بعد از زایمان, زایمان

بـيـزاری از همسر پس از زایمان، چرا؟

ار همسر - بـيـزاری از همسر پس از زایمان، چرا؟

افسردگي بعد از زايمان گاه با احساس بيزاري و انزجار از همسر همراه است. صدايش را نمي‌توانيد تحمل كنيد، وقتي كه غذا مي‌خورد حتي نمي‌توانيد او را نگاه كنيد و با خودتان مي‌گوييد: «او چرا اينجوري غذا مي‌خورد»؟ خلاصه احساس دلزدگي نسبت به او پيدا مي‌كنيد و دوست داريد فاصله بيشتري از او داشته باشيد. اين احساس، در بسياري از خانم‌ها مدتي پس از تولد فرزندشان به وجود مي‌آيد و شما در اين ميان تنها نيستيد! اما چرا اين نفرت به وجود مي‌آيد؟ و چگونه مي‌توان آن‌را تا حدودي برطرف كرد؟

دلايل دلزدگي

در هفته‌هاي نخست پس از تولد فرزندتان كم‌خوابي‌هاي مداوم شبانه، شما را حساس‌تر و آسيب‌پذيرتر مي‌كند و گاه گريه‌هاي بي‌امان نوزادتان شما را بيشتر آزرده مي‌سازد، اما بهترين كار اين است كه با همسرتان حرف بزنيد و شرايط خود را بيشتر برايش توضيح دهيد و بگوييد در چنين حالتي، كنترل كردن خودتان برايتان دشوارتر شده است. خانم‌ها معمولا پس از تولد نوزادشان مسئوليت‌هاي‌شان بسيار زياد مي‌شود و آن را سخت تحمل مي‌كنند و احساس مي‌كنند كه مجبورند به تنهايي اين همه كار و مسئوليت داشته باشند، اما همسرشان اصلا بار مسئوليت بيشتري را احساس نمي‌كند و اين تغيير و تحولات جديد زندگي هيچ گونه مزاحمتي براي او ندارد.

اين وضعيت باعث مي‌شود احساس تنفرشان بيشتر شود و گاه براي چند لحظه هم نتوانند همسرشان را تحمل كنند. از طرفي مادرها يك طرز فكر ديگر هم دارند. آنها فكر مي‌كنند از نشانه‌هاي عشق بي‌دريغ به فرزندشان اين است كه فرصت تفريح و استراحت را از خودشان بگيرند و خود را بي‌وقفه نثار او كنند. فكر اينكه شما بايد خودتان تمام اينكارها را به تنهايي انجام دهيد، خشم‌تان را افزايش مي‌دهد.

اگر مدت طولاني از تولد فرزندتان گذشته است و شما همچنان از همسرتان احساس تنفر مي‌كنيد، بايد در ريشه‌هاي اين احساس جست‌وجو و دقت بيشتري كنيد تا علت واقعي آن‌را دريابيد. در واقع مشكل اصلي شما در خودتان است. گاه همه چيز مثل هميشه خوب و منظم است، ولي باز هم خانم از همسرش احساس نفرت دارد. در اين گونه مواقع بايد وضعيت رواني و هورموني او بررسي شود.

بهتر است ابتدا از خودتان اين سوالات را بپرسيد؟
آيا به اندازه كافي مي‌خوابيد؟ داشتن يك خواب شبانه و كافي ضروري است. اگر مراقبت از نوزاد تازه متولد شده شما مانع از آن مي‌شود كه شب‌ها خوب و راحت بخوابيد، كمبود خواب‌تان را روزها جبران كنيد. از اطرافيان خود كمك بگيريد تا روزها مدت كوتاهي از فرزندتان مراقبت كنند و شما با خيالي آسوده استراحت كنيد.

آيا به اندازه كافي آب مي‌نوشيد؟ چه باور كنيد و چه نكنيد، كم آبي بدن نه تنها باعث افزايش زود رنجي مي‌شود، بلكه ميزان استرس‌ها و نگراني‌ها را نيز بيشتر مي‌كند. در دوران شيردهي حتما بايد هر روز هشت ليوان آب بنوشيد و در واقع نوشيدن آب را به يك عادت دائمي تبديل كنيد.

تغذيه شما چگونه است؟ حتي اگر باردار نيستيد، باز هم به هر آنچه كه داخل دهان‌تان مي‌گذاريد، اهميت دهيد. بدن شما نياز به دريافت پروتئين و كلسيم كافي دارد. برخي از غذاها  باعث مي‌شوند در طول روز كمتر دچار ضعف و خستگي شويد. كمي بادام و آجيل و يكي دو ليوان شير، به شما انرژي كافي مي‌رساند.

