هغته به هفته بارداری

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

قد و وزن نوزاد

در هفته سیزدهم بارداری قد نوزاد تقریباً 8-7 سانتی متر به اندازه یک لیمو یا نارنگی است. وزن آن تقریباً 22-25 گرم است.

رشد کودک

در هفته سیزدهم بارداری، صورت کودک شما نسبت به بدنش کوچکتر است. او همچنان هر روز زیباتر به نظر می رسد. ویژگی های صورت متمایزتر شده است. ناحیه پیشانی گسترده است. همانطور که گوش های آنها رشد می کنند، آنها شروع به شکل طبیعی خود می کنند. گوش داخلی و گوش میانی به طور کامل تشکیل شده است. چشم ها نسبت به هفته های قبل به جلوی صورت نزدیکتر هستند. چشمانش رنگی است.(هفته به هفته بارداری)

در یک نوزاد 13 هفته ای، پوست با موهای ظریف پوشیده شده است.(حاملگی)

ممکن است کودک شما انگشت شست خود را در دهانش بگذارد.

در هفته سیزدهم بارداری، تمام اندام ها و سیستم های بدن کودک شما شکل می گیرد. اندام های آنها به رشد و توسعه ادامه می دهند و بازوها و پاهایشان همچنان درازتر می شوند.

در هفته سیزدهم دستگاه گوارش نوزاد بسیار خوب کار می کند. نوزاد مایع آمنیوتیک را می بلعد و این مایع را از طریق کلیه ها و روده ها فیلتر می کند و به صورت ادرار به مایع آمنیوتیک باز می گرداند. تمام مواد زائد از طریق بند ناف به جفت و از آنجا به خون مادر منتقل می شود.

در هفته سیزدهم بارداری، تمام جوانه های دندان کودک شما به رشد خود ادامه می دهند.

بنابراین، آیا یک نوزاد 13 هفته ای حرکت می کند؟ بله، نوزاد 13 هفته ای در رحم حرکت می کند و حرکاتش نسبت به هفته های قبل سریعتر می شود. او اکنون می تواند تمام بدن خود را کشش دهد و با حرکات رفلکس به تحریک خارجی پاسخ دهد. نوزادان در طول این تحریکات هیچ دردی احساس نمی کنند. تخمین زده می شود که نوزادان تا هفته 24 هیچ دردی احساس نمی کنند.

ضربان قلب او همچنان تندتر است، اگرچه نسبت به هفته های قبل کمی کند شده است.

کیسه زرده در هفته سیزدهم به طور کامل از بین می رود.

در هفته سیزدهم بارداری، روده ها به طور کامل در شکم فرو می روند.

تصویر سونوگرافی(هفته سیزدهم بارداری)

week13 1 - هفته سیزدهم بارداری

کودک شما شاید اولین حالت صورت خود را انجام دهد: او اکنون می تواند لبخند بزند، حتی اگر گاهی اوقات. اگر پزشکتان در طول سونوگرافی چهاربعدی نوزادتان را در حال لبخند زدن ببیند، بسیار خوش شانس هستید.

از آنجایی که لایه پوست و استخوان ها هر هفته ضخیم تر می شوند، در سونوگرافی هفته سیزدهم بارداری به شکل یک انسان کوچک ظاهر می شوند.

در هفته های اول، سر کودک شما به اندازه بدن او بود. اکنون چند هفته ای است که سر او بزرگ شده است و در تصاویر سونوگرافی هفته سیزدهم می بینید که اندازه سر کودک شما به اندازه 1/3 بدن او شده است.

در تصویر سونوگرافی 13 هفته ای نوزاد، می توانید لگد زدن و حرکت دادن دست ها و انگشتان کودک خود را ببینید.

اگر نوزاد دستش صورتش را لمس کند می تواند حرکات رفلکس انجام دهد. در تصاویر سونوگرافی از نوزاد 13 هفته ای خود، می توانید مشاهده کنید که کودک انگشت شست خود را در دهان خود قرار می دهد.

برخی از پزشکان با مشاهده تصویر سونوگرافی هفته 13 بارداری می توانند جنسیت نوزاد را تشخیص دهند. گاهی اوقات وضعیت نوزاد اجازه این پیش بینی را نمی دهد.

تغییرات در بدن مادر(هفته13حاملگی)

تبریک می گویم! در هفته سیزدهم بارداری، اکنون وارد ماه چهارم بارداری خود شده اید. در عین حال وارد سه ماهه دوم شده اید که در ادبیات پزشکی به آن سه ماهه دوم گفته می شود. به راحت ترین و لذت بخش ترین بارداری خوش آمدید.

تغییرات مادر در هفته 13 بارداری به شرح زیر است:

– اکنون در سه ماهه دوم بارداری هستید و به زودی می توانید ضربات کودک خود را احساس کنید.

