جلوگیری بعد از زایمان, نوزاد

شير کافي به نوزادم می دهم؟

miilk - شير کافي به نوزادم می دهم؟

در سراسر جهان تقريبا 40 درصد مادران به نوزاد خود شير مي دهند و مسئولان بخش سلامت در سراسر دنيا، به علت خواص غذايي که شير مادر دارد، مادران را به اين امر تشويق مي کنند. با اين حال اغلب مادران به ويژه آن دسته که تازه صاحب فرزند شده اند همواره اين دغدغه را دارند که آيا نوزادشان شير کافي دريافت مي کند يا نه. زيرا نوزادي که از شير مادر تغذيه مي شود، ميزان غذاي دريافتي اش مشخص نيست. اما برخي علايم، دريافت کافي يا ناکافي شير مادر را مشخص مي کند.

بالا رفتن وزن کودک
بالا رفتن وزن کودک مي تواند يکي از بهترين نشانه هاي کافي بودن ميزان شير باشد. توجه کنيد طي چند روز اول، نوزاد حدود 10 درصد وزني که هنگام تولد داشته است، را از دست مي دهد که به ميزان شير مصرفي وي ارتباطي ندارد؛ اما به تدريج طي 2 تا 3 هفته اول وزن اضافه مي کند. اگر اضافه وزن ثابت و منظم باشد، مي توان از کافي بودن شيري که به نوزاد مي رسد مطمئن بود.

نوزاد هوشيار و فعال
طي 2 هفته اول، نوزاد بيشتر خواب است و در چند هفته اول هوشيار و فعال نيست. اما به تدريج واکنش نشان مي دهد اگرچه نوزاد بينايي قوي ندارد اما به صدا و لمس کردن، واکنش نشان مي دهد و نسبت به 2 هفته اول، هوشيارتر است. گريه و نق نق کردن او مي تواند نشانه رشد نوزاد باشد. نوزادي که دچار سوءتغذيه است، درزمان بيداري بي حال است و به اطراف خود واکنش نشان مي دهد. بنابراين هر 2 هفته ميزان هوشياري و فعاليت او را کنترل کنيد.

مدفوع و ادرار نوزاد
راه ديگر براي اطمينان يافتن از کافي بودن شير مادر براي نوزاد، بررسي ميزان ادرار و مدفوع کودک است. بدن نوزادي که به اندازه کافي شير دريافت نمي کند، تا حد ممکن مايعات را نگه مي دارد در نتيجه ميزان دفع کاهش پيدا مي کند. زرد يا سبز بودن رنگ مدفوع نبايد باعث نگراني شما شود؛ امري که بايد به آن توجه کنيد تکرر مدفوع است. به طور ميانگين نوزاد روزي 6 تا 8 عدد پوشک کثيف مي کند.

به دفعات شير مي خواهد
نوزاد تقريبا روزي 12 دفعه شير مي خواهد و زمان بين هر نوبت شير 90 دقيقه و گاهي هم 3 ساعت است. با بزرگ تر شدن نوزاد شب ها طولاني تر مي خوابد و نياز شيرخوردن او کمتر مي شود که امري عادي است.

قورت دادن هنگام شير خوردن
اگر دقت کنيد، متوجه قورت دادن شير توسط نوزاد خواهيد شد اگر شير شما کافي باشد نوزاد در هر مکيدن شير کافي دريافت مي کند.

حس سينه
زماني که نوزاد شير نخورده است، سينه سنگين تر است. اما پس از شير خوردن سبک تر مي شود.

کي بايد نگران کم شيري باشيد؟
– گريه هاي بيش از حد که براي مدت طولاني ادامه دارد و قابل کنترل نيست.

– به جاي سينه تلاش مي کند قسمت هاي ديگر را بمکد.

– بي حال است و از خود واکنشي نشان نمي دهد.

– مدفوع کم رنگ است يا اين که تعداد دفع کم است.

– خيلي کم ادرار مي کند و به طور غيرعادي ادرارش غليظ است.دهان کودک بسيار خشک و زير چشم وي گود افتاده است و پوست به طور غيرعادي خشک است.

منبع:سلامت نیوز

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.