بعد از زایمان, زایمان

بازگشت به کار بعد از مرخصی زایمان

به کار بعد از مرخصی زایمان - بازگشت به کار بعد از مرخصی زایمان

اگر مادر میخواهد پس از از این مدت به کار برگردد ، بهتر است نکاتی را رعایت نماید که مهمترین آنها عبارتند از :

مدتی قبل از تولد نوزاد و چند هفته بعد از آن، توجه خود را از کار بردارید و آن را فراموش کنید. مادرانی که نگران کار هستند و به آن فکر می کنند ، به طور ناخودآگاه از توجه و مراقبت از نوزاد غافل می شوند و از دوران خوش نوزادی کودک و مرخصی خود ، آن طور که باید لذت نمی برند.
غفلت از نوزاد و فاصله گرفتن از او ، حاصل نگرانی و فکر کردن به کار است. بهتر است برای مدتی به مشکلات مربوط به کار فکر نکنید و با خیال آسوده ، وظایف مادری خود را در کنار نوزاد انجام دهید و از این دوره خوش لذت ببرید.وقتی کار خود را دوباره شروع می کنید ، بهتر است شیردادن به نوزاد را همچنان ادامه دهید . این امر بازگشت به کار را برایتان آسان تر می کند ، زیرا پیوند و دلبستگی بین شما و نوزاد به قوت خود باقی می ماند و کار را عامل از بین رفتن این پیوند و جدایی از نوزاد نمی بینید.

معمولا کارخانه ها و ادارات دارای مهد کودک برای نگهداری از نوزاد هستند و مادران شیرده طبق قانون ، فرصت معینی برای شیردادن نوزاد خود بین ساعات کار دارند.اگر در محل کار ، امکان دسترسی به نوزاد و شیردادن به او وجود ندارد ، میتوانید به کمک شیر دوش ، شیر خود را هر سه ساعت یک بار بدوشید و در ظرف تمیزی جمع آوری کرده ، در یخچال یا فریزر بگذارید.
شیر جمع آوری شده را به خانه ببرید و به مادر بزرگ یا پرستار بچه سفارش کنید تا در موعد مقرر آن را به کودک بدهد.قبل از ترک منزل و رفتن برای کار ، و همچنین پس از بازگشت به منزل به نوزاد شیر بدهید. به این ترتیب ، نوزاد هنگام جدا شدن از مادر ، سیر و خوشحال است و ملاقات بعد از کار نیز که با شیر خوردن شروع می شود ، برای او نشاط آور است.
فرصت هایی را که در طول شب و روزهای تعطیل در کنار نوزاد می گذرانید ، غنیمت بشمارید و نوزاد را با شیر خود خوب تغذیه کنید.

به مادر بزرگ یا پرستار بچه سفارش کنید که یک ساعت قبل از آمدن شما به منزل ، به کودک چیزی ندهد و وقتی به خانه آمدید ، بلافاصله تلفن را از پریز بکشید ، دست و روی خود را بشویید و پس از پوشیدن لباس راحت روی صندلی یا مبل راحت بنشینید.برای رفع خستگی ، چند دقیقه پای خود را دراز کنید و وقتی آماده شدید ، در حالی که به موسیقی آرامی گوش می دهید ، به نوزاد خود شیر بدهید. شیر دادن به نوزاد ، خستگی یک روز کار را از بین می برد. این رفع خستگی احتمالا مربوط به تاثیر تسکین دهنده هورمون پرولاکتین است.وقتی نوزاد به خواب می رود ، شما نیز با او بخوابید . مادرانی که پس از مرخصی زایمان به کار بر می گردند ، از بیدارینوزاد در طول شب شکایت دارند. بیداری نوزاد باعث بدخوابی و خستگی مادر می شود و کار کردن را در محیط کار دشوار می کند.نوزاد برای شیرخوردن در شب چند بار بیدار میشود و اگر به موقع به او رسیدگی نشود ، با گریه خود مادر را بیدار میکند. برای کاهش بی خوابی بهتر است نوزاد را در کنار خود بخوابانید تا تغذیه او آسان تر و مزاحمت او کمتر باشد.

شیردادن به نوزاد در شب ، ترشح شیر را ممکن می سازد و از قطع شیر در مادران شاغل جلوگیری می نماید. اگر میخواهید ضمن کار کردن به شیردادن هم ادامه دهید ، بهتر است مقداری از کار منزل را به همسرتان بسپارید.در محل کار به یاد فرزندتان باشید و وقتی شیر خود را می دوشید ، به عکس او نگاه کنید. فکر کردن به نوزاد و مشاهده عکس او ، به هورمون های مولد شیر کمک میکند و ترشح شیر را آسان می کند.اگر در خود تغییراتی مانند بزرگ شدن سینه ها و ترشح شیر مشاهده کردید ، نگران نباشید. وقتی بعد از چند هفته به برنامه جدید شیردادن عادت کردید ، این مشکل نیز برطرف میشود.در غیاب خود نوزاد را به فرد مهربان و مسئولی بسپارید که بتواند جای شما را بگیرد. به او سفارش کنید وقتی نوزاد گریه می کند ، او را بردارد و با او حرف بزند. با پرستار بچه صمیمی و دوست باشید و بگذارید او هم خود را دوست و خواهر شما احساس کند.

برای شرکت مادران در فعالیت های اجتماعی ، امکانات زیادی وجود دارد و شما میتوانید ضمن این که وقت خود را در کنار کودک می گذرانید ، به انجام کار برای کسب درآمد بپردازید.بعضی از این کارها را میتوان در منزل و در اوقاتی که برای نوزاد و مادر مناسب است انجام داد. روش تعویض کار یا کار نیمه وقت نیز برنامه مناسبی برای مادران شیرده است. در روش تعویض کار ، انجام یک کار معین بین دو یا چند نفر تقسیم می شود تا امکان نگهداری و پرستاری از کودکان فراهم شود.مادران شاغل میتوانند ضمن مذاکره با کارفرما ، برای انتخاب برنامه مناسب به توافق برسند. اگر مادر نسبت به نگهداری و پرستاری از نوزاد خود آسوده خاطر باشد ، با علاقه به کار خود ادامه می دهد.

منبع: کودک آنلاین

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.