هغته به هفته بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

قد و وزن نوزاد

در هفته بیست و دوم بارداری، قد کودک تقریباً 28-29 سانتی متر به اندازه یک پاپایا است. وزن آن تقریباً 430-450 گرم است.(هفته به هفته بارداری)

در هفته 22 بارداری، ریه‌های او به رشد خود ادامه می‌دهند و شروع به تولید پروتئین (سورفکتانت) می‌کنند که تنفس را پس از تولد ممکن می‌سازد.(حاملگی)

در هفته بیست و دوم بارداری، پوست نازک و صورتی کودک شما با لایه ای از ورنیکس پوشیده شده است. مقدار چربی زیر پوست شما همچنان در حال افزایش است. دو لایه پوستی متمایز وجود دارد: لایه سطحی (اپیدرم) و لایه عمیق (درم). پوست اپیدرمی که اسکار روی انگشتان دست، پا، کف دست و پا را تشکیل می‌دهد، به رشد خود ادامه می‌دهد. در لایه زیرین پوست مویرگ هایی وجود دارد. در بالای آن موهای ظریفی به نام لانوگو وجود دارد. لایه ورنیکس که سطح پوست را می پوشاند و قوامی به ضخامت خمیر دارد، تا زمان تولد کاهش می یابد. این لایه در نوزادان نارس هنوز ضخیم است و ممکن است در نوزادان دیررس بیشتر کاهش یابد.

اگرچه او در حال حاضر فقط طعم مایع آمنیوتیک را می چشد، اما حس چشایی او به اندازه کافی توسعه یافته است تا مزه هایی مانند تلخ، شیرین و ترش را حس کند. به همین دلیل، ممکن است تحت تاثیر عادات غذایی و طعم چیزی که می خورید قرار گیرد و واکنش نشان دهد. مثلا؛ اگر چیز شیرین بخورید، حرکات آنها افزایش می یابد. هر چیزی که می خورید از جفت عبور می کند. هر چه بیشتر سبزیجات، سالادها و میوه ها در دوران بارداری خود بخورید، احتمال اینکه کودک شما پس از تولد این غذاها را دوست داشته باشد و بخورد، بیشتر می شود.

واکنش ها فقط به طعم ها نیستند. او اکنون می تواند در حین گوش دادن به موسیقی بلند و متحرک، حرکات جهشی انجام دهد. بهترین کار این است که به او اجازه دهید به موسیقی کلاسیک آرامش بخش گوش دهد. این نوع موسیقی آهسته به کودک شما کمک می کند تا آرام تر شود. در هفته بیست و دوم، کودک می تواند صدای مادر و پدر خود را بشنود. اگر زیاد با او صحبت کنید، احتمال اینکه بعد از تولد صدای شما را تشخیص دهد، زیاد است.

در هفته 22 بارداری، ابروها، موها و ناخن ها با رشد کودک به شکل گیری ادامه می دهند.

هفته گذشته، استخوان های کودک شما شروع به تولید گلبول های قرمز خون کردند.

در حین تولید گلبول های قرمز، ماده ای به نام بیلی روبین نیز تولید می شود. این ماده از کبد فیلتر شده و از طریق ادرار دفع می شود. اگر این ماده هنوز در روز تولد در نوزاد دفع نشده باشد، ممکن است چند روز طول بکشد تا از بدن دفع شود. تجمع بیلی روبین باعث زردی بعد از تولد می شود. این وضعیت معمولاً با قرار دادن نوزاد در معرض نور خورشید و شیردهی و تغذیه فراوان اصلاح می شود.

حرکات نوزاد در هفته 22 بارداری

مادران آینده‌ای که هنوز حرکات کودک را حس نکرده‌اند، به احتمال زیاد در هفته بیست و دوم می‌توانند حرکات کودک را احساس کنند.

اگر کودک شما که در شکم شما فرو رفته است، بخواهد کمی دراز بکشد و بنشیند، احتمالاً آن را احساس خواهید کرد.

همانطور که کودک 22 هفته ای شما دست ها و پاهای خود را حرکت می دهد، ممکن است احساس بال زدن پروانه مانند در شکم خود داشته باشید. مادران باردار که زودتر حرکات را احساس کردند، ممکن است از این هفته کمی احساس قدرت کنند.

