خواب نوزاد, نوزاد

لیست پیشنهادهای مربوط به خواب نوزاد

Good night baby sleep on basket - لیست پیشنهادهای مربوط به خواب نوزاد

در شش ماه اول، خواب و شب و روز کودک شما شکل می‌‌گیرد. البته گاهی وقت‌ها این روند، نامرتب پیش می‌رود. مطالبی که در ادامه می‌خوانید، پیشنهادهای ما برای کمک به اوست تا بتواند یک خواب خوب و عميق داشته باشد.

با چراغ خواب یا بدون چراغ خواب

در این سن، نوزاد از تاریکی نمی‌ترسد. البته ترسی وجود دارد که معمولا بین هشت تا 12 ماهگی در بعضی از کودکان به وجود می‌آید، اما نه برای همه آن‌ها و البته اين ترس، خیلی جای نگرانی ندارد. اگر هم در اتاقش چراغ خواب می‌گذارید، حتما یک نوع ظریف و کوچک با نور ملایم را انتخاب کنید.

همیشه رو به پشت

نوزاد شما باید در وسط تختخواب رو به پشت بخوابد و صورتش طوری قرار گیرد که آزادانه حرکت کند و به راحتی بتواند نفس بکشد.

نه بالش، نه ملحفه و نه پتو!

اگر آب دهان نوزاد شما در زمان خواب یا زمانی‌که شیر نمی‌خورد، زیاد بیرون می‌ریزد، یک پارچه نخی و نازک کوچک را که کنار او گذاشته‌اید، روی سرش قرار دهید؛ اما بالش‌ها، متکاها و بقیه چیزهایی را که ممکن است به او احساس خفگی بدهد، از او دور کنید. در فصل زمستان، خیلی او را نپوشانید.

سه ماه اول

تقریبا چهار تا هشت ماه زمان می‌خواهد تا نوزاد، شب و روز را متوجه شود. این موضوع، صبر شما را هم طلب می‌کند تا كودك، تفاوت ميان شب و روز را پیدا کند. البته می‌توانید به او در تشخیص شب و روز کمک کنید. او را با این جمله که وقت شیر خوردن است، بیدار نکنید. در طول خواب بعدازظهر، سکوت خیلی زیادی را در خانه حاکم نكرده و اتاقش را کاملا تاریک نکنید. هنگام شب نيز در تاریکی به او شیر بدهید و با صدای بسیار آهسته صحبت کنید.

سه تا شش ماهگی

در سه ماهگی، نوزاد می‌تواند ساعت درونی بدنش را با شبانه‌روز و 24 ساعت هماهنگ كرده و خوابش را شش تا هشت ساعت تنظيم کند؛ اما این به آن معنی نیست که او تمام طول شب را می‌خوابد. بيش‌تر کودکان، تا پنج، شش ماهگی، خواب مرتب ندارند.

از چهار ماهگی، برای ساعت‌هاي خوابش، وعده‌های غذایی‌اش، زمان بازی و گردش او، برنامه‌ریزی داشته باشید. در طول روز، برنامه‌هایی را بگذارید که او متوجه شود باید در آن زمان‌ها بیدار بماند.

برای خواباندن نوزادتان، برای او قصه تعریف کنید. به او اطمینان بدهید که جایی نمی‌روید و از او بخواهید که چشمانش را ببندد.

اتاق

نوزاد شما باید اتاق داشته باشد یا اتاقش با خواهر و برادرش مشترک باشد. اتاق شما، حریم خصوصی شماست و او باید یاد بگیرد به آن‌جا احترام بگذارد؛ اما اگر شما دلواپس هستید، می‌توانید تختخوابش را در اتاق خودتان بگذارید. نزدیک بودن به والدین، به نوزاد اطمینان و آرامش می‌دهد. تا زمانی‌که نوزاد شب‌ها شیر می‌خورد، نزديك بودن او، كار را برای شما هم راحت‌تر مي‌كند.

دمای مناسب

داخل خانه معمولا بیش از حد گرم است، اما دمای اتاقی که فرزند شما آن‌جا می‌خوابد، نباید از 18 درجه سانتي‌گراد بالاتر رود، بنابراین حواستان به دماسنج باشد!

فقط یک عروسک در تخت

تختخواب او را با اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها شلوغ نکنید. فقط یک عروسک کافی است. این عروسک نباید خیلی بزرگ باشد و بايد در گوشه تخت او قرار بگیرد. دقت کنید که عروسک، زیاد نزدیک صورتش نباشد.

 یک تخت راحت

تختخواب‌های قابل تنظیم، موقعیت خاصی را برای شیرخوار فراهم می‌کند. نرده‌های اطراف تخت باید بسته و کاملا اندازه خود تخت باشد.

منبع:شهرزاد

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.