خواب نوزاد

وحشت شبانه (پاراسومنیا) چیست؟

وحشت شبانه (پاراسومنیا) چیست؟

وحشت شبانه (پاراسومنیا) چیست؟

وحشت شبانه که به عنوان پاراسومنیا نیز شناخته می شود، یک اختلال خواب است. معمولاً در حدود 3-4 سالگی شروع می شود و می تواند تا نوجوانی ادامه یابد.

تفاوت بین وحشت شبانه و کابوس

خواب شامل 2 مرحله است: REM (محل رخ دادن رویاها) و غیر REM (گذر به خواب – خواب عمیق). در حالی که کابوس در مرحله REM رخ می دهد، وحشت خواب در مراحل 3 تا 4 در مرحله غیر REM رخ می دهد. در دوره گذار دیده می شود. (بنابراین به طور متوسط ​​بعد از 90 دقیقه)

وضعیتی که در مراحل اولیه دیده می‌شود می‌تواند بیشتر یک کابوس باشد.(خواب نوزاد)

در وحشت های شبانه، کودک به نظر بیدار می شود اما واقعا بیدار نیست. او بین خواب و بیداری گیر کرده است. آگاهی بسته است. وقتی صبح از خواب بیدار می شود، نمی تواند به یاد بیاورد که در طول شب چه اتفاقی افتاده است. حتی اگر فریاد زدن یا حرکت بیش از حد در آن لحظه ادامه داشت، اقدامات احتیاطی را انجام دهید و به او کمک کنید دوباره بخوابد بدون اینکه او را زیاد فشار دهید یا سعی کنید او را بیدار کنید. زیرا در هنگام وحشت های شبانه، کودک می تواند به طور خود به خود به خواب برود، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.(خواب)

با این حال، در یک کابوس، ممکن است به شما نیاز داشته باشد که او را آرام کنید.

اگر هر دو حالت به طور مکرر تکرار می شوند، توصیه می شود که به متخصص مراجعه کنید.(وحشت شبانه (پاراسومنیا) چیست؟)

برخی از بیماری های عصبی و روانی و ترس های شبانه بسیار شبیه به یکدیگر هستند. این تمایز باید ایجاد شود.

چه چیزی باعث وحشت شبانه می شود؟

این اختلال در خواب به دلایلی مانند بیماری های تب دار، داروهای مصرفی یا قرار گرفتن کودک در معرض استرس دوره ای است. تشنج ممکن است 2-3 دقیقه طول بکشد، یا ممکن است تا نیم ساعت طول بکشد تا آرام شود و دوباره به خواب برود.

علائم ترس از خواب

ضربان قلب و تنفس سریع است، ممکن است تعریق رخ دهد. او ممکن است بیدار به نظر برسد، بدنش ممکن است به طور غیرقابل کنترلی به اطراف کوبیده شود. ممکن است در رختخواب بنشیند و فریاد بزند

آنچه باید انجام شود؟

اول از همه، والدین باید آرامش خود را حفظ کنند، نکات ایمنی را در اطراف کودک رعایت کنند و کودک را بیدار نکنند. می توان کودک را با آرامش به رختخواب برد و جز رفتاری که ممکن است به او آسیب برساند، نباید او را مداخله کرد.

اقدامات احتیاطی که می توانید انجام دهید:

وقتی وحشت خواب رخ می دهد، به زمانی که به خواب رفتید و زمان شروع وحشت توجه کنید. هر زمانی که بعد از خواب اتفاق می افتد، او را مجبور کنید روز بعد 15 دقیقه قبل از آن ساعت از خواب بیدار شود، یا برای نوشیدن آب یا رفتن به توالت. بنابراین، شما تغییری در چرخه خواب ایجاد خواهید کرد. این کار را به مدت یک هفته ادامه دهید و اگر همچنان ادامه داشت با یک متخصص مغز و اعصاب/روانپزشک مشورت کنید.

اندازه‌گیری‌هایی مانند EEG و Polysomnography کاربردهایی هستند که برای مشاهده تغییر در امواج مغزی یا تنفس در صورت ترس از خواب انجام می‌شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.