نوزاد, نوزاد نارس

مادرانی که صاحب نوزاد نارس هستند

dogum fotografi nil 019 - مادرانی که صاحب نوزاد نارس هستند

حمیدرضا بهنام وشانی عضو هیات علمی و مدیر گروه مراقبت های ویژه نوزادان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تاثیر مشارکت خانواده در سلامت مادری که صاحب نوزاد نارس است، گفت:طرح تحقیقاتی در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان و در قالب کارازمایی بالینی بر روی 60 مادر که برای اولین بار صاحب فرزند شدند و نوزاد آنها نارس به دنیا آمده است صورت گرفت.
وی تصریح کرد: در این پژوهش، 60 مادر نخست زا که صاحب نوزاد نارس هستند به صورت تصادفی به دو گروه مشارکت خانواده و شاهد، تقسیم شدند و  بر این اساس توانمندسازی گروه مشارکت خانواده برای انجام مراقبت‌های پایه صورت گرفت و گروه شاهد نیز مراقبت های معمول بخش را دریافت کردند.
عضو هیات علمی و مدیر گروه مراقبت های ویژه نوزادان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تفاوت معناداری در آزمون تی مستقل، بین میانگین سلامت عمومی در گروه مشارکت خانواده در مرحله پس از مداخله نسبت به گروه شاهد نشان داده شد؛ اما این تفاوت بر روی طول مدت بستری بین دو گروه وجود نداشت.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس  نتایج بدست آمده مشارکت خانواده در مراقبت از نوزاد نارس می‌تواند سلامت عمومی مادر را افزایش دهد و به‌عنوان یک روش کاربردی برای ارتقای سلامت خانواده توصیه می‌شود.
گفتنی است:نتایج این تحقیق در مجله evidence based care دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده است.

منبع:دانا

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.