رشد نوزاد

نمودار رشد در نوزادان

نمودار رشد در نوزادان

نمودار رشد در نوزادان

میانگین وزن نوزادان متولد شده در 9 ماهگی بین 2.31 کیلوگرم تا 3.9 کیلوگرم و قد آنها بین 48 سانتی متر تا 53 سانتی متر است. دور سر آنها تقریباً 34 سانتی متر است.(نمودار رشد در نوزادان)(رشد نوزاد)

اولین اندازه گیری:

میانگین وزن نوزادان متولد شده در 9 ماهگی بین 2.31 کیلوگرم تا 3.9 کیلوگرم و قد آنها بین 48 سانتی متر تا 53 سانتی متر است. دور سر آنها تقریباً 34 سانتی متر است.(نوزاد)

اگر فرزند شما بالاتر از حد متوسط ​​است، احتمالاً:

  • شما و همسرتان بالاتر از حد متوسط ​​هستید.
  • بچه شما پسر است.
  • در دوران بارداری دیابت داشتید.
  • بارداری شما بیشتر از حد لازم طول کشید.

اگر فرزند شما کمتر از حد متوسط ​​است، احتمالاً:

  • شما، شریک زندگیتان، کمتر از حد متوسط ​​هستید.
  • بچه شما دختر است.
  • در دوران بارداری از فشار خون بالا یا آسم رنج می بردید.(نمودار رشد در نوزادان)
  • در دوران بارداری عادات غذایی نامنظمی داشتید.
  • شما دو یا چند نوزاد به دنیا آورده اید

همانطور که می بینید، عوامل زیادی وجود دارند که می توانند بر اندازه کودک شما تأثیر بگذارند. به همین دلیل نمی توان اندازه نوزاد را در سنین بعدی یا بزرگسالی پیش بینی کرد. نمی توان گفت نوزادی که کمتر از حد متوسط ​​به دنیا می آید ریزه اندام است یا نوزادی که بالاتر از حد متوسط ​​به دنیا می آید قد بلند و خوش اندام بزرگ می شود.

اولین بررسی ها:

بسیاری از والدین نگران کاهش وزن نوزادان خود در روزهای اول هستند، اما این طبیعی است. زیرا نوزادان با مایعات اضافی بدن متولد می شوند و در پنج روز پس از تولد از شر این مایعات خلاص می شوند. در پنج روز آینده وزنی را که از دست داده بودند دوباره به دست می آورند. به عبارت دیگر، تقریباً 10 روز پس از تولد، وزن هنگام تولد دوباره به دست می‌آیند. بیشتر نوزادان پس از این مرحله شروع به افزایش وزن می‌کنند. پزشک شما از همان نمودار رشد جنس و سن کودک شما استفاده می کند.

Bebeklerde gelisim tablosu 2 - نمودار رشد در نوزادان

  • نوزادان تازه متولد شده از بدو تولد تا یک ماهگی حدود 30 گرم در روز اضافه وزن دارند و حدود 2 سانتی متر رشد می کنند.
  • در طول سه ماه بعد، نوزادان تقریباً 750 گرم در ماه وزن اضافه می کنند و تقریباً 4 سانتی متر در ماه رشد می کنند. در این دوره، نوزادان شروع به اضافه وزن می کنند، اما با افزایش حرکات، این چربی به عضله تبدیل می شود.
  • در پایان شش ماهه اول، بیشتر نوزادان تقریباً دو برابر وزن هنگام تولد خود رسیده اند.
  • در پایان سال اول، بیشتر نوزادان تقریباً سه برابر وزن تولد خود رسیده اند و تقریباً 25 سانتی متر بالاتر از قد تولد خود رشد کرده اند.
  • در پایان سال دوم، بیشتر نوزادان تقریباً چهار برابر وزن هنگام تولد خود رسیده اند و تقریباً 35 سانتی متر بالاتر از قد تولد خود رشد کرده اند.(نمودار رشد در نوزادان)

در طول معاینات پس از زایمان، پزشک قد و وزن نوزاد و همچنین ناحیه اطراف سر او را اندازه گیری می کند و رشد مغز نوزاد را مشاهده می کند. برای اینکه مغز کودک شما رشد کند، جمجمه کودک شما نیز باید رشد کند. سر کودک شما در طول چهار ماهگی به سرعت رشد می کند و دور سر که به طور متوسط ​​در بدو تولد 33 سانتی متر است، تا پایان سال اول تقریباً به 45 سانتی متر می رسد. در سال دوم، تقریباً 3 سانتی متر رشد می کند و به اندازه یک سر بالغ نزدیک می شود.

