هغته به هفته بارداری

هفته سی بارداری

هفته سی بارداری

هفته سی بارداری

قد و وزن نوزاد

در هفته سی ام بارداری قد نوزاد تقریباً 40-41 سانتی متر به اندازه یک کلم است. وزن آن تقریباً 1400 گرم است.(هفته به هفته برداری)

با شروع شمارش معکوس برای تولد، احساس بی قراری می کنید. بنابراین، شما هر دو بسیار هیجان زده هستید و کودک شما بسیار فعال است…

در اینجا رشد نوزاد در هفته 30 بارداری است…

چرخه خواب و بیداری کودک شما اکنون مرتب است. در این هفته ها زمان خواب بین نیم ساعت تا 2 ساعت است.(حاملگی)

با شروع هفته 30 بارداری، کودک شما هر هفته حدود یک پوند وزن اضافه می کند.

با افزایش بافت چربی زیر پوست، موهای نازکی به نام لانوگو که به کنترل دمای کودک کمک می کند، همچنان به ریزش خود ادامه می دهند. وظیفه کنترل دما اکنون تا حد زیادی به بافت چربی تعلق دارد.

در هفته سی ام بارداری، حواس کودک شما بسیار رشد کرده است. می تواند بین صدای شما و همسرتان تمایز قائل شود. می تواند به سلیقه های مختلف و نورهای درخشانی که از شکم مادر منعکس می شود واکنش نشان دهد. اگر به آرامی از بالای شکم به کودک فشار بیاورید، ممکن است ابتدا خود را عقب بکشید و سپس فشار دهید. اگر همسرتان این کار را انجام دهد، اطمینان حاصل می کند که پیوند بین او و کودکش قبل از تولد شروع می شود.

امروزه او می تواند از فاصله نزدیک ببیند. 20-30 روز بعد از تولد به همین ترتیب ادامه خواهد داشت.

در هفته سی ام بارداری، مغز خون وظیفه خون سازی از کبد را بر عهده می گیرد.

کودک برای رشد استخوان ها، ماهیچه ها و سلول های خونی به کلسیم، پروتئین و آهن نیاز دارد. اگر به اندازه کافی از این مواد مغذی مصرف نکنید، آن را از ذخایر شما می گیرد.

در هفته سی ام بارداری، مغز کودک شما به اندازه یک نوزاد پس از تولد رشد می کند. با این حال، سلول های مغز به رشد خود ادامه می دهند. از نظر رشد سلول های مغزی، تولد نوزاد در کوتاه مدت یا نزدیک ترم مفید است.

اگرچه ممکن است حداقل چند هفته بیشتر از این که مجهز به تنفس بدون کمک در دنیای بیرون باشد، یک نوزاد 30 هفته ای حتی اگر نارس به دنیا بیاید، شانس بسیار بالایی برای زنده ماندن دارد.

جفت همچنان تمام اکسیژن و مواد مغذی لازم را برای نوزاد فراهم می کند. در هفته 30 بارداری، وزن جفت تقریباً 450 گرم است.

حرکات نوزاد در هفته 30 بارداری

کودک شما می خوابد و بیدار می شود و از سفر در شکم شما لذت می برد. در حالی که فکر می کنید او چند ساعتی است که اصلاً حرکت نکرده است، گویی راهی پیدا کرده است که با یک لگد کوچک اما سخت به شما بگوید «الان بیدارم».

از آنجایی که ماهیچه های کودک در هفته سی ام بسیار قوی می شوند، حرکات او نیز قوی تر می شود. اگرچه سرعت حرکات او نسبت به هفته های قبل کاهش یافته است، اما باز هم می تواند با مشت، لگد و حرکات کششی قوی به شما آسیب برساند. در واقع، برخی از شب ها ممکن است حرکات تند انجام دهد که شما را از خواب بیدار کند.

ممکن است کودک شما هر از چند گاهی سکسکه کند و بنابراین شما ممکن است جهش های کوچکی را در شکم خود احساس کنید. دلیل سکسکه این است که او مایع آمنیوتیک را در فواصل منظم می بلعد.

تصاویر سونوگرافی(هفته سی بارداری)

week30 1 - هفته سی بارداری

در تصاویر سونوگرافی هفته 30 بارداری، ممکن است کودک شما چاقتر به نظر برسد. حتی اگر فضا کم شده باشد، می توانید حرکات دست، بازو و سر را ببینید. او می تواند انگشت خود را بمکد. او می تواند چشمانش را باز و بسته کند.

در تصاویر نوزاد 30 هفته ای، می بینید که ممکن است سر او به سمت پایین برگردد. در واقع، در بسیاری از نوزادان، چرخش سر به پایین معمولاً بین هفته های 32 تا 36 رخ می دهد. برای نوزادانی که در هفته 36 سرشان را پایین نمی‌آورند، برخی از ماماها ممکن است تمرین‌هایی را برای حمایت از چرخش کودک توصیه کنند. تحقیقات نشان می دهد که نوزادان مادرانی که ترجیح می دهند هنگام استراحت به جای دراز کشیدن بنشینند، در 3 ماه گذشته بیشتر سرشان را پایین می آورند. قبل از تولد، 96 درصد از نوزادان سرشان به پایین است.

