هغته به هفته بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری

قد و وزن نوزاد

در هفته بیست و هشتم بارداری قد نوزاد تقریباً 38-39 سانتی متر به اندازه یک بادمجان است. وزن آن تقریباً 1000 گرم است.(هفته به هفته بارداری)

تبریک می گویم! شما وارد 3 ماه گذشته شده اید.(حاملگی)

در هفته بیست و هشتم بارداری، بینایی کودک شما قبلاً رشد کرده است. او می تواند چشمان خود را حرکت دهد. همچنین می تواند پلک های خود را باز و بسته کند. همه نوزادان در بدو تولد چشم آبی دارند. و رنگ چشم 1 ماه پس از تولد ظاهر می شود. در برخی از نوزادان، رنگ چشم ممکن است بین 6 ماهگی تا یک سالگی تغییر کند.

در هفته بیست و هشتم بارداری، تجمع چربی زیر پوست در نوزاد شروع به تسریع می کند. تا زمان تولد، چربی زیر پوست افزایش می یابد و کودک شما بسیار زیبا می شود. در عین حال، اطراف اندام های شما نیز چاق می شود.

در هفته 28 بارداری، سیستم بدن نوزاد به طرز شگفت انگیزی کار می کند. رشد ریه ها، که به او اجازه می دهد در دنیای بیرون نفس بکشد، تقریباً کامل شده است. در صورت زایمان زودرس، نوزادان پس از این هفته حتی با کمک پزشکی شانس زنده ماندن دارند.

از آنجایی که سلول‌های مغز تا زمان تولد به رشد خود ادامه می‌دهند، تولد نوزاد در کوتاه‌مدت یا نزدیک‌تر مفید است. از آنجایی که اتصال مغز به پایانه های عصبی کامل است، حواس آنها بسیار خوب کار می کنند. به همین دلیل، حرکات آنها اکنون بسیار آگاهانه تر است.

کودک 26 هفته ای اکنون می تواند صداها را تشخیص دهد. صدای شما و همسرتان را به خوبی تشخیص می دهد.

حس چشایی او نیز بسیار بهبود یافته است. وقتی چیزی شیرین مانند شکلات می خورید، آن را حس می کند و یک حرکت پرش انجام می دهد.

در هفته بیست و هشتم بارداری، جفت به رشد خود ادامه می دهد تا انرژی و اکسیژن را برای کودک در حال رشد شما فراهم کند. وزن آن در این هفته تقریباً 400 گرم است.

حرکات نوزاد هفته 28 بارداری(هفته بیست و هشتم بارداری)

کودک شما در 3 تا 4 هفته گذشته فعال ترین روزهای سفر خود را در رحم خود تجربه کرده است. با این حال، با افزایش وزن و رشد، فضای او باریکتر می شود. به همین دلیل، این هفته آخرین هفته از آن دوره بسیار فعال است.

در هفته بیست و هشتم بارداری، کودک در حین تنفس به سکسکه ادامه می دهد و شما این سکسکه ها را به صورت پرش های ریز ریتمیک احساس می کنید. از آنجایی که شریک زندگی شما اکنون می تواند به راحتی حرکات کودک شما را احساس کند، می توانید این پرش های کوچک را با هم دنبال کنید.

تصویر سونوگرافی

week28 1 - هفته بیست و هشتم بارداری

در تصاویر سونوگرافی هفته 28 بارداری مشاهده می شود که سر نوزاد شروع به قرار دادن خود به سمت پایین می کند. بدن او بسیار متناسب است.

از آنجایی که یکی از چیزهایی که او هنوز هم بیشترین لذت را دارد مکیدن انگشت شست و نگه داشتن بند ناف است، می توانید یکی از این حرکات را در تصویر سونوگرافی 28 هفته ای مشاهده کنید.

بند ناف ممکن است دور گردن پیچیده شود. این باور که در دوران بارداری نوزادان بند ناف را به دور گردن خود بپیچند، در جامعه ما رایج است. با این حال، زمانی که نوزادان فعال هستند، این طبیعی است که بند ناف چندین بار دور گردن پیچیده شود. نمی توان با اطمینان گفت که این وضعیت مانع از زایمان طبیعی می شود، در واقع معمولاً مانع از آن نمی شود. خوب، آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا طناب های نوزادان اینقدر بلند است؟ در انسان طول بند ناف به اندازه ای است که مادر بتواند نوزاد خود را بعد از تولد در آغوش بگیرد.

تغییرات در بدن مادر(هفته 28حاملگی)

28 هفته چند ماه است؟ شما در ابتدای ماه هفتم بارداری خود هستید و در سه ماهه آخر بارداری هستید. (سه ماهه سوم)

شکم شما در 3 ماه گذشته بسیار رشد خواهد کرد. ممکن است به دلیل این رشد با مشکلاتی مواجه شوید. در اینجا تغییرات مادر در هفته 28 بارداری آمده است:

– احساس خستگی

– گرفتگی عضلات پا،

– تورم خفیف در دست، پا و مچ پا،

– درد کمر و کمر

– سردرد و سرگیجه،

– تنگی نفس،

– ترشح گاه به گاه شیر از سینه های در حال رشد

– انقباضات کاذب نامنظم (انقباضات برکستون هیکس)

– واریس در پاها،

– اختلال در خواب و مشکل در به خواب رفتن.

