رشد نوزاد

رشد حسی کودک شما-لمس

رشد حسی کودک شما-لمس

رشد حسی کودک شما-لمس

لامسه یکی از حواس مهم کودک شماست. لمس نقش مهمی در پیوند با کودک شما دارد. همچنین به کودک شما کمک می کند تا با نیازها و خواسته های خود ارتباط برقرار کند، با افراد دیگر ارتباط برقرار کند و محیط خود را کشف کند.

حس لامسه کودک من چگونه رشد می کند؟

حس لامسه کودک شما در رحم شروع به رشد می کند و در طول سال اول به رشد خود ادامه می دهد.(رشد نوزاد)

Bebeginizin duyusal gelisimi dokunma 2 - رشد حسی کودک شما-لمس

نوزاد تازه متولد شده

وقتی کودک شما به دنیا می آید، پوست او بسیار حساس است. نواحی حساس و حساس بدن او به لمس عبارتند از: دهان، گونه ها، صورت، دست ها، شکم و کف پا.(رویش حسی کودک شما-لمس)

برای یک نوزاد تازه متولد شده، تماس پوست به پوست بخش مهمی از پیوند و ارتباط کودک با مادرش است. شما می توانید با لمس پوست کودک خود را آرام کنید. علاوه بر این، کودک شما ممکن است به لمس شما با پوست او با رفلکس گرفتن پاسخ دهد.

اگر دست کودکتان را طوری بچرخانید که کف دستش رو به بالا باشد و کف دست او را نوازش کنید، انگشت شما را می گیرد. به همین ترتیب، اگر یک شی را در کف دست او قرار دهید، او آن شی را به همین ترتیب نگه می دارد. بسیاری از این نوع رفلکس های نوزاد با رشد کودک شما ناپدید می شوند.

دهان کودک شما نیز بسیار حساس است. کودک شما همچنین از دهان خود به عنوان روشی متفاوت برای یادگیری و کاوش استفاده می کند.(نوزاد)

هنگامی که به آرامی گونه کودک خود را لمس می کنید، او با چرخاندن سر و استفاده از دهان برای کشف لمس شما به لمس شما پاسخ می دهد.

Bebeginizin duyusal gelisimi dokunma 3 - رشد حسی کودک شما-لمس

1 ماه

در ماه اول، دست های کودک شما معمولا بسته و مشتی شکل خواهد بود. با این حال، زمانی که دستان او باز هستند، خوشحال می شود که انگشت شما را در کف دست خود احساس کند و انگشت شما را بگیرد.(رشد حسی کودک شما-لمس)

2.-3. ماه

کودک شما دوست دارد که او را در آغوش بگیرید و لمس کنید. او ممکن است با گرفتن انگشتان شما با لمس دوستانه به شما پاسخ دهد. زبان، لب ها و دهان کودک شما نرم و حساس است و زمانی که اسباب بازی نرمی را می جود و گاز می گیرد، سعی می کند از دهان خود برای احساس و کشف بافت و سطح اسباب بازی استفاده کند.

کودک شما نمی تواند اشیا را بگیرد و خودش آنها را بردارد، اما از اینکه اشیاء مختلف به او داده می شود خوشحال است. می تواند تفاوت بین اقلام سخت و نرم را تشخیص دهد.

4 ماه

با رشد و قوی شدن ماهیچه های کودک، او شروع به دست زدن و لمس اشیا (به خصوص عضلات بازوها و دستانش) می کند.

5 ماه

کودک شما اکنون می تواند با گرفتن اشیاء با دو دست آنها را بلند کرده و حرکت دهد، اما همچنان از دهان خود برای احساس بافت و سطوح آنها استفاده می کند.

کودک شما به احتمال زیاد از احساس بودن در آب خوشحال خواهد شد و به همین ترتیب پاشیدن آب در حین حمام کردن او را بسیار خوشحال می کند.

6 ماه

حس لامسه کودک شما در حال رشد است. او اغلب اجسام را از یک دست به دست دیگر منتقل می کند، زیرا یاد می گیرد که اشیا را با هر دو دست دراز کند و آنها را بگیرد. او از اسباب بازی هایی که می تواند لمس کند و با آنها تعامل داشته باشد لذت می برد. می‌توانید با دادن اسباب‌بازی‌هایی که در هنگام لمس کردن صداهایی تولید می‌کنند، کودکتان را تشویق کنید.

Bebeginizin duyusal gelisimi dokunma 4 - رشد حسی کودک شما-لمس

ماه 7تا8

آگاهی مسطح کودک شما در حال رشد است. در کنار حس لامسه می تواند اجسام مسطح و سه بعدی را تشخیص دهد. کودک شما از لمس کردن یا نگه داشتن اسباب بازی هایی که خم یا خم شده و دسته دارند خوشحال خواهد شد.

ممکن است کودک شما شروع به خزیدن کرده باشد. می توانید اشیاء بیشتری را به کودک خود بدهید تا لمس کند و کشف کند.

ماه9تا10

کودک شما که شروع به خزیدن کرده است، بسیار فعال تر از قبل است و متوجه می شود که اشیاء بیشتری در اطراف وجود دارد که باید آنها را لمس کند.

11-12 ماه

در سن یک سالگی، کودک شما شروع به کشف و درک انواع بافت ها از جمله سخت، نرم، سرد، مرطوب، چسبنده و تیز می کند. او اکنون به جای دهان از دستان خود برای معاینه و احساس اشیا استفاده می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.