این که آیا به کودک خود شیر می دهید یا با شیشه شیر، بر میانگین رشد کودک شما در دو ماه اول تأثیر می گذارد. اگرچه نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در ماه اول سریع‌تر رشد می‌کنند، اما در سال اول کندتر از نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند رشد می‌کنند. تغذیه با شیر مادر یا شیردهی در دراز مدت اثرات مشابهی خواهد داشت.

بیشتر والدین نگران وضعیتی هستند که نوزادشان از حد متوسط ​​بالاتر می‌رود و پایین می‌آید. اگرچه این نگرانی ها قابل قبول هستند، اما در نظر داشته باشید که اگر کودک شما به طور مداوم و منظم رشد می کند، احتمالا مشکلی وجود ندارد.

Bebeklerde gelisim tablosu 3 - نمودار رشد در نوزادان

تغییر مدل توسعه

به طور کلی، نوزادان در شش ماه اول یک الگوی رشد ثابت از خود نشان می دهند.با این حال، گاهی اوقات رشد کودک ممکن است از حالت ثابت قبلی خود منحرف شود، اما اینها همیشه نشانه یک مشکل سلامتی نیستند.

جدای از ژنتیک، سطح فعالیت کودک شما ممکن است باعث کاهش وزن شود. نوزادی که به تازگی شروع به خزیدن، قدم زدن یا راه رفتن کرده است نسبت به نوزادی که بیشتر اوقات در یک مکان می نشیند کالری بیشتری می سوزاند. علاوه بر این، نوزادی که به ظرفیت خود برای کشف شگفتی های جهان پی برده است، ممکن است چندان مشتاق توقف و غذا خوردن نباشد.

در نهایت، این بیماری همچنین این پتانسیل را دارد که وزن کودک شما را کاهش دهد و الگوی رشد او را به طور موقت تغییر دهد. تب یا یک دوره اسهال یا استفراغ ممکن است باعث از دست دادن مایعات در نوزاد و کاهش وزن او شود. با این حال، معمولاً یک بیماری خفیف مانند سرماخوردگی بر سرعت رشد کلی کودک تأثیر نمی گذارد.

البته، بیشتر تغییرات در الگوی رشد کودک را می توان با تغییرات عادی زندگی توضیح داد، اما همیشه باید هر گونه نگرانی در مورد رشد کودک خود را به پزشک اطفال خود بگویید. اگر هیچ دلیل واضحی برای تغییر وجود نداشته باشد، او می خواهد همه چیز را بیشتر ببرد و ارزیابی کند.

Bebeklerde gelisim tablosu 4 - نمودار رشد در نوزادان

شناسایی مشکل

اگر پزشک اطفال نگران رشد کودک شما باشد، در مورد عادات غذایی کودک شما و میزان کالری مصرفی کودک شما در روز می پرسد تا مطمئن شود که او غذا می خورد. علاوه بر این، پزشک در مورد نقاط عطف رشد، بیماری های اخیر و سایر شرایط رفتاری و اجتماعی کودک شما سوال خواهد کرد. او نوزاد را معاینه می کند و به دنبال نشانه هایی از یک مشکل جسمی می گردد.

رشد و نمو کودک شما زمینه ای از هیجان و نگرانی والدین است. مطلع ماندن، بردن نوزاد به معاینات نوزاد و کار با متخصص اطفال به شما کمک می کند در این مواقع تغییرات شگفت انگیز اضطراب کمتری داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.