه یک ماما، دولا یا ماما/دولا در تیم وجود دارد. این افراد همچنین تکنیک های تسکین درد غیردارویی را در هنگام زایمان برای مادر باردار اعمال می کنند. برخی از پزشکان خصوصی که روش‌های دوستدار مادر را ارائه می‌کنند با یک روانشناس بارداری و زایمان و همچنین یک حامی زایمان کار می‌کنند. روانشناسان بارداری و زایمان اطمینان حاصل می کنند که والدین باردار و خانواده های آنها (پدربزرگ و مادربزرگ، خاله و غیره) از ابتدای تولد از نظر ذهنی برای زایمان آماده می شوند. هدف تیم های متشکل از پزشک – ماما – دولا و روانشناس بارداری – زایمان است. برای اطمینان از اینکه نوزاد خود به خود به دنیا می آید، به طوری که زایمان بدون اشک در واژن به پایان می رسد و زایمان هم برای نوزاد و هم برای مادر بدون آسیب باشد (تولدی که با علاقه و بدون خاطرات منفی به یاد می آورند).

برای سایر ترجیحات تولد خود، حتما مقاله هفته سی و چهارم ما را بخوانید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.