هغته به هفته بارداری

هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

قد و وزن نوزاد

در هفته یازدهم بارداری، جنین شما تقریباً 5-4 سانتی متر قد دارد. وزن آن تقریباً 7 گرم است.(هفته به هفته بارداری)

هفته گذشته مرحله جنینی جنین شما شروع شد. اکنون نوزاد تا زمان تولد جنین خوانده می شود.

در هفته یازدهم بارداری، ضربان قلب با رشد جنین کاهش می یابد. قلب او کندتر شروع به تپیدن می کند و به زیر 160 می رسد.

سینه و شکم به تدریج شروع به صاف شدن می کنند.

اندام ها، از جمله روده ها، به رشد خود ادامه می دهند.

در 11 هفتگی، کودک با استنشاق مقدار کمی مایع آمنیوتیک تنفس را تمرین می کند.

پوست او حتی ضخیم تر می شود. علائم رشد مو از زیر سطح پوست شروع می شود.

همانطور که حس لامسه به رشد خود ادامه می دهد، کودک اکنون می تواند به طور انعکاسی به محرک های خارجی پاسخ دهد. مثلا؛ هنگامی که شکم مادر با دست فشار داده می شود، کودک ممکن است یک حرکت فرار انعکاسی انجام دهد. او هنوز دردی احساس نمی کند.

در هفته یازدهم بارداری، حس چشایی شروع به رشد می کند. همه این پیشرفت ها نشان می دهد که اولین یادگیری در مغز شروع می شود. باید به تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشید. شما نباید از نوشیدنی های حاوی موادی مانند کافئین و الکل استفاده کنید که می تواند تا 100 ساعت در خون کودک شما باقی بماند.

کیسه زرده که سلول های خونی را تولید می کند، به کوچک شدن ادامه می دهد و طی چند هفته آینده ناپدید می شود.

تارهای صوتی کودک شما نیز شروع به شکل گیری کرده است.

لنزهای چشم و پلک ها در نوزاد 11 هفته ای در رحم تشکیل شد. پلک ها هنوز بسته است. استخوان های صورت به وضوح قابل مشاهده است.

استخوان های آنها به سخت شدن ادامه می دهد. چانه او شروع به برجسته تر شدن می کند. اولین جوانه های دندان در استخوان فک ادامه می یابد.

در هفته 11 بارداری، اندام تناسلی کودک شروع به تغییر شکل می کند: اگر دختر باشد، کلیتوریس شروع به تشکیل می کند و اگر پسر باشد، آلت تناسلی شروع به تشکیل می کند. مادران باردار به این فکر می کنند که آیا جنسیت در هفته 11 بارداری تعیین می شود؟ با این حال، برای پیش بینی جنسیت نوزاد در هفته 11 رحم خیلی زود است.

روده ها اکنون به خوبی بسته شده اند. جنین اکنون شروع به بلع مایع آمنیوتیک کرده است. این مایع را به صورت ادرار از طریق کلیه ها تولید می کند. مواد زائد موجود در مایع آمنیوتیک از طریق جفت به خون مادر منتقل می شود.

تنها چند هفته تا تکمیل رشد جفت، سیستم حمایتی حیاتی نوزاد باقی مانده است. جفت یک ساختار عالی برای تنفس، غذا خوردن و حذف مواد زائد از محیط اطراف کودک است. در حالی که جفت همه اینها را فراهم می کند، مانند یک اندام انرژی جدی مصرف می کند. مادر باردار باید بسیار مراقب باشد زیرا عواملی مانند سیگار کشیدن و فشار خون بالا باعث کاهش جریان خون به جفت می شود. در دوران بارداری قطعا نباید سیگار کشید.

در هفته یازدهم بارداری، بند ناف که تبادل خون بین مادر و نوزاد را فراهم می کند، با یک سیستم کامل به کار خود ادامه می دهد. 3 رگ پیچیده شده در اطراف آن به کودک در حال رشد اجازه می دهد تا به راحتی در کیسه آمنیوتیک حرکت کند.

تصویر سونوگرافی(هفته 11حاملگی)

week11 1 - هفته یازدهم بارداری

در تصویر اولتراسوند 11 هفته ای، به نظر می رسد که نوزاد به پشت دراز کشیده است. در این ماه بیشتر مشخص می شود که گردن دراز شده است.