– از آنجایی که افزایش حجم خون در دوران بارداری باعث افزایش جریان خون به اندام های جنسی می شود، ممکن است رابطه جنسی برای برخی از مادران باردار لذت بخش تر از قبل از بارداری باشد. با این حال، برعکس در بسیاری از زنان رخ می دهد. مهمترین دلیل این امر این است که زنان در دوران بارداری خود را جذاب نمی بینند. برخی از مردان ممکن است همسر خود را در این دوران جذاب ندانند. علاوه بر این، احساس تهوع، ضعف، نوسانات عاطفی و درد خفیف ناشی از جریان خون بیش از حد در ناحیه جنسی مادر باردار ممکن است مانع از برقراری رابطه جنسی زوجین در دوران بارداری شود. خوب است که زوجین در مورد این وضعیت به صورت متقابل صحبت کنند و بر هیجان تولد یک زندگی مشترک تمرکز کنند. در این دوران، انجام رابطه جنسی دهانی با همسرش برای مرد خطرناک است زیرا ممکن است باعث ورود هوا به واژن شود. برعکس، زنی که رابطه دهانی با یک مرد برقرار می کند ممکن است برای زوج ها در دوره هایی که زن تمایلی به آمیزش واژینال ندارد، مفید باشد.

– مشکلات پوستی ممکن است در هفته سیزدهم بارداری ادامه یابد. ماسک بارداری (کلواسما) که باعث ایجاد لکه های تیره در صورت و نقاط مختلف بدن می شود، دیده می شود. این وضعیت معمولاً موقتی است و به مرور زمان پس از تولد بهبود می یابد.

مواردی که باید به آن توجه کرد

با پشت سر گذاشتن هفته سیزدهم بارداری، باید به چند نکته نیز توجه کنید:

– ممکن است در هفته سیزدهم بارداری همچنان خونریزی لثه داشته باشید. مسواک زدن منظم دندان هایتان را آرام می کند. در دوران بارداری حتما از خمیر دندان ارگانیک که فلوراید ندارد استفاده کنید (برخی از مطالعات علمی نشان داده اند که حتی مقادیر کم فلوراید اثرات مضری بر سلامتی دارد.) برای سلامتی شما مهم است که این عادت را در طول زندگی خود حفظ کنید و اجازه دهید فرزندتان با افزایش سن از خمیر دندان ارگانیک استفاده کنید. در صورت لزوم، در انجام درمان های توصیه شده توسط دندانپزشک تردید نکنید. امروزه درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری با خیال راحت انجام می شود.

– باید آب فراوان بنوشید. از قرص های آهن خود به طور منظم استفاده کنید. به تغذیه خود توجه کنید. مراقب باشید در خوردن زیاده روی نکنید. 300 کالری اضافی در روز کافی است. در بارداری دوقلو این میزان باید 500-660 کالری در روز باشد. هر روز مقدار زیادی پروتئین متعادل و غذاهای حاوی کلسیم مصرف کنید. برای جلوگیری از گرفتگی عضلات، غذاهای حاوی منیزیم مانند موز را نیز مصرف کنید.

– سعی کنید زیاد وزن اضافه نکنید. یک زن باردار باید در 3 ماه اول به طور متوسط ​​1.2-1.6 کیلوگرم وزن اضافه کند. این معادل 450 گرم در هفته است. او در 3 ماه دوم 5/5 تا 6/5 کیلو اضافه وزن پیدا می کند. در ماه های 8 و 9 بیمار باید 450 گرم در هفته وزن اضافه کند. در ماه آخر باید 450-900 گرم اضافه کند. این یک باور رایج است که اگر مادری بیش از حد وزن اضافه کند، جنین او بزرگ می شود، اما هیچ رابطه ای بین وزنی که مادر در دوران بارداری به دست آورده و وزن نوزاد وجود ندارد.

– در هفته 13 بارداری باید به فکر رفتن به کلاس های دوران بارداری باشید. اگر با همسرتان می‌روید، ممکن است ثبت نام زودتر برای تعیین تاریخ‌های موجود خود از قبل مفید باشد. محتوای دوره های قبل از تولد متفاوت است. برخی از دوره ها بر مراقبت از نوزاد تمرکز دارند. البته این دوره ها در آمادگی برای مادر شدن و پدر شدن نیز مفید است. با این حال، برای اینکه واقعاً برای تولد آماده شوید، مفید است که به دوره های متمرکز بر تولد مراجعه کنید که اطلاعاتی را ارائه می دهند که در هنگام تولد برای شما مفید خواهد بود. به لطف این دوره ها می توانید همراه با همسرتان بر ترس خود از تولد غلبه کنید. شما می توانید زایمانی بسیار سالم و مثبت داشته باشید.

– در هفته چهاردهم بارداری ممکن است تورم خفیفی در دست، پا و مچ پا شروع شود.

– ممکن است شروع به تجربه مشکلات واریس کنید. این ممکن است باعث شود شما احساس درد کنید. پرهیز از ایستادن طولانی مدت و کشش پاهای خود به صورت گاه و بیگاه نیز می تواند از ابتلا به واریس جلوگیری کند. پوشیدن جوراب های فشاری نیز خوب است،

– ممکن است گاهی در هفته ۱۴ بارداری ترشحات واژن داشته باشید. اگر رنگ سفید است نگران نباشید. اگر رنگ آن مایل به زرد است و بوی بدی دارد، به پزشک خود اطلاع دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.