هغته به هفته بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

قد و وزن نوزاد

در هفته بیست و پنجم بارداری، طول نوزاد تقریباً 35-36 سانتی متر است که به اندازه یک روتاباگا است. وزن آن تقریباً 670 گرم است.(هفته به هفته بارداری)

کودک شما از اندازه یک دانه خشخاش تا این مرحله راه باورنکردنی را طی کرده است. او اکنون یک نوزاد کوچک است که رشدش تا حد زیادی تکمیل شده است.

یک نوزاد 25 هفته ای اکنون طبق قوانین آمریکا یک فرد محسوب می شود. حتی اگر ریه هایش هنوز رشد نکرده باشد، با کمک پزشکی شانس زنده ماندن دارد.(حاملگی)

اگرچه هنوز چربی زیر پوست وجود دارد، اما بدن او همچنان لاغر به نظر می رسد. لایه ورنیکس کازئوزا روی پوست شما همچنان دمای بدن شما را کنترل می کند.

رشد صورت تا حد زیادی تکمیل شده است. سوراخ های بینی نیز در این هفته باز خواهد شد.

اگرچه پوست کودک شما در هفته 25 بارداری همچنان به ضخیم شدن ادامه می دهد، اما هنوز مویرگ هایی روی سطح وجود دارد و بنابراین رنگ پوست صورتی است. همچنین چروکیده است. تشکیل لایه های زیر جلدی (اپیدرم لایه سطحی و درم لایه عمقی) کامل می شود.

در هفته بیست و پنجم بارداری، قلب جنین شما 140 تا 150 بار در دقیقه می تپد.

از آنجایی که تمام حواس او شروع به کار می کنند، او همچنان به کشفیات مربوط به حواس خود ادامه می دهد. ممکن است به صداهای بلند واکنش نشان دهد. می تواند در موسیقی آرام آرام شود. حس چشایی بیشتر توسعه می یابد. وقتی چیزی شیرین می خورید، حرکات آن تسریع می شود.

1 هفته تا باز شدن پلک ها باقی مانده است. یا شاید حتی ممکن است این هفته باز باشد.

در هفته 25 بارداری، استخوان های مغز، یعنی جمجمه، هنوز نرم هستند و بنابراین مغز به راحتی به رشد خود ادامه می دهد. نرمی جمجمه عنصر مهمی است که خروج نوزاد از کانال زایمان را در هنگام تولد تسهیل می کند. جمجمه بعد از تولد نیز نرم است. به مرور زمان سفت می شود.

در هفته 25 بارداری، با رشد مغز کودک، بدن شما. کارهایی مانند انجام عملکردهای گوارشی، تنفس منظم و حفظ دمای بدن نیز به صورت خودکار انجام می شود.

روده بزرگ کودک شما همچنان مدفوع سیاه رنگی به نام مکونیوم تولید می کند. نوزاد مدت کوتاهی پس از تولد این مدفوع را دفع می کند. این اولین مدفوع کودک است. برخی از نوزادان می توانند این مدفوع را قبل از تولد در رحم دفع کنند. در چنین حالتی این مدفوع نباید وارد ریه شود.

نوزاد با قورت دادن مایع آمنیوتیک به تنفس هوا در ریه های خود ادامه می دهد. مایعی که او می بلعد عملکرد دستگاه گوارش را نیز تضمین می کند. اگر چه هنگام قورت دادن مایع آمنیوتیک اکسیژن به ریه های او می رود، اما هنوز بیشتر آن را از طریق جفت دریافت می کند. علاوه بر این، رگ های خونی کوچکی در ریه ها شروع به تشکیل می کنند که امکان تنفس در دنیای بیرون را فراهم می کند.

در هفته بیست و پنجم بارداری، اگرچه ماده سورفکتانتی که به نوزاد اجازه تنفس پس از تولد می دهد تا حد زیادی در ریه های نوزاد تشکیل شده است، اما به تکمیل آن ادامه می دهد.

حرکات نوزاد در هفته 25 بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری، با افزایش سیگنال‌های مغز به سلول‌های عصبی، ماهیچه‌های کودک قوی‌تر می‌شوند و او به انجام حرکاتی ادامه می‌دهد که از ماهیچه‌هایش استفاده کند. او از حرکت دادن انگشتان دست و پا و همچنین بازوها و پاهایش لذت می برد. توانایی درک او حتی قوی تر شده است. قدرت گرفتن آنقدر قوی است که بتواند وزن کل بدن نوزاد را تحمل کند.