از آنجایی که بدن و سایر قسمت‌های نوزاد سریع‌تر رشد می‌کنند، اندازه سر او با بدن او متناسب‌تر شده است.

در تصویر سونوگرافی، نوزاد 11 هفته ای در کیسه آمنیوتیک فعالیت بیشتری پیدا کرده است و این حرکت بیشتر به صورت تکان دادن با بدن و مفاصل است. با این حال، مادران حرکات کودک را در هفته 11 احساس نمی کنند. هنوز زمان برای احساس این حرکات وجود دارد.

نوزاد 11 هفته ای ممکن است همراه با سکسکه در رحم، حرکات تنفسی و بلع را انجام دهد.

تغییرات در بدن مادر(هفته یازدهم بارداری)

در هفته یازدهم بارداری، رحم شما به اندازه یک گریپ فروت متوسط ​​است. پزشک می تواند اندازه رحم شما را با فشار دادن آرام بر روی دیواره شکم شما در بالای استخوان شرمگاهی احساس کند.

با حرکت رحم به سمت حفره شکمی، فشار روی مثانه کاهش می یابد و در نتیجه نیاز به تکرر ادرار کاهش می یابد.

در هفته یازدهم بارداری، با بزرگ شدن رحم، رباط های جانبی شما ممکن است کشیده شود و احساس درد عضلانی کنید.

ممکن است در پایان هفته یازدهم بارداری کمی احساس آرامش کنید. البته این ممکن است بین مادران باردار متفاوت باشد.

همچنین ممکن است احساس خستگی کاهش یابد. می توانید پرانرژی تر باشید.

سینه های شما ممکن است 2 تا 3 سایز بزرگ شده باشند، اما بعد از هفته یازدهم بارداری، رشد آنها کند می شود. شاید در ماه گذشته کمی بیشتر رشد کند.

علائم هفته 11 بارداری ممکن است شامل سردرد، کاهش یا افزایش میل جنسی، مشکلات خواب و مشکلات پوستی مانند علائم کشش باشد.

مواردی که باید به آن توجه کرد

ممکن است پس از گذشت 12-11 هفته اول که برای نوزاد در هفته 11 بارداری خطرناک تلقی می شود، اخبار کودک را با اطرافیان خود به اشتراک بگذارید. اگر کار می کنید، بهتر است قبل از گفتن این خبر به مدیر خود، حقوق بارداری خود را بیاموزید.

یکی از شایع ترین علائم بارداری 11 هفته ای یبوست است. مهمترین دلیل این امر این است که رحم در حال رشد به روده ها فشار می آورد و باعث کندی کار آنها می شود. غذاهای فیبردار زیاد مصرف کنید. حبوبات بخورید. میوه خشک نیز انتخاب خوبی است. از آنجایی که غذاهای فیبری می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ شوند، این غذاها را با تقسیم آنها به وعده های غذایی مختلف در طول روز مصرف کنید. سعی کنید مایعات فراوان بنوشید. همچنین مصرف کمپوت تهیه شده از میوه های خشک بسیار موثر است. اگر با وجود همه اینها نتوانستید مشکل یبوست خود را حل کنید، وضعیت را به پزشک خود بگویید و به توصیه های او عمل کنید.

شما باید در عرض چند هفته پس از پایان هفته یازدهم بارداری، آزمایش 11-14 یا آزمایش دوگانه را انجام دهید. با این آزمایش، نوزاد با مشاهده شفافیت نوکال در سونوگرافی از نظر سندرم داون ارزیابی می شود. این آزمایش بسیار مهم است و هر مادر باردار باید حتما آن را انجام دهد.

از آنجایی که نیاز به آهن از هفته یازدهم بارداری ایجاد می شود، باید مکمل های آهن را شروع کنید.

در صورتی که داروی آهن باعث یبوست می شود، مصرف سبزیجات و سالاد فراوان را فراموش نکنید. فقط به داروهای آهن تکیه نکنید، بلکه سعی کنید هر روز یک رژیم غذایی متعادل از مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت، اسفناج و گوشت مصرف کنید. شما باید داروی آهن خود را چند ساعت قبل یا بعد از غذاهای حاوی کلسیم مصرف کنید. در غیر این صورت میزان جذب آهن در بدن کاهش می یابد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.