تصاویر سونوگرافی(هفته22 حاملگی)

week22 1 - هفته بیست و دوم بارداری

در تصاویر سونوگرافی هفته 22 بارداری، گاهی می توانید نوزاد خود را در حالت خواب و گاهی در حال حرکت ببینید. به حالات چهره اش ادامه می دهد. در طول سونوگرافی، او ممکن است گریم کند، لبخند بزند یا نگاهی عصبانی به شما نشان دهد. او ممکن است با قرار دادن دست روی چانه به شما سلام کند. او می تواند خمیازه بکشد و زبانش را بیرون بیاورد.

یک نوزاد 22 هفته ای می تواند در تصویر اولتراسوند دهان خود را باز و بسته کند. همچنین با حرکات باز و بسته شدن دهان که برای بلع مایع آمنیوتیک انجام می دهد، ماهیچه های فک را تقویت می کند. بدین ترتیب پس از تولد این ماهیچه ها تقویت شده و آماده مکیدن شیر مادر خواهند شد.

ممکن است در طول معاینه ضربان قلب قوی کودک خود را بشنوید.

تغییرات در بدن مادر(هفته بیست و دوم بارداری)

رحم شما به رشد خود ادامه می دهد و تا سطح ناف شما بالا می رود. ارتفاع فوندوس (بالای رحم) در هفته بیست و دوم تقریباً 22 سانتی متر بود.

اکنون موها و ناخن های شما به دلیل هورمون های بارداری و افزایش گردش خون سریعتر رشد می کنند. از آنجایی که اکثر مادران باردار ریزش مو را تجربه نمی کنند، موهایشان ضخیم تر می شود. موهایی که نمی ریزند احتمالا بعد از تولد شروع به ریزش می کنند. اگر بعد از تولد دچار ریزش مو شدید، نگران نباشید. در عرض چند سال ساختار و تراکم موهای شما به حالت قبلی خود باز می گردد.

رشد مو نیز ممکن است در برخی از مادران باردار در دوران بارداری رخ دهد. از محصولات شیمیایی برای رشد مو استفاده نکنید، زیرا می توانند از پوست شما جذب شده و از طریق خون به کودک منتقل شوند. استفاده از موچین و تیغ ایده آل است. از آنجایی که در دوران بارداری دچار مشکلاتی در تغییرات رنگ پوست خود شده اید. استفاده از موم یا موم معمولی برای تمیز کردن مو توصیه نمی شود. به خصوص از آنجایی که موم به صورت گرم استفاده می شود، می تواند باعث ایجاد لکه های دائمی بر روی سطح پوست شود که در حال حاضر به دلیل بارداری حساس است. به ویژه توصیه می شود که افرادی که پوست حساسی دارند، هرگز روی صورت خود واکس نزنند، حتی در دوره های عادی.

مواردی که باید به آن توجه کرد

با پیشرفت بارداری، علائم کشش و خشکی ممکن است همراه با احساس تنش در ناحیه شکم شما ایجاد شود. می توانید هر روز ناحیه شکم خود را با روغن های طبیعی مانند روغن بادام، کره کاکائو یا روغن نارگیل یا با مخلوط روغن های به دست آمده از آنها مرطوب کنید.

سعی کنید در دوران بارداری تا حد امکان استرس نداشته باشید. متأسفانه استرس می تواند باعث ایجاد شرایط نامطلوب از جمله زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد در نوزاد شود. یکی از بهترین راه ها برای کاهش استرس، ورزش منظم برای آرامش است.

هنگام ورزش در دوران بارداری باید به نکات زیر توجه کنید:

– ورزش خود را به آرامی و با حرکات گرم کردن شروع کنید

– در حین تمرین زیاد شتاب نگیرید. تمرین را به آرامی تمام کنید. مادران آینده‌ای که قبل از بارداری ورزش نمی‌کردند باید زمان ورزش را به 20 تا 30 دقیقه محدود کنند. کسانی که قبل از بارداری ورزش می کردند می توانند با تایید پزشک خود کمی بیشتر ورزش کنند.

– تمرینات را به طور منظم و در زمان معین انجام دهید

– هنگام ورزش لباس راحت، منعطف و نازک بپوشید.

– بعد از ورزش آب فراوان بنوشید

– از انجام حرکاتی که بیش از حد به خودتان فشار می آورد، خودداری کنید. زمانی که احساس استرس می کنید استراحت کنید،

– ورزش را با معده خالی شروع نکنید. در غیر این صورت، قند خون شما کاهش می یابد و ممکن است احساس ضعف کنید،

– محیطی که در آن ورزش می کنید خنک نگه دارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.