بارداری, مشاوره برای بارداری

وضعیت های مناسب خواب در دوران بارداری

در دوران بارداری - وضعیت های مناسب خواب در دوران بارداری

سوالی که برای خیلی ها مطرح است نحوه ی صحیح خوابیدن در دوران بارداری است. بعضی ها طبق عادات قدیمی روی شکم می خوابند اما آیا این روش خوابیدن برای جنین ضرر ندارد؟

هر چه به اواخر حاملگی نزدیک می شوید خوابیدن برای شما دشوار می شود. با توجه به اندازه شکم دیگر نمی توانید در وضعیت های سابق بخوابید و مشکل شایع بیخوابی در دوران بارداری به سراغ شما می آید . بسیاری از زنان در این زمان ترجیح می دهند به پشت بخوابند. باید این نکته را مد نظر قرار دهید که خوابیدن به پشت به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری خون رسانی به جنین را تحت شعاع قرار می دهد. یکی از ورید های مهم و حیاتی که عمل خونرسانی به جنین را انجام را انجام می دهد درست از پشت رحم می گذرد. در نتیجه در صورت خوابیدن به پشت وزن و حجم رحم بر روی این ورید فشار وارد کرده و خونرسانی به جنین کم می شود.

تحت این شرایط بهترین وضعیت برای خوابیدن کدام است ؟ خوابیدن به طرفین مناسب ترین وضعیت خوابیدن به خصوص پس از بزرگ شدن رحم در سه ماهه دوم و سوم است. خوابیدن به پهلوی چپ بیشترین خونرسانی به جنین را در پی دارد. بنابراین تا جایی که ممکن است در اواخر بارداری به پهلوی چپ بخوابید. بهتر است یک بالش نیز بین پاهایتان قرار دهید و یک بالش کوچک نیز جهت حمایت از رحم زیر شکمتان بگذارید. همچنین می توانید از بالش های مخصوص دوران بارداری استفاده کنید. (این بالش ها را می توانید از فروشگاه های لوازم پزشکی تهیه کنید)

اگر شما کمی بد خواب هستید ممکن است در نیمه های شب بیدار شده و متوجه شوید به پشت یا بر روی شکمتان خوابیده اید. نگران نباشید .خطری متحمل فرزندتان نیست. تنها وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید. برای جلوگیری از چرخیدن و غلت زدنتان می توانید چند بالش در اطرافتان قرار دهید.

منبع: zimed

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.