هغته به هفته بارداری

هفته دهم بارداری

هفته نهم بارداری

هفته دهم بارداری

قد و وزن نوزاد

در هفته دهم بارداری، جنین شما تقریباً 3-4 سانتی متر قد دارد، به اندازه یک کامکوات. وزن آن تقریباً 4-5 گرم است.(هغته به هفته بارداری)

رشد کودک

و اینک در هفته ای هستید که کودک شما فاز جدیدی دارد. کودک شما که از هفته چهارم به عنوان جنین رشد می کند، در پایان هفته دهم بارداری به شکل جنین در می آید.

تمام اندام ها و سیستم های بدن جنین در جای خود قرار دارند. رشد مغز و نخاع در طول بارداری ادامه خواهد داشت.(حاملگی)

حتی اگر کیسه زرده هنوز به طور کامل ناپدید نشده باشد، بند ناف شروع به تشکیل و انجام وظیفه خود در تامین گردش خون کرده است.

یکی از هیجان انگیزترین اتفاقات در نوزاد 10 هفته ای این است که کلیه های او اکنون ادرار تولید می کنند. مغز کودک شما به روش های شگفت انگیزی به رشد خود ادامه می دهد. سر همچنان به رشد خود ادامه می دهد تا جایی برای مغز در حال رشد باز کند.

در هفته دهم بارداری، نوزاد در حال حاضر که به جنین تبدیل شده است، نسبت به برخی خطرات حساسیت کمتری دارد. با این حال، جنین در حال حاضر; تحت تهدید عواملی مانند ویروس ها، داروها و عوامل محیطی قرار دارد. از این هفته احتمال ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در هفته دهم بارداری، برخی از سیستم های ادراک ساده در جنین ایجاد شده است. ممکن است به لمس واکنش نشان دهد.

در هفته دهم بارداری قلب به وضوح شکل 4 حفره ای خود را به خود گرفته است. قلب با 180 ضربه در دقیقه کار می کند که دو برابر سرعت یک بزرگسال است.

لایه عنبیه که رنگ چشم نوزاد را تعیین می کند تشکیل می شود. چشم هایی که در هفته نهم اندازه و رنگ آنها افزایش یافته است، در هفته دهم بارداری واضح تر مشخص می شود.

در هفته دهم، استخوان های کودک به سخت شدن ادامه می دهند. در حالی که مچ، مچ پا و ماهیچه های او همچنان به رشد خود ادامه می دهند، انگشتان دست و پاها اکنون به خوبی شروع به جدا شدن کرده اند و او می تواند آنها را به راحتی حرکت دهد. ناخن های کوچک انگشتان دست و پا ظاهر می شوند.

تنها عملکرد مایع آمنیوتیک محافظت از کودک شما در برابر عوامل خارجی نیست. نوزادان مایع آمنیوتیک را می بلعند که از روده ها عبور می کند و از طریق کلیه ها فیلتر شده و به صورت ادرار دفع می شود. این تبادل مایع بیشتر از رشد ریه ها حمایت می کند. با ادامه مصرف مایعات، مایع آمنیوتیک تداوم خود را حفظ خواهد کرد. ادرار نوزاد در این فرآیند بی ضرر است.

در هفته دهم بارداری، اندام های کودک به رشد خود ادامه می دهند. روده های کودک به سمت شکم به حرکت خود ادامه می دهند. خیلی زود کاملا داخل شکم می شود.

غده تیروئید در هفته دهم بارداری شروع به کار کرد. معده، طحال و جگر جای خود را گرفتند. کبد شروع به کار کرد و کار خود را برای تولید خون انجام داد. عملکردهای گوارشی که لوزالمعده و کیسه صفرا پس از تولد از آنها استفاده می کنند، توسعه می یابند.

اولین جوانه های دندان دائمی در داخل استخوان های فک شروع به تشکیل می کنند. کودک می تواند دهان خود را باز کند و زبان خود را حرکت دهد.

در هفته 10 بارداری، اندام تناسلی نوزاد بیشتر نمایان می شود. اگرچه ساختار این هفته در نوزادان دختر و پسر یکسان به نظر می رسد، اما از هفته یازدهم به بعد، اندام های جنسی در پسران و دختران متفاوت شروع به رشد می کنند.

تصویر سونوگرافی

week8 1 - هفته دهم بارداری

این نوزاد 10 هفته ای اکنون شبیه جنینی در رحم به نظر می رسد و به شکل یک انسان کوچک در آمده است. چهره او برجسته تر به نظر می رسد. گردن او شروع به رشد می کند.

در تصویر 10 هفته سونوگرافی نوزاد، سر نوزاد در مقایسه با بدنش هنوز بزرگ است.