آيا به اندازه كافي به خودتان توجه مي‌كنيد؟ سعي كنيد دست كم هفته‌اي يك‌بار آن كاري را كه دوست داريد، انجام دهيد. به ديدن دوستان‌تان برويد، به موها و ناخن‌هايتان رسيدگي كنيد و …

آيا به اندازه كافي با همسرتان حرف مي‌زنيد؟ از اينكه گاهي اوقات همسرتان را در اتاق تنها بگذاريد و به اتاق ديگري برويد، نترسيد. البته بايد او از علت اين‌كار شما مطلع باشد. درهاي رابطه را به طور كامل نبنديد و او را در تاريكي و ابهام اينكه چرا به ناگاه چنين رفتاري از شما سرزد، نگذاريد. به او بگوييد كه از چه چيزي ناراحت هستيد و چه چيزي آزارتان مي‌دهد. اين كار باعث مي‌شود خشم خود را تا حد انفجار در خودتان سركوب نكنيد.

برخي از تغييرات رفتاري در خانم‌ها

بعد از تولد فرزند، بسياري از خانم‌ها دچار نوسانات اخلاقي مي‌شوند، به اين معنا كه يك لحظه شادند و لحظه‌اي بعد شروع به گريستن مي‌كنند. اين تغييرات رفتاري بسيار طبيعي است و معمولا در روزهاي آينده برطرف مي‌شود؛ اما برخي از خانم‌ها با علائم جدي‌تر و شديدتر روبه‌رو هستند كه به سختي نيز از اين شرايط رها مي‌شوند.

اين تغييرات گاه تاثير زيادي در كيفيت زندگي افراد مي‌گذارد و علائمي كه دارند، به قرار زير است:

احساس غمگيني زياد (البته ممكن است فقط گاهي اوقات به سراغ‌شان بيايد)  گريه كردن‌هاي مداوم   احساس بي‌قراري، زود رنجي و نگراني   بي‌علاقگي و بي‌ميلي به زندگي

از دست دادن اشتها   كمبود انرژي و انگيزه براي انجام يك كار   مشكلات مربوط به خواب

احساس كم ارزشي و درماندگي   افزايش يا كاهش بي‌دليل وزن   كاهش علاقه به فرزند تازه متولد شده و بي‌توجهي به او علت اصلي اينكه چرا خانم‌ها بعد از زايمان دچار چنين تغييرات رفتاري مي‌شوند، مشخص نيست؛ اما تغييرات هورموني دوران بارداري و توليد برخي مواد شيميايي و تاثير آنها روي مغز مي‌تواند از مهم‌ترين علل باشد.

احساس افسردگي به اين معنا نيست كه شما انسان بدي هستيد يا اينكه كار اشتباهي انجام داده‌ايد. به مادران عزيز توصيه مي‌شود كه صبر و تحمل خود را در اين دوران كمي افزايش دهند و بدانند كه افراد زيادي وضعيت مشابه آنها را دارند.

تغييرات را راحت‌تر تحمل كنيد

كسي را براي صحبت كردن بيابيد و احساسات خود را با او در ميان بگذاريد.  از كسي كه مي‌تواند براي لحظاتي از نوزادتان مراقبت كند، كمك بگيريد تا وقت بيشتري براي استراحت كردن داشته باشيد.  زماني را به خودتان و انجام كاري كه دوست داريد، اختصاص دهيد. حتي 15 دقيقه در روز نيز كافي است. مثلا 15 دقيقه ورزش كنيد يا كتاب بخوانيد.  يك دفترچه خاطرات تهيه كنيد و احساسات خود را هر روز در آن بنويسيد بعد از نوشتن هر بار احساس راحتي و سبكي بيشتري خواهيد كرد.

نيازي نيست كه يك مادر فوق‌العاده باشيد. چيزي كه فرزندتان نياز دارد، يك مادر است. در مورد خودتان و توانايي‌هاي‌تان صادق باشيد و انتظار بيش از حد از خود نداشته باشيد. براي انجام درست برخي كارها با ديگران نيز مشورت كنيد.

همواره جمعي و افرادي را داشته باشيد كه حاضر هستند شما را حمايت كنند و احساسات خود را با آنها در ميان بگذاريد و از تجربيات آنها استفاده كنيد.

منبع: زندگی آنلاین

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.