در هفته بیست و پنجم، حرکات کودک را به طور منظم تری احساس خواهید کرد. برنامه زمانی که در آن می خوابد یا بسیار فعال است نیز شروع به حل شدن می کند. اگر نوزادی دارید که در شب بسیار فعال است، این ممکن است پس از تولد ادامه یابد.

تصویر سونوگرافی

week25 1 - هفته بیست و پنجم بارداری

شما می توانید حرکات کودک خود را در تصاویر سونوگرافی هفته 25 بارداری مشاهده کنید.

در سونوگرافی می توانید ببینید که بند ناف را نگه داشته است. گرفتن بند ناف شاید یکی از حرکاتی باشد که او را بیشتر سرگرم می کند.

در تصاویر سونوگرافی 25 هفته ای، می توانید نوزاد خود را در حال لبخند زدن، زبانش بیرون آورده یا صورتش را با دستانش ببینید.

تغییرات در بدن مادر

25 هفته چند ماه است؟ شما در حال حاضر در ماه ششم و سه ماهه دوم بارداری خود هستید.

در هفته بیست و پنجم بارداری، رحم شما همچنان تا سطح ناف شما بالا می رود. ارتفاع فوندوس (بالای رحم) تقریباً 25 سانتی متر بود. از آنجایی که با بالا رفتن رحم، زاویه دنده‌های شما تغییر می‌کند، از این هفته‌ها ناحیه سینه شما بزرگ می‌شود. این ممکن است باعث شود که درد خفیفی در آن ناحیه احساس کنید.

فشار روی معده و روده به دلیل رشد رحم و تأثیر هورمون پروژسترون می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

ممکن است در هفته بیست و پنجم بارداری احساس خستگی شدید کنید. ممکن است به دلیل بزرگ شدن شکم به سمت جلو و سنگین‌تر شدن و بزرگ شدن سینه‌ها کمردرد را تجربه کنید. اگر بیش از حد لازم وزن اضافه کنید، ممکن است کمردرد بیشتری داشته باشید. اگر چنین شرایطی دارید، باید بلافاصله کنترل وزن را شروع کنید. افزایش وزن اضافی ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری و پره اکلامپسی (فشار خون بالا) را نیز افزایش دهد.

مواردی که باید به آن توجه کرد

با رشد شکم شما در هفته بیست و پنجم بارداری، خواب شبانه شما ممکن است شروع به اختلال کند. در این هفته ها، شایع ترین مشکلات مربوط به وضعیت خوابیدن است.

برای داشتن خوابی سالم و راحت در دوران بارداری به نکات زیر توجه کنید:

– خوابیدن به صورت به پایین یا به پشت مناسب نیست. دراز کشیدن به پشت؛ مطمئناً توصیه نمی شود زیرا به رگ خونی منتهی به قلب شما فشار می آورد. خوابیدن به پشت ممکن است باعث اختلال در سیستم گردش خون و کاهش فشار خون شود. همچنین می تواند باعث مشکلات دستگاه گوارش، هموروئید و کمردرد شود.

– در دوران بارداری بهتر است به پهلو بخوابید، مخصوصاً به پهلوی چپ. خوابیدن به پهلوی چپ باعث می شود خون بیشتری به جفت جریان یابد و به سیستم گوارشی شما اجازه می دهد تا به درستی کار کند.

– اگر هنگام خواب بالش بین پاهای خود قرار دهید، راحت تر خواهید خوابید. اگر عادت دارید به پشت بخوابید، می توانید یک یا چند بالش را پشت سر خود قرار دهید تا در حالت 45 درجه دراز بکشید. اما باز هم به شرطی که به پهلوی چپ دراز بکشید… باید مطمئن شوید که وزن بدن به پشت نباشد و وزن به سمت شانه چپ باشد.

– برای داشتن خوابی راحت، شب ها زیاده روی نکنید. برای جلوگیری از تکرر ادرار در شب، مصرف مایعات خود را در ساعات عصر محدود کنید.

– خوابیدن با بالش بلند یا چند بالش روی هم زیر سر می تواند از مشکلات رفلاکس که ممکن است در شب رخ دهد جلوگیری کند.

– قبل از خواب یوگای بارداری انجام دهید. مدیتیشن بعد از یوگا نیز به شما کمک می کند تا خوابی عمیق و آرام داشته باشید.

– اگر به شیر حساس نیستید، نوشیدن شیر داغ 1 ساعت قبل از خواب به خوابیدن و داشتن خواب عمیق کمک می کند. اگر به شیر حساس هستید، می توانید یک ساعت قبل از خواب یک کاسه ماست گرم هم بخورید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.