از جمله دلایل وضعیت بریچ نوزاد تا زمان تولد: جنین در آن هفته از همسالان خود کوچکتر است، مایع آمنیوتیک بیش از آنچه که باید باشد، و در کسانی که قبلا زایمان کرده اند، شلی در رحم وجود دارد. هیچ الزامی وجود ندارد که نوزادانی که بریچ دارند با سزارین متولد شوند. پزشک با تجربه در این زمینه همچنین می تواند در صورت عدم وجود شرایط پزشکی که ممکن است خطر زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد را ایجاد کند، زایمان طبیعی بریچ انجام دهد. تقریباً 50 درصد از زایمان های بریچ به طور طبیعی به دنیا می آیند.

حرکات نوزاد در هفته 30 بارداری

همانطور که بدن او شروع به افزایش چربی می کند، دفعات حرکات او کاهش می یابد و مانور دادن دشوار می شود.

یک نوزاد 30 هفته ای باید حداقل 10 بار در یک دوره دو ساعته حرکت کند. اگر برای مدت طولانی احساس حرکت نمی کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر به آرامی شکم خود را فشار دهید، کودک شما ممکن است با فشار دادن به نقطه ای که لمس می کنید پاسخ دهد. صحبت کردن با این بازیکن کوچک در حین انجام حرکات هل دادن متقابل او را آرام می کند و احساس خوشحالی در او ایجاد می کند.

تغییرات در بدن مادر(هفنه30حاملگی)

30 هفته چند ماه است؟ شما در ماه هفتم بارداری هستید.

تغییرات زیر ممکن است در هفته سی ام بارداری در مادر رخ دهد:

– گرفتگی بینی و گاهی خونریزی،

– ترشحات سفید رنگ واژن که به تدریج قوام آن افزایش می یابد.

– سوء هاضمه، رفلاکس، یبوست و هموروئید در معده،

– گرفتگی عضلات پا،

– واریس، سردرد،

– تنگی نفس،

– انقباضات براکستون هیکس (انقباضات کاذب)

– غیبت یا فراموشی

– اضطراب در مورد نوزاد و تولد،

– کابوس ها،

– اختلال در خواب و مشکل در به خواب رفتن.

در هفته سی ام بارداری، شیر غلیظ و زرد رنگ شما به نام آغوز شروع به تشکیل می کند و کودک به حالت سر به پایین حرکت می کند. این آمادگی بدن شما در برابر احتمال زایمان زودرس است.

مواردی که باید به آن توجه کرد(هفته سی بارداری)

مواردی که باید در هفته 30 بارداری در نظر بگیرید در اینجا آمده است…

در دوران بارداری، کودک شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از شما دریافت می کند. اگر به اندازه کافی غذا نخورید، ممکن است احساس خستگی و ضعف کنید زیرا کودک شما از ذخایر شما استفاده می کند. افزایش وزن شما در 3 ماه گذشته باید بین نیم تا 1 کیلوگرم در هفته باشد. این مقدار ممکن است در هفته های اخیر کاهش یابد. کالری دریافتی روزانه شما ممکن است در 3 ماه گذشته 600-800 کالری بیشتر از قبل از بارداری باشد. خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر در هفته های آخر برای شما مفید خواهد بود. به جای غذاهای شیرین و پر کالری باید غذاهایی با ارزش غذایی بالا انتخاب کنید. مصرف مایعات شما باید طبق معمول حداقل 8-10 لیوان در روز باشد.

برای تناسب اندام فقط توجه به تغذیه کافی نخواهد بود. باید تمریناتی را که تصمیم گرفتید با پزشک خود ادامه دهید. در هفته های آخر می توانید سرعت و مدت تمرینات را کاهش دهید. نباید از تمرینات کف لگن غافل شوید. برای این تمرین باید عضلات ناحیه واژن، مجرای ادرار و مقعد را سفت و شل کنید. برای هر فشار ده ثانیه صبر کنید. می توانید حرکت را 10 بار تکرار کنید و در این بین استراحت کنید. پس از انجام این کار، آن را به مدت 1 ثانیه و 10 بار محکم نگه دارید و رها کنید. بعد از این کار ماهیچه های واژن، مجرای ادرار و مقعد را سفت و آزاد کنید. می توانید این تمرین را در حین ادرار نیز انجام دهید. ادرار خود را نگه دارید و آن را رها کنید. سپس ادرار کنید.

انجام منظم تمرینات کف لگن، احتمال بی اختیاری ادرار در هنگام سرفه و عطسه پس از تولد را کاهش می دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.