مواردی که باید به آن توجه کرد(هفته بیست و هشتم بارداری)

نگرانی شما در مورد تولد ممکن است در 3 ماه گذشته افزایش یابد. جراحی سزارین که در صورت نیاز پزشکی حتما باید انجام شود برای برخی از مادران و برخی پزشکان به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما به عنوان یک گزینه زایمان محسوب می شود. ترکیه در بین کشورهایی که بیشترین میزان سزارین را دارند رتبه دوم جهان و اولین در اروپا شده است. دلایل این وضعیت را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

– ترس مادران باردار از تولد… داستان های منفی تولدی که از اطرافیانشان می شنوند و روایت منفی داستان های تولد خودشان از مهم ترین دلایل ترس از تولد است. از آنجایی که این وضعیت یک اثر هیپنوتیزمی منفی ایجاد می کند، مادران باردار و حتی پدران ممکن است از زایمان طبیعی بترسند.

– مادران باردار اطلاعاتی در مورد تولد ندارند و مطالعات کافی در مورد این موضوع در جامعه ما وجود ندارد. علاوه بر این، برخی از پزشکان مادران باردار را به درستی راهنمایی نمی کنند.

– مادران باردار برای یادگیری در مورد تولد تلاش نمی کنند و در آموزش آمادگی زایمان شرکت نمی کنند (در کشورهایی که نرخ تولد طبیعی بالاست، مادران باردار قطعا در دوره های آمادگی زایمان شرکت می کنند).

– پزشکان تجربه زایمان طبیعی را ندارند و به ماماهایی که هدف آنها از این حرفه زایمان است فرصتی نمی دهند (در حالی که پزشکان بهداشت زنان آموزش می بینند که در صورت آسیب شناسی در هنگام تولد در طول تخصص خود چه باید بکنند، ماماها دریافت می کنند. چهار سال آموزش در هنگام تحویل)،

– پزشکان تصور می کنند که مجبور کردن مادران باردار که آمادگی زایمان را نداشته اند و از زایمان می ترسند، غیرضروری است و به همین دلیل به سزارین روی می آورند.

– تیم های زایمان روش های تسکین درد غیردارویی را نمی شناسند و به همین دلیل به روش های دارویی متوسل می شوند. متأسفانه، این می تواند ماهیت زایمان را مختل کند و نتیجه آن سزارین شود.

– پزشکان خود را در مورد تولد بهبود نداده اند. این وضعیت باعث می شود که زایمان به سزارین ختم شود یا مادر باردار زایمان را چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی به شکلی آسیب زا تجربه کند.

– موارد مرتبط با زایمان در کشور ما و همچنین در سراسر جهان در سال های اخیر افزایش یافته است و پزشکان نمی خواهند خود را در معرض خطر قرار دهند (در حالی که نسبت خطر بین زایمان سزارین و زایمان طبیعی یکسان است)

زایمان یک عمل طبیعی است که بسیاری از زنان می توانند بدون دارو انجام دهند. با توجه به تمام دلایل فوق، نکته مهم این است که مادر باردار تجربه زایمان آسیب زا نداشته باشد. هم مادران، هم پزشکان و هم ماماها باید بیشترین هدف را داشته باشند. به همین دلیل اولین کاری که مادران باردار که خواهان زایمان طبیعی هستند باید انجام دهند این است که آموزش های آمادگی زایمان را دریافت کنند. پزشکان و ماماها نیز باید مادران باردار را به این دوره ها هدایت کنند. نکته مهم دیگر این است که مادران باردار یا باید پزشکی را انتخاب کنند که روش‌های زایمان طبیعی را می‌داند و میزان زایمان طبیعی بالایی دارد یا پزشکی که بتواند به راحتی تمام ترجیحات خود را در حین زایمان درخواست و اجرا کند.

هنگام انتخاب دوره آمادگی برای زایمان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

امروزه دوره های آمادگی زایمان در بیمارستان های دولتی و خصوصی برگزار می شود. در این دوره ها، اطلاعاتی در مورد روند بارداری، تولد و پس از زایمان ارائه می شود. با این حال، درست مانند نمونه هایی که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد، در کشور ما دوره هایی که فقط آموزش متمرکز بر تولد ارائه می کنند شروع به افزایش کرده است. دوره های متمرکز بر تولد، مادران و پدران باردار را هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی برای زایمان آماده می کند. هدف از برگزاری چنین دوره هایی این است که زوجین بر ترس خود از تولد غلبه کنند و برای زایمان احساس آمادگی کنند.

در چه هفته ای باید در دوره های آمادگی زایمان شرکت کرد؟

عموماً والدین فکر می کنند که باید در 3 ماه گذشته در چنین دوره هایی شرکت کنند. با این حال، زوج ها می توانند از 14 هفته در این دوره ها شرکت کنند. هرچه مشارکت زودتر انجام شود، تمرکز ذهنی روی تولد زودتر اتفاق می افتد. در عین حال، مادران و پدران باردار می توانند آمادگی جسمی و روحی را برای زایمان آگاهانه تر در طول بارداری انجام دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.