بند ناف و جفت نوزاد را می توان به راحتی در تصویر سونوگرافی 10 هفته ای مشاهده کرد. کیسه زرده ای که از زمان جنینی به آن غذا می داد به کوچک شدن ادامه می دهد و ناپدید می شود. در 10 هفتگی، قسمت بیرونی گوش نوزاد، یعنی گوش، در پایین سر شروع به رشد کرده است.

کودک می تواند دست ها و پاهای خود را بیشتر حرکت دهد. با این حال، مادران هنوز حرکات کودک 10 هفته ای خود را احساس نمی کنند. مادران باردار نمی توانند حرکات کودک را قبل از هفته 18-22 خیلی احساس کنند. مادران باردار که قبلا بچه دار شده اند ممکن است زودتر این حرکات را احساس کنند.

تغییرات در بدن مادر

شما وارد سه ماهه دوم بارداری شده اید. تغییرات مادر در هفته 10 بارداری به شرح زیر است:

– در هفته دهم بارداری، رحم شما به اندازه یک پرتقال بزرگ است. شکم شما شروع به نمایان شدن می کند. لباس های شما ممکن است شروع به سفت شدن کند،

– حالت تهوع در برخی از مادران باردار شروع به کاهش می کند.

– علائم هفته 10 بارداری ممکن است شامل خستگی و بی خوابی باشد. حالت تهوع ممکن است ادامه یابد. یبوست ممکن است رخ دهد. ممکن است سردرد وجود داشته باشد. نیاز به تکرر ادرار ادامه دارد. ممکن است سرگیجه و احساس ضعف وجود داشته باشد،

– با افزایش حجم خون در هفته ده بارداری، سیاهرگ های شما برجسته تر به نظر می رسند.

از جمله تغییرات مادر در هفته 10 بارداری: علائم عاطفی مانند جزر و مد هیجانی، احساس گریه، بی قراری، مضطرب بودن یا شادی ممکن است رخ دهد.

مواردی که باید به آن توجه کرد

در طول ده هفته بارداری مراقب تغذیه سالم باشید. سعی کنید زیاد وزن اضافه نکنید. مادران باردار که با وجود تغذیه سالم وزن زیادی اضافه می کنند، پس از تولد سریعتر وزن کم می کنند. افزایش وزن برای مادران باردار در صورت کمبود وزن 15 تا 20 کیلوگرم، در صورت داشتن وزن طبیعی بین 13 تا 17.5 کیلوگرم و در صورت اضافه وزن بین 7 تا 13 کیلوگرم طبیعی در نظر گرفته می شود.

بر اساس مطالعه ای که در سال های اخیر انجام شده است، بیان شده است که مادران با وزن طبیعی می توانند با مصرف غذاهای غنی از روی، نوزادانی با وزن طبیعی به دنیا بیاورند. فراموش نکنید که در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

اگر پشت میز کار می کنید، سعی کنید هر چند ساعت یکبار به مدت 10 دقیقه راه بروید و حرکت کنید تا گردش خون خود را سالم نگه دارید. در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی مانند هموروئید و واریس مواجه شوید.

در هفته دهم بارداری، ممکن است به دلایلی مانند افت ناگهانی قند خون یا بلند شدن سریع، دچار سرگیجه ناگهانی شوید. برای کاهش سرگیجه، غذاهایی را که معده شما را آرام می کند همراه خود نگه دارید و گهگاهی آنها را میان وعده مصرف کنید. در عین حال هنگام برخاستن بیشتر آرام و مراقب باشید.

از هفته دهم بارداری، لثه های شما ممکن است به دلیل افزایش هورمون ها و گردش خون، متورم و خونریزی کنند. مسواک زدن مرتب دندان های خود را فراموش نکنید. اگر قبل از بارداری از آن استفاده نکرده اید، اکنون زمان استفاده از خمیر دندان ارگانیک است. با توجه به اثرات منفی حتی مقادیر کم فلوراید بر سلامت انسان، تولید خمیردندان های بدون فلوراید و گرایش به این خمیرها افزایش یافته است. پس از تولد، محصولات و اقدامات مراقبت از دندان بدون فلوراید را هم برای خود و هم برای فرزندتان انتخاب کنید.

اگر در دوران بارداری با دندان های خود مشکل داشتید، مراجعه به دندانپزشک را فراموش نکنید. زیرا امروزه رادیوگرافی و درمان های دندانپزشکی را می توان با خیال راحت برای زنان باردار انجام داد.

از آنجایی که سینه های شما در هفته دهم بارداری به اندازه کافی بزرگ می شوند، وقت آن رسیده است که برای خود سوتین های راحت بخرید. زیرا سینه ها بعد از سه ماهه اول دیگر رشد نمی کنند. البته اگر در آینده اضافه وزن نگیرید… در صورت انتخاب سوتین های شیردهی غیر سیمی می توانید بعد از تولد نیز به استفاده از این سوتین ها ادامه دهید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.