تغذیه نوزاد, نوزاد

تن ماهی برای نوزادان، از چه سنی؟

baby eat - تن ماهی برای نوزادان، از چه سنی؟

تن ماهی به خورد کودک تان ندهید

ماهی از ان دسته غذاهایی است که از ۱۱ ماهگی به کودکان می دهیم، البته اگر در خانواده سابقه حساسیت نداشته باشید، می توانید از هفت ماهگی، ماهی را به برنامه غذایی کودک تان اضافه کنید اما حواس تان باشد که ماهی را خودتان در خانه طبخ کنید تا هم با بوی خوش آن، اشتهای کودک تان را زیاد کرده و هم سالامت او را حفظ کنید.

تن ماهی دارای مواد افزودنی است که مصرف آن برای کودک زیر یک سال توصیه نمی شود پس بهتر است خودتان دست به کار شوید و ماهی تازه را در منزل برای فرزنداتان طبخ کنید. می توانید در طبخ ماهی، از روغن زیتون استفاده کنید که هیچ مشکلی ندارد.

ماهی ماده غذایی مفیدی است، اما تن ماهی به علت نمک زیاد و مواد نگهدارنده و ادویه های گوناگونی که در آن به کار رفته برای کودکان زیر یک سال مضر است و نباید مصرف شود. از طرفی تن ماهی شور است و نمک برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود.

عسل، فلج اش می کند!

عسل از آن دست غذاهایی است که مصرف ان برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود؛ درست است که از خواصی عسل زیاد شنیده اید و مصرف آن برای بدن مفید است اما این ماده حیاتی می تواند سلامت کودک شما را به خطر بیندازد و در برخی موارد باعث ایجاد بتولیسم شود.

برخی عسل ها که در شرایط استاندارد تولید نمی شوند احتمال ابتلای کودکان به این عفونت را ایجاد می کنند. بتولیسم نوعی بیماری عفونی است که باعث فلج عصبی می شود. برای شیرین کردن شیر و چای کودک ۱۱ ماهه تان از عسل استفاده نکنید و به بهانه طبیعی بودن ان، او را در معرضی بیماری قرار ندهید. شما می توانید بعد از یک سالگی با مشورت پزشک عسل های استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت را برای کودک تان در نظر بگیرید.

زرده تخم مرغ
زرده تخم مرغ از مواد غذایی مفیدی است که پزشکان توصیه می کنند از ۶ ماهگی آن را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید اما حساب سفیده تخم مرغ از زرده جداست و نباید قبل از یک سالگی به کودک تان بدهید. سفیده تخم مرغ حساسیت زاست و با مصرف آن ممکن است صورت کودک جوش بزند، دانه دانه شود و کهیر بزند، سرفه و خس خس سینه پیدا کند و مدفوعش هم شل شود یا در آن خون پیدا کند و دل درد هم بگیرد. با مصرف تخم مرغ ممکن است هم به علائم گوارشی و هم علائم تنفسی دچار شود.

اسفناج هموگلوبین اش را بالا میبرد
اسفناج هم از آن دست موادی است که باید از ۱۱ یا ۱۲ ماهگی مصرف شود اما قبل از ۱۱ ماهگی که هموگلوبین کودک را زیاد می کند، آهن موجود در اسفناج سه ظرفیتی است که با آهن معمولی متفاوت است. بامصرف آن ممکن است حالت دیالیز به کودک بدهد. حتی بعد از یک سالگی هم نباید در مصرف آن زیاده روی کرد و بیشتر از هفت های دو بار، اسفناج به خورد کودک ندهید.

میوه ها حساسیت زا هستند

توت فرنگی، شاه توت، انگور، خربزه و کیوی را زیر یک سال به کودک ندهید چون ممکن است حساسیت علائم پوستی یا گوارشی، شبیه آلرژی ایجاد کند. نگران رنگ و لعاب این میوهها نباشید و به بهانه هوس کردن کودک، زودتر از موعود به او میوه و مواد غذایی ندهید.

هرقدر هم که این مواد مفید باشند، اگر به موقع مصرف نشوند و کودک تان آمادگی کافی برای هضم آنها نداشته باشد، می تواند مشکلاتی را برای او ایجاد کند. میوه خوردن را با سیب، گلابی، هلو، هندوانه، موز و طالبی آغاز کنید، فقط حواستان به دانه ها باشد که آنها را از میوه جدا کنید. هویجراهم می توانید از ۶ ماهگی به سوپ کودک اضافه کنید.

با احتیاط سراغ شیر گاوبروید

اگر کودک از شیر مادر تغذیه می شود، بگذارید تا دو سالگی همچنان از شیر مادر تغذیه شود و تنها بعد از ۶ ماهگی فرنی را با شیر پاستوریزه، درست کنید و بعد از دو سالگی یک الی دو لیوان در روز به او شیر پاستوریزه بدهید، اما اگر کودک تان شیر خشک مصرفمی کند و محروم از شیر مادر است، بعد از یک سالگی شیر گاو پاستوریزه به او بدهید.

حواسی تان باشد که شیرخشاک را تنها تا یک سالگی استفاده کنید، شیر خشک هایی که سازندگان، آنها را برای کودک بالای یک سالی تولید می کنند، مناسب نیست. این شیر خشکها کودک تان راچاق می کنند. اگر کودک تان یک ساله شده و خوب وزن نمی گیرد، سعی نکنید با شیر خشک وزنش را بالا ببرید و با مراجعه به پزشک، علت اصلی کم وزنی اش را جستوجو کنید و دنبال دلیلشی باشید. ممکن است غذای کمکی کافی دریافت نکرده باشد یا شاید این کم وزنی علائم عفونت ادراری یا بیماری های دیگر باشد.

فندوق و بادام زمینی را حذف کنید
بادام زمینی و فندقی را هم فعلا به کودک ندهید که ممکن است برای کودکان زیر یک سال حساسیت ایجاد کند و تا دو سالگی صبر کنید. بعضی آجیل ها مثل پسته و بادام را قبل از هفت یا هشت ماهگی به کودک ندهید و بعد از هفت ماهگی، مغزیجات را پودر کنید. این دانه ها اگرچه مفید هستند اما نباید در مصرف آنها زیادهروی کنید. برای حریره بادام پنج عدد بادام استفاده کنید و تنها یک یا دو عدد گردو یا پسته را در روز پودر کنید و به کودک تان بدهید تا به سن دوسالگی برسد. برای کودکان دو ساله ۱۰ تا ۱۵ عدد در روز از این دانه ها مجاز است. بهتر است نوع بی نمک و خام آنها را خریداری کنید.

کله پاچه نپزید
برای اینکه کودک تان چاق شود، او را به کله پزی نبرید و خوراک مغز و زبان برای او آماده نکنید. این مواد خوراکی فایدهای برای کودک تان ندارد و چربی زیادش برای او مفید نیست. این قانون کلی را در نظر بگیرید که غذاهای پرچرب، شیرین و شور برای شما مضر است. تنها از گوشت سینه مرغ و ماهی استفاده کنید. اگر حساسیت نداشت گوشت گاو و گوسفندی را هم به برنامه غذایی او اضافه کنید. به طور دقیق، از هفته دوم سوپش را با گوشت سینه مرغ طبخ کنید که میزان حساسیت به ان کمتر است و درهفته های بعد، گوشت قرمز را به آن اضافه کنید.

با نمک، مزه دار نکنید
اگر کودک تان بد غذاست، ظرف شکر و نمک را در غذایش خالی نکنید و با مواد دیگری مثل آبلیمو یا ادویه هایی مثل زردچوبه و آویشن طعم غذا را عوض کنید. نگران حساسیت زا بودن این ادویه ها نباشید، می توانید حتی قبل از یک سالگی هم از این ادویه ها استفاده کنید. تنها ادویه های تند است که برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

یک قلوپ چای هم ندهید چای مانع جذب آهن میشود، به همین دلیل از همان کودکی چای را از او دور کنید و نگذارید از این نوشیدنی استفاده کند. قهوه هم بأعث بیقراری زیاد کودکس یک ساله می شود و بهتر است استفاده نشود. برای آرام کردن کودک هم گل گاو زبان به او ندهید. و اگر بی قرار است دنبال دمنوش آرام بخش نگردید و دنبال علت اصلی آن باشید و با پزشک مشورت کنید نعناع را در صورتی به او بدهید که نفخ داشت اما در مصرف آن زیاده روی نکنید.

منبع:لحظه نما

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.