هغته به هفته بارداری

هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری

قد و وزن نوزاد

در هفته ششم بارداری طول نوزاد تقریباً 5/2-3/5 میلی متر است. حالا به اندازه یک نخود یا یک عدس سبز شده است. وزن آن تقریباً 1.5-2 گرم است.(هغته به هفته بارداری)

حتماً از زمانی که خبر بارداری خود را دریافت کرده اید هیجان زده شده اید و به این فکر کرده اید که وضعیت کودکتان چگونه است. نوزاد 6 هفته ای در رحم به رشد و رشد سریع خود ادامه می دهد. مغز و اندام های نوزاد از جمله نیمکره های مغزی شروع به تشکیل می کنند. در یک نوزاد 6 هفته ای، قلب با یک ریتم منظم 150 بار در دقیقه می تپد. این تقریبا دو برابر بزرگسالان است.(حاملگی)

در هفته ششم بارداری، چشم‌ها، پلک‌ها، عدسی و قسمت‌های قرنیه چشم کودک شروع به تشکیل می‌کنند. ساختار ستون فقرات به طور کامل توسعه یافته است. شاخه های ثانویه در داخل ریه های شما شروع به تشکیل شدن کرده اند.

در هفته ششم بارداری، خون مادر از طریق جفت از طریق بند ناف به نوزاد منتقل می شود. جفت هورمون هایی تولید می کند که از رشد کودک حمایت می کند و مواد مغذی و اکسیژن را برای او ارسال می کند. جفت همچنین به حذف مواد زائد از بدن نوزاد کمک می کند. به لطف فیلتر هنگام عبور خون بین مادر و نوزاد، گروه خونی نوزاد و مادر ممکن است متفاوت باشد.

تصویر سونوگرافی(هفته6حاملگی)

week6 - هفته ششم بارداری

در هفته ششم بارداری، جنین با خطوط واضح‌تر دیده می‌شود، زیرا ویژگی‌های مشخص‌تری پیدا می‌کند. در تصویر کیسه حاملگی 6 هفته، سر نوزاد، بیرون زدگی بینی، بدن، دست ها و پاها، ابتدای دنبالچه دیده می شود. سر نوزاد و بقیه بدن او به یک اندازه است. در پایان هفته ششم بارداری، ضربان قلب کودک در معاینه سونوگرافی شروع به شنیدن می کند. قلب او به صورت یک نقطه کوچک در وسط بدنش، درست بالای شکمش دیده می شود.

در تصویر سونوگرافی 6 هفته ای نوزاد، وضعیت کلاسیک جنین C شکل به وضوح دیده می شود که زانوهای نوزاد رو به قفسه سینه و سر به سمت شکم است. نوزاد در تمام دوران بارداری به همین شکل در شکم مادرش می ماند. پزشک قد نوزاد را از سر تا پا در هفته ششم بارداری اندازه گیری می کند. این اندازه گیری CRL نامیده می شود. اندازه گیری CRL در هر معاینه اولتراسوند، هم برای ارزیابی هفته بارداری و هم برای تعیین زمان تخمینی تولد نوزاد انجام می شود.

تغییرات در بدن مادر

از زمان شکل گیری نوزاد، سطح هورمون های گنادوتروپین کورونیک انسانی (HCG)، هورمون پروژسترون (پروژسترون) و هورمون استروژن که به لانه گزینی و رشد جنین در مادر باردار کمک می کند، شروع به افزایش می کند. رحم که قبل از بارداری به اندازه یک آلو است، در دوران بارداری 500 تا 1000 برابر اندازه طبیعی خود منبسط می شود. در پایان هفته ششم بارداری، اندازه رحم 2 تا 3 برابر اندازه اولیه خود افزایش می یابد و تقریباً به اندازه یک سیب می رسد.

با شروع از هفته های اول بارداری، افزایش بسیار سریع تقریباً 25-20 برابری در متابولیسم مادر شروع می شود تا نیازهای نوزاد را برآورده کند. همچنین میزان خون پمپاژ شده از قلب به اندام ها و پوست 40 درصد افزایش می یابد. حجم خون در بدن نیز نزدیک به 50 درصد افزایش می یابد.

تغییرات مادر در هفته 6 بارداری تغییرات قابل مشاهده است. حساس شدن سینه ها، بزرگ شدن و تیره شدن نوک پستان از جمله علائم هفته ششم بارداری است. چربی در ناحیه کمر شروع به تجمع می کند.

مواردی که باید به آن توجه کرد

اگر شما یک مادر باردار هستید که قبلاً مشکلات بارداری مانند حاملگی خارج از رحم، سقط جنین یا پره اکلامپسی (فشار خون بارداری) را تجربه کرده اید، مفید است که ابتدا در هفته 6 بارداری همه این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید. چنین موقعیت هایی که در گذشته اتفاق افتاده است به این معنی نیست که در این بارداری نیز اتفاق می افتد. به همین دلیل اول از همه باید راحت و آرام باشید. مادران باردار 35 ساله و بالاتر نیز ممکن است به دلیل خطراتی که سن آنها ممکن است به همراه داشته باشد دچار استرس شوند. با این حال، این خطرات در هر مادر باردار که در سنین بالاتر باردار شده است، دیده نمی شود. ضمناً با توجه به اینکه بعد از 35 سالگی تعداد زنان باردار شده و اکثر آنها بارداری سالمی دارند، نیازی به استرس زیاد نیست. پزشکان خطرات مرتبط با افزایش سن را با مادر باردار در میان می گذارند و آزمایش هایی را توصیه می کنند. مادران باردار که به طور منظم تحت معاینات و معاینات روتین قرار می گیرند، بارداری سالمی خواهند داشت.

از هفته ششم بارداری، مادر باردار ممکن است به دفع ادرار نیاز داشته باشد. این همچنین می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری شود. از آنجایی که این عفونت نیاز به درمان بدون تاخیر دارد، مادر باردار باید حتما پزشک خود را در جریان وضعیت قرار دهد. اگر یک بیماری متابولیک مانند دیابت یا بیماری تیروئید دارید که نیاز به داروهای معمولی دارد، حتما باید در اولین معاینه به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت لزوم، پزشک درمان شما را در طول بارداری به همراه پزشک متخصص مرتبط با این مشکل راهنمایی می کند.

تغییرات هورمونی در هفته ششم بارداری نیز می تواند باعث ایجاد فراز و نشیب در وضعیت عاطفی شما شود. از یک طرف فکر شروع یک زندگی جدید و از طرف دیگر فکر به عهده گرفتن یک مسئولیت بزرگ ممکن است باعث شود وارد یک روحیه مالیخولیایی شوید. همچنین ممکن است در مورد اینکه آیا مادر خوبی خواهید بود یا قادر خواهید بود از فرزند خود به خوبی مراقبت کنید، نگرانی هایی را تجربه کنید. اگر بارداری مطلوبی باشد، با حمایت محیط به راحتی می توان از این وضعیت خارج شد. اگر حاملگی ناخواسته است و اگر این حالت عاطفی به جای کاهش یافتن افزایش یابد، کمک گرفتن از متخصص مفید خواهد بود.

اگرچه حالت تهوع و بیزاری از برخی بوها از علائم بارز هفته ششم بارداری است، اما ممکن است در برخی از مادران باردار اصلاً مشاهده نشود. برای کسانی که حالت تهوع شدید دارند، نگه داشتن غذاهایی مانند کراکرهای کم نمک در کنار تخت خود و خوردن این غذاها به محض بیدار شدن در صبح ممکن است به آنها کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند. خوردن نخود سوخاری بدون نمک در طول روز نیز می تواند حالت تهوع را از بین ببرد. برای مادران باردار که هر کاری که انجام می دهند نمی توانند حالت تهوع و استفراغ خود را تسکین دهند مفید خواهد بود که پزشک خود را در جریان وضعیت قرار دهند.

از هفته های اول، مادر باردار نباید از هیچ دارویی استفاده کند مگر اینکه پزشک توصیه کند. عادات مضر مانند سیگار کشیدن، در صورت وجود، باید به طور کامل